Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Labyrint2011-05-18 22:21
Antal inlägg: 513

Min andra termin matte hade jag schemalagt 8-17 i stort sett varje dag. Inga 20 h/veckan där inte...

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2011-05-18 22:22
Antal inlägg: 2979

Alla högskolestudier är största delen egna studier och inlärande för nästa tenta. Inte är lärarprogrammet någon skillnad.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-18 22:22
Antal inlägg: 11463

Mycket skit ska man få läsa innan öronen trillar av. Vi behöver bra lärare för att barnen ska lära sig något i skolan. För att få bra lärare måste det vara en hygglig ingångslön och en sjysst löneutveckling.

En stor del av krisen som vi har i skolan beror på att intagningskraven på lärarlinjerna runt om i landet är på en skamligt låg nivå. Att höja nivån på lärarlönerna är nödvändigt för att få bukt med den brain-drain som pågår i lärarkåren för tillfället.

Av alla fördomsdrypande inlägg sammanfattade nemesis_87 det ganska bra när han skrev så här: "Jag har gått i skolan i snart 15 år, och vet hur lärare arbetar." Nej, det har du inte. Du har knappt en susning ...

le-lou2011-05-18 22:23
Antal inlägg: 17500

ett exempel är Broadys ”Den dolda läroplanen”.... handlar om att det finns en dold "höger-struktur" i skolan styrd av borgliga intressen och att det bara är med en röd revolution som detta latenta förtryck kan brytas.
kräks.
Tenta frågorna är oftast öppna och med lite sunt förnuft, rätt troslära (läs marxismen) och någon timmes ögnande av litteraturen, det vill säga att ha läst baksidan av boken räcker för ett G på tentan. Ibland kan frågor som ”Vilket betyg känner du att du vill ha? motivera.” hamna som sista frågan på en tenta.
DÄR kan vi snacka fail.

club_R - Ej medlem längre2011-05-18 22:23
Antal inlägg: 3087

Det är sannerligen inte ofta man ser så många onyanserade och fantastiskt usla inlägg i en tråd här på Betapet, som i den här.

le-lou2011-05-18 22:24

det är extremt stor skillnad skulle jag säga. vad gäller förtroendetiden brukar de flesta lärarna förlägga den hemmavid. Visst rättas det. Men det gör också annat på den tiden.

le-lou2011-05-18 22:26

jag förstår att den som pluggar till lärare försvarar lärarutbildningen dock.

Labyrint2011-05-18 22:27

Mm, den tentafrågan har jag haft på en hemtenta en gång. Nu är betygssättning rätt svårt och det skadar väl inte att träna lite... =) Men ärligt talat, den frågan var inte ens obligatorisk och knappast det tentan gick ut på.

De tre terminerna med blandad lärarkunskap är slappare än ämnesterminerna, tveklöst. Framför allt går det att sig igenom de lite för lätt, läser man det man ska behöver det inte vara slappt, men det går tyvärr att klara sig rätt bra ändå.

le-lou2011-05-18 22:28

haha har du haft den också? Börjar tro att den verkligen är standard :D

Måns_E2011-05-18 22:31
Antal inlägg: 12028

Jo det är mycket svammel i den här tråden.

Jag skulle aldrig i livet skola om mig till lärare. Dåligt betalt, hög arbetsbelastning, ofta korkade chefer som har noll koll på verksamheten, flummig skolpolitik som prackas på en ovanifrån osv.

Sedan håller jag förvisso med om att antagningskraven på lärarutbildningen borde vara högre, men de är ju en produkt av att det inte är ett särskilt attraktivt yrke längre. Förr var lönen relativt sett bättre, och arbetstiden kortare.

Labyrint2011-05-18 22:42

Och tja, försvarar... Jag tycker lärare är ett jätteroligt yrke, det är därför jag valt det trots uppenbara nackdelar. Vissa av dessa nackdelar tycker jag är lite omotiverade och det vore väl fint om vi kunde rätt till dessa...

De ämneskurser jag läst har krävt jobb. Så ska det vara, inget som helst fel i det, men att få höra att det är tokslappt är ganska irriterande då det helt enkelt inte är sant.

Själva lärarkurserna finns det ofta bra grejer i, men inte allt och inte alla.

Adminastrationen är åt helvete och samarbetet mellan institutionerna katastrofal. Jag skulle knappast rekommendera utbildningen pga just det, men det är fötsås en helt annan fråga.

