Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2011-05-18 01:28
Antal inlägg: 20042

Jo, men de som gillar katter och de som inte gör måste väl samsas eller hur?

Måns_E2011-05-18 01:33
Antal inlägg: 12028

"Ute"-katter skall bo på landet, för allas bästa. Precis som man inte kan ha en häst som går omkring på gräsmattan framför sitt hyreshus så borde man förstå att man inte skall släppa ut katter vind för våg i bostadsområden.

Jag tycker att det borde vara allmän hyfs.

Eventuella oansvariga kattägare har gjort fel som inte har tagit sitt ansvar från början.

Minta2011-05-18 01:37

Inte för mitt bästa i alla fall. Jag störs inte av några katter i stan.En häst på gården hade varit lite knepigare av förklarliga skäl. Det har inte med hyfs alls att göra tycker jag. Många gillar katter, låt dem få se katter omkring sig och slippa åka till landet. Katter har det nog bäst på landet, men det har inte alla möjlighet till.

Måns_E2011-05-18 01:41

Många mäniskor gillar ormar, eller spindlar. För den sakens skull kan man inte ha uteormar och utespindlar som husdjur.

Man får helt enkelt anpassa sig till sin omgivning, med katter, precis som med allt annat. Vad är problemet med det?

Minta2011-05-18 01:47

Ormar och jättespindlar är inte så etablerade som husdjur som katter oh hundar är. Det är sannolikt att en majoritet av människor inte gillar ormar och jättespindlar, det skulle därför vara svårt att få acceptans fr det, väldigt många gillar däremot katter och hundar. Det finns de som inte gör det, men man får samsas helt enkelt.

Minta2011-05-18 01:48

Katter och hundar är anpassade efter oss, de har varit våra husdjur längre.

Måns_E2011-05-18 01:53

Det spelar ingen roll, katter använder sandlådor och trapphus som toalett, repar lack på bilar och smiter in hos folk där de inte är välkomna.

Alltså bör de, precis som med hundar, inte släppas lösa i tätbebyggt område utan ägarens fullständiga uppsyn.

Kan man inte klara av det så bör man inte ha husdjur under de premisserna.

Att det finns folk som tycker om katter är ointressant i sammanhanget.

Minta2011-05-18 01:57

Det är i högsta grad intressant, det finns en stor acceptans för katter som husdjur och de flesta katter gillar att ströva omkring, de mår bra av det. Det står till och med i djurskyddslagen och det är skälet till att det inte råder koppeltvång på katter och att det är tillåtet för katter att ströva omkring i bostadsområden, till skillnad från hundar.

Minta2011-05-18 01:58

Din beskrivning trodde jag vid en första anblick gällde vissa människor.

Minta2011-05-18 01:59

I synnerhet tonårsgäng, som inte borde släppas lösa i tättbebyggt område utan tillsyn.

Måns_E2011-05-18 02:02

Det finns också en stor irritation över katter som "strövar" omkring i vägen.

Om det står i djurskyddslagen så borde den uppenbarligen skrivas om.

Nu vill jag än en gång påpeka att jag personligen inte har något emot katter, dock deras slappa ägare som inte förstår att husdjur innebär ett ansvar och att man kanske bör låta bli att skaffa djur som springer omkring lösa i stan, inte minst för djurets skull.

Måns_E2011-05-18 02:04

Skillnaden är att katter inte kan dömas för ett "brott", och som sagt det är ju inte deras fel att de hamnar där de hamnar.

Minta2011-05-18 02:14

Jag skulle aldrig släppa katten vind för våg, av hänsyn till katten. Jag vet att det finns de som ogillar katter och inte är snälla mot dem, de löper också risk i trafiken. Däremot får min katt vistas på min gård och gå upp i trappan när hon vill gå in. Det funkar bra och ingen av mina grannar tycks ha något att invända som tur är. De släpper in katten om jag själv inte skulle höra den. Toppen.

