Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 190

Forumkategorier

Användare Inlägg  
öhmöh - Ej medlem längre2011-08-01 09:46
Antal inlägg: 675

Det låter som en underbar semester.

Och håller med, visst är lagom oftast bäst.

nyckelpigan_2011-08-01 13:38
Antal inlägg: 543

Captain76: Tack för din intressanta historia!!!

Konstigt att ialla fall jag läser o hör om de som trillat dit men i princip ingen som lyckats genom mod, öppet sinne, styrka och kraft se problem och inte gå i fällan.

Hålla stången och vara på rätt sida. Bara fått höra också att om man har "sådana" problem är det enda att hålla sig i från alkoholen. Iofs hade du inte ramlat i men ändå.

Tack för din historia Captain! Beundrar ditt mod att våga/kunna/orka se och hitta en väg.

Captain762011-08-01 19:01
Antal inlägg: 99

Tack nyckelpigan_! :-)

I efterhand så får det nog betraktas som ett beroendeförhållande till alkoholen, även om jag själv aldrig tyckte att jag missbrukade den (men det kanske man inte tycker bara för man aldrig hängde med lirarna utanför bolaget). Mitt problem var att den var en alldeles för bra kompis. Det blev ju alltid fest, man blev så härlig när man drack lite lagom. Samtidigt är det svårt att föringa vissa händelser i samband med alkoholpåverkan som jag ångrar och än idag skäms över.

På grund av mina egna erfarenheter så har jag intresserat mig mycket för olika typer av beroendebeteenden, och problemen verkar ofta bottna i bristande självinsikt och självkänsla. Så var det för mig. Jag hade tur som hade vänner jag kunde prata med och spegla mig i men som ändå inte blev uppjagade och skrämda av problematiken. Jag fick komma till insikt om mig själv, min självkänsla osv.

Därför tror jag inte så mycket på regler om veckodagar och mängder. Det kan förvisso reglera mängden och tillfällena man dricker, vilket inte är dåligt, men det löser inte grundproblemet - varför man lockas av alkoholen (eller vilket annat begär som helst som kan utvecklas till ett beroende - mat, sex, gambling, shopping, träning osv.). Vi lever som jag ser det i ett mycket excessivt och högpresterande samhälle - ju mer, större, festligare och roligare desto bättre! Ett sånt klimat skapar lätt obalanserade förhållningssätt till mängder av saker och aktiviteter, vilket lätt leder till beroendebeteenden. Det finns en "drog" för alla. Vissa "droger" ställer inte till det för personen eller hennes omgivning, vissa beroendebeteenden uppmuntras av vår högpresterande kultur och ses som goda tillgångar (typ-a personligheter på Wall Street t.ex) medan andra skadar ens omgivning och en själv och som definitivt inte är rumsrena.

mrperfect2011-08-01 21:34
Antal inlägg: 11437

Äsch, i delar av världen finns det Vodka på storpack, där kanske det finns risk....

rutan6 - Ej medlem längre2011-08-01 22:09
Antal inlägg: 1066

Finns i vår del av världen också, mrp. Men de späder ut vodkan när de dricker. Nubba Absolut med en ryss som sveper dricksglas av sin egen vodka och han ligger strax under bordet. Talar av egen erfarenhet....

anka_i_potta - Ej medlem längre2011-08-01 23:42
Antal inlägg: 439

Jizz... om det bara är smaken du är ute efter, skulle du kunna tänka dig att köpa ett alkoholfritt alternativ med samma syrliga eftersmak?

Sen får du dricka hur mycket du vill för min del, jag undrar bara för sakens skull. Skål.

Jorick2011-08-02 10:22
Antal inlägg: 372

Själv så spelar jag gärna en match mot någon som har druckit :) Så drick så mycket ni vill, bara min rating stiger.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?