Gunso2011-05-18 22:47
Antal inlägg: 73

Förr hade läraren dessutom
1. en rimlig chans att veta "allt" eller åtminstone mer än gängse person
2. möjligheten att ägna sin arbetstid åt just lärande, dvs inte samtidigt vara kurator, förälder, polis samt vaktmästare

SiriusMusta - Ej medlem längre2011-05-18 23:21
Antal inlägg: 3325

Orkar inte läsa igenom hela tråden men jag tycker att lärare i överlag har för låg lön när man tänker på hur mycket efter och förarbete det ofta blir. Det är inte så att man kan lämna jobbet då man ska och sedan på morgonen komma tillbaka och ta vid där man slutade. Utan det är hela tiden planering och sådant och det tar massa extra tid. Dessutom har lärare annat också, som planeringar, föräldrarmöten osv. Dessutom ska man föräldrarna kunna nå lärarna i princip hela tiden. Man ska finnas där för eleverna, man ska se till att ingen hamnar utanför, man ska stötta, peppa och allt. Jag klagar inte men jag tycker det är konstigt att folk tycker det är konstigt när lärare kräver högre lön.

YJ verkar inte ha speciellt stor koll på löner, då det faktiskt inte är så höga löner som 27000 för tidigare års lärare. (ja det är skillnad på om du jobbar 1-6 eller 7-9) Det är faktiskt lärare i praktiska ämnen, alltså träslöjd, syslöjd osv, som tjänar allra mest.

Och jag tycker också sjuksköterskor borde ha högre löner, men lärarna också. Det ena utesluter ju inte det andra.

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-05-19 00:02
Antal inlägg: 3451

"Men att ni tar YJs försök att provocera på allvar. Han är ju bara en serbisk Kissie med slips."

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-19 00:06
Antal inlägg: 11463

YJ har en märklig slutknorr på sitt inledande inlägg: "sätt in tårgas och polishundar mot pöbeln, statuera att marknadslöner ska gälla inom den offentliga sektorn också"

Om marknadslöner existerade för lärare skulle inte den här tråden behöva finnas ...

_nelliee - Ej medlem längre2011-05-19 00:20
Antal inlägg: 896

Sant där Res

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-05-19 00:26
Antal inlägg: 3451

Tänk vilken underbar tanke att all forskning skulle bära sin egen kostnad, kanske på samma sätt som man skulle avlöna lärare.

YamahaJet2011-05-19 18:36
Antal inlägg: 2239

Jag tittade här

skolgranskning.afton...ru ppropet/

Kollar man på de första 20 lärarna i bildspelet så har typ hälften 30 000 kr i lön. Sen tjatar dom om att vår civilisations framtid och överlevnad ligger i deras händer, och att dom därför är värda ännu mer.

Men, to be real about it, vem har egentligen lärt sig något i skolan? När jag gick ut gymnasiet var jag socialdemokrat. Det säger väl egentligen allt - jag hade ingen aning om någonting av verkligheten, det enda jag kunde var att rabbla massa 1800-talsförfattare och konstiga matteekvationer, samt massa annat som jag varken haft nytta av eller kommer ihåg. Det sista gymnasieåret gjorde man ett försök att introducera eleverna till företagande genom UF - Ung Företagsamhet, där man fick lära sig att den enda vägen till framgångsrikt företagande var att ha en helt unik uppfinning - annars kunde man lika gärna låta bli.

Syftet med skolning torde ju vara att förbereda eleven för ett liv som en producerande, vuxen människa, och inte en evighetsfilosof. Ska man nödvändigtvis skola människor halva sina liv, så kan man väl åtminstone slänga in praktiska studier (exempelvis, privatekonomi, företagsekonomi, nationalekonomi) på ett bredare plan även för elever under myndig ålder. Allt är bättre än att göra grupparbeten med temat "Vad är kärlek?" som 18-åringar.

heartache2011-05-19 19:20
Antal inlägg: 3

Stör mig sjukt mkt på folk som uttalar sig om saker de inte har någon aning om. Hur kan man säga att lärarutbildningen är slapp om man inte har någon erfarenhet av det, om man inte gått den själv?
Att du var dålig i skolan har ju inget med saken att göra, det är ju liksom ett exempel av flera miljoner. Trist att du hade otur, men tänk på att det faktiskt finns bra lärare, på samma sätt som det finns bra och dåliga poliser, läkare m.m.

slånbär2011-05-19 20:02
Antal inlägg: 5539

Tror det beror väldigt mycket på vilken skola och utbildning man går på och vilket driv man har själv. Min Nittonåring tar studenten från energiprogrammet om två veckor och han är på god väg att bli en riktigt duktig VVS montör mycket tack vare en riktigt bra skola med bra yrkeslärare. Ämnen som svenska, engelska , No och andra obligatoriska kurser har han inte lagt ner någon kraft på utan fokuserat på yrkesämnena som han kommer ha nytta av på riktigt. Tack vare bra praktikplatser och ett eget driv så har han fast jobb som lärling direkt efter studenten med 65% av grundlönen för att sedan under två år klättra upp till full lön. Han kommer inte behöva gå arbetslös i framtiden tack vare rätt yrkesval och en riktigt bra skola. Flertalet av hans gamla kompisar från nian har gått tex Natur, teknik och andra liknande program och dom har verkligen ingen aning om vad dom ska göra nu. Ingen har någon plan utan mest lösa idéer och kommer väl troligtvis börja på nån typ av högskola men inte för att dom har ett slutmål utan för att dom måste hitta på något.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?