Mindymoo2011-05-18 03:35
Antal inlägg: 1743

Måns, du skriver att katter använder sandlådor som toalett, och repar lack på bilar.
Tja, sånt gör väl alla vilda djur som brukar förekomma i bostadsområden. Fåglar, kaniner, grävlingar, rävar o s v ... Ska allt djurliv skjutas av?
Om en mås skiter på bilen skadar det också lacken. Är man rädd om lacken måste man skaffa garage.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-18 07:44
Antal inlägg: 928

repar de lacken på bilar? aldrig hört talas om, speciellt med tanke på att de är oerhört smidiga och har klorna "inne"

jag är mera inne på fågelförbud då. inomhus i bur är djurplågeri eftersom fågeln är just en fågel och faktiskt ska flyga. ungefär som att tvinga en orm att stå upp hela livet eller en fisk att ligga still.

i det fria är fåglar bara till besvär de väsnas, smutsar ner, sabbar stuprännor och bajsar i tid och otid på saker man inte vill ha bajs på.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-18 07:45
Antal inlägg: 236

Nedna står att läsa vad som formellt gäller. Det är alltså stor skillnad på att katten befinner sig lös utomhus och på att den vistas i trapphuset. Dessutom tycker jag att du ska tänka på din katts säkerhet. Att till exempel förgifta en katt är inte särskilt svårt och även om det naturligtvis är ett brott så kommer det inte att få prio ett hos polisen direkt.

www.notisum.se/rnp/s...07 1150.htm

slånbär2011-05-18 08:04
Antal inlägg: 5539

Håller med Måns i detta. Katter repar visst lack på bilar -det har varit en stor anledning till diskussioner i vårt bostadsområde. Andra vilda djur och fåglar kfår man ta men katterna kan man faktiskt göra någonting åt om man tar sitt ägaransvar-det är där grunden till problemen ligger. Många ser katten som ett djur som absolut måste få ha sin frihet och agerar därefter vilket innebär att andra människor får ta konsekvenserna. Jag släpper inte mina hundar lösa pga att jag respekterar andra människors hundrädsla även om jag har "full koll" på dom. Just det vet ju inte den som möter mig och mina hundar i skogen. Det handlar om hänsyn helt enkelt.
Det är faktiskt inte grannens sak att se till att katten inte går in till honom-det är kattägaren som ska se till att katten inte vistas utan tillsyn och således kan göra som den vill. Nu kan man tycka att det är smidigare om man sammarbetar och i detta fall har ju situationen uppstått på grund av att det har fungerat så bra tidigare. Man kan dock inte förutsätta att saker och ting kan fortgå som dom alltid har gjort om det blir en förändring. Nu är det kattägarens sak att lösa problemet oavset om killen vill sammarbeta eller ej och oavsett om han var otrevlig eller ej.
Visst är det så att man får stå ut med vissa saker när man bor nära andra människor men det innebär även att man måste visa hänsyn och det finns inget som säger att man måste vara trevlig.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-05-18 08:49
Antal inlägg: 915

Grannen kanske har dåliga erfarenheter av både katter och grannar. Han kan vara allergisk eller ha ömtålig teknisk utrustning där katthår och tramp inte passar eller så tycker han bara att det är äckligt med dito bland mat och kläder, han kanske är rädd för kattpiss på sina mattor eller nåt. Det är väl rimligt att man kan ha sin dörr öppen eller vädra trappuppgången t ex vid flytt och renovering. Katter och småbarn ihop kan gå olyckligt.
Det kunde ju ha varit intressant att höra hans synpunkter och kanske borde han uppträda smidigare men han har förmodligen inget intresse av att bli polare med alla grannar.
Varför inte lyfta ut Åke och hämta in honom sen? Spruta fy-spray runt grannens dörr kanske.
Leriga fotspår över vindrutan och klomärken på motorhuven är inte glädjande heller men det är en annan historia.

nulltj - Ej medlem längre2011-05-18 10:28
Antal inlägg: 14052

Slånbär>> i ett nötskal.

Miss_jk2011-05-18 12:32
Antal inlägg: 8941

Minta: problemet i detta fall är nog just att grannarna släpper in katten. Var kissar den då om ägaren är ute och inte kan släppa in den i lägenheten? Bor man i flerfamiljshus så är min bestämda åsikt att man har katten antingen utomhus eller i sin egen lägenhet. Inte i trapphuset.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?