Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gautama | 2011-04-18 14:11 | |
![]() | Kul Maja:-) Jo det är klart att det handlar om yngre barn i denna fråga. Men jag vet de som har häpnat över detta som jag beskrev i andra trådar om ämnet. Det var bara lite OT:-) | |
| slo0308 | 2011-04-18 14:12 | |
![]() | Ja det finns taxi och det finns ambulans. Men är det viktigare att dricka alkohol än att kunna köra sitt barn själv? (eller att följa med nykter i taxin/ambulansen). Jag är långt ifrån nykterist själv OCH jag har druckit inför mitt barn och jag trodde också att hon tyckte det var "kul" när de vuxna blev lite "konstiga" (själv har jag aldrig klarat av att bli berusad i hennes sällskap). Däremot hennes far har borta den spärren. Det har NU kommit fram att det definitivt inte upplevts roligt. Och det har inte heller upplevts roligt av hennes kompisar som jag verkligen TRODDE tyckte det var "kul" att se sina "konstiga" föräldrar. Det man ska fråga sig är hur viktig alkoholen egentligen är? Kan man ha fest utan alkohol? Säger ni till era barn "nu ska vi ha fest på lördag och bjuder hem familjen NN med barn och vi ska festa och ha så kul!" säger ni det och anordnar en fest utan alkohol? | |
| Gautama | 2011-04-18 14:13 | |
![]() | Men för böveln alla blir inte konstiga av lite alkohol. Det låter som att man blir jävulen eller något på er. | |
| Gautama | 2011-04-18 14:15 | |
![]() | Man kan inte alltid gå omkring och tro att faran ska vara framme. Allt som oftast så behöver man inte åka till sjukhuset med sina barn. Ska jag alltid tänka i de banorna kan jag inte göra någonting. Jag kan inte gå bort en kväll om jag ska vara hemma och vakta på att jag kanske måste åka med mitt barn till sjukhus. För övrigt så har jag ingen bil så det får bli taxi ändå, fan vilken dålig mamma jag är. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 14:16 | |
![]() | Haha. Det är väl bara frågan om vem man vill vara inför sina barn. Jag tänker inte bjuda på detaljer ur mitt sexliv bara för att mina barn inte ska gå runt och vara skyddade från det. Livet brukar slå till hårt nån gång för de flesta så man behöver nog inte själv rigga verkligheten för att barnen ska få känna hur det är att inte sitta säkert. | |
| Gautama | 2011-04-18 14:18 | |
![]() | Jag vill i alla fall vara en vanlig mamma med brister, inget helgon med gloria över huvudet. | |
| nygiants | 2011-04-18 14:19 | |
![]() | Alkoholen är ett sett att koppla bort den stressande vardagen där man jagas av en statsmaskin med ett enormt behov stt kontrollera sina medborgare. Jag tror att för vissa människor är de få tillfällen där man kan ta en fylla i goda vänners lag faktiskt rätt viktig för existensiell fortlevnad. Detta oavsett om man blir förälder eller inte. | |
| nygiants | 2011-04-18 14:19 | |
![]() | Alkoholen är ett sett att koppla bort den stressande vardagen där man jagas av en statsmaskin med ett enormt behov stt kontrollera sina medborgare. Jag tror att för vissa människor är de få tillfällen där man kan ta en fylla i goda vänners lag faktiskt rätt viktig för existensiell fortlevnad. Detta oavsett om man blir förälder eller inte. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 14:21 | |
![]() | Jaså, Gautama? Mina drogliberala vänner som är föräldrar skulle kalla dig en präktig typ. Allt är ju relativt. | |
| Gautama | 2011-04-18 14:24 | |
![]() | Ok, vi lever troligtvis i olika världar Larvbrud. Jag har inga vänner som är drogliberala om vi nu pratar andra droger än alkohol. Så tyvärr kan jag inte ge mig in í den debatten. Men präktig låter som en kul erfarenhet, det är nog första gången jag blivit kallad det:-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 14:26 | |
![]() | Gautama, förlåt men jag måste: www.youtube.com/watc...ez lQj22-cs | |
| le-lou | 2011-04-18 14:49 | |
![]() | "Någon sa att man inte kan blanda in alkoholister i den här diskussionen och att dom ju faktiskt inte bör dricka alls. Så resonerar bara någon som aldrig har haft en direkt kontakt med en alkoholistfamilj." Jaha, säger vem då? Du ja. Men du får vakna till och inse att det finns människor med den erfarenheten som fortfarande kan se skillnad på människor som brukar alkohol och de som missbrukar. Jag tex, som har sett det på nära håll. I den situationen var inte alkoholen bra för nån i sammanhanget, minst av allt barnet. Men för den skull så drar jag absolut inte några likhetstecken mellan det och en fest som hålls och gästas av barn och sunda normala vuxna som tar ett järn i barns närvaro. Jag växte upp med alkoholism nära inpå, men det finns en stor skillnad på att bruka och missbruka det. Missbruk är det som skadar andra nära och kära, däribland barn - men jag lovar att det är bra mycket mer i den miljön som skadar än bara att se sin pappa eller mamma full. | |
