Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2011-07-22 02:47 | |
![]() | Ja precis, och att ifrågasätta en skapare är ju just det man har gjort, och funnit starka belägg för. Däremot så finns det ingenting som talar för en skapare, och nog var det ändå avsatts forskningsanslag för det. | |
| lewarcher | 2011-07-22 02:48 | |
![]() | Kreationister är inte vetenskapsmän. | |
| Tjattefackap | 2011-07-22 02:49 | |
![]() | Hahaha talibansnacket gjorde min kväll. Jag är Jesus hockeytränare...säger ni emot så är ni högmodiga talibaner!!! I vilket fack hamnar man om man inte tror på gud men önskar att man gjorde det? | |
| Måns_E | 2011-07-22 02:52 | |
![]() | Nej, men de kan mycket väl få forskningsanslag. Du får jättegärna tro på en Gud för min del, men du får inse att jag är helt övertygad om att det inte finns någon Gud, jag vet att det inte finns någon Gud. | |
| lewarcher | 2011-07-22 02:53 | |
![]() | Däremot tror jag bestämt att det finns större mysterier än den mänskliga hjärnan klarar av att konkret förstå. Wittgenstein lyckades f.ö. med att i samma skrift både bevisa och motbevisa Guds existens...:) Det säger väl iaf lite om den mänskliga logikens brister. `Nuff said. Godnatt. :) | |
| lewarcher | 2011-07-22 02:58 | |
![]() | "Vet" du det Måns så har du lagt bevisbördan på dig själv. Jag hävdar inte att jag vet någonting men att jag har rätt att tro eller icke-tro och att inga bevis föreligger för att det ena eller andra är mera riktigt. | |
| dracena | 2011-07-22 03:06 | |
![]() | Lewarcher Ödmjukhet, nej mer önsketänkande och det råkar vara så att vetenskapsmän är den grupp som har minst antal gudstroende. Oavsett är det ett logiskt felslut att argumentera utifrån vad vetenskapsmän tror, det är bevisen som räknas. 1300-talets vetenskap kan knappast jämföras med vad vi har idag. Visst det är skillnad på nödvändig och finns men låter vi Occams razor avgöra så... | |
| difkepan | 2011-07-22 03:09 | |
![]() | Ni som är så säkra och stadiga i era påståenden att Gud inte finns att ni menar er veta det - hur vet ni att det förhåller sig så? | |
| difkepan | 2011-07-22 03:10 | |
![]() | "Tja i så fall så är det högmod att inte tro på scientologin, asa-gudarna, de grekiska gudarna osv.", menar en skribent här. Men det är skillnad på att inte tro på en Gud och att mena sig VETA att Gud