| le-lou | 2011-04-18 14:51 | |
![]() | Gautama - det är väl helt ok att göra som ni gjorde i fredags? Vem och varför skulle folk ha synpunkter på det, det begriper jag inte :). Din son är vuxen och ni umgicks. Vardagsmat hos oss! | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 14:53 | |
![]() | Rätt lönlös diskussion egentligen. Världarna är så diametralt olika i dessa sammanhang. Vissa tycker det har varit ett roligt minne, andra har lidit alla helvetes kval, och ytterligare någon upplever att de skulle ha gått miste om all känsla för grundläggande estetik om de hade tvingats uppleva en berusad förälder. Det blir nog inte bättre än så hur länge diskussionen än får fortgå. Generellt sett verkar det iaf bli väldigt ängsligt så fort vuxna pratar om barn och barnuppfostran tycker jag. Jag är rätt glad över att ha vuxit upp med den relativa bekymmerslöshet som rådde i mitt barndomshem. För mig är lite alkohol och en och annan unge i samma hus lite av en icke-fråga därför att min uppväxt saknade problematik kring detta. Jag förstår dock att det har varit ett problem för andra. Synd är det bara att de som haft sådana problem, inte kan se att det inte behöver vara samma för alla andra. | |
| Gautama | 2011-04-18 14:56 | |
![]() | "Synd är det bara att de som haft sådana problem, inte kan se att det inte behöver vara samma för alla andra." Exakt så jag känner, det verkar inte finnas nyanser för de som upplevt skit med alkohol. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 15:01 | |
![]() | Men många har ju inga nyanser när det gäller andra droger. Jag känner massor av människor som rökt cannabis med vuxna. Ihop med intressanta vuxna, vänner till Bill Clinton till och med. Varför skulle en tonåring tacka nej till ett sånt tillfälle? Ni kramar alkoholen för att ni känner den väl. Är man inte uppvuxen med den är det väl inte lika lätt att bagatellisera. | |
| slo0308 | 2011-04-18 15:02 | |
![]() | Det viktiga är att det diskuteras. Att vi vågar prata alkohol. Svenskarna höll ju på att supa ihjäl sig en gång i tiden och det var då motboken kom till. Nu har vi tagit till oss det vardagliga medelhavs drickandet utan att för den skull tumma på vårt fornnordiska helg supande. Vi dricker mer än någonsin och jag tror det är viktigt reflektera över varför. Alkoholen är så lömsk. Ingen vill väl bli alkoholist? Det är något som sker smygande och därför är det viktigt att hålla koll på sitt drickande. Att man inte ökas sitt intag. Att man funderar över hur viktigt det är. Nå har någon anordnat en "tjoho nu är det fest" - fest utan alkohol? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 15:09 | |
![]() | Vadå "krama alkoholen" eller bagatellisera den? Man kan väl inse att det finns faror med alkoholen fast man inte är uppvuxen med föräldrar som aldrig druckit en droppe? Jag fick inte så mycket som smaka en vanlig affärscider hemma när jag var under 20 år. Jag fattar liksom inte varför man måste ta i för kung och fostervatten mot någonting som man själv upplever vara felaktigt? De flesta jag känner röker inte cannabis, och har inte gjort som ungdomar heller. De flesta kramar heller inte om sin vinflaska som vore den en gammal vän. Detta trots att också de flesta vuxit upp med föräldrar som druckit vin ibland. Jag tror alltså på fullt allvar att om man inte tackar nej till att röka Cannabis - så har det inte så mycket med kräftskivor i hemmet att göra. Men jag kan ju ha fel. | |
| le-lou | 2011-04-18 15:09 | |
![]() | Nå har någon anordnat en "tjoho nu är det fest" - fest utan alkohol? nej helt enkelt för att alkohol hör till fest enligt mig. Om vi bortser från barnkalas. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 15:13 | |
![]() | Kanske inte du, Uisge, men jag tycker mig se ett visst försvar av alkoholkulturen i den här tråden. Folk är präktiga osv. Jag tycker ju att det är präktigt att gifta sig och jag förstår inte hur man kan vara så 1800-tal att göra en sån sak. Nu var min poäng med cannabis att det inte var så farligt om en tonåring tackade ja, men jag vet att vissa i tråden som tycker det är okej att barn är bland fulla vuxna tycker att det är fel med andra droger. Jag betvivlar starkt att de är befriade från moralpanik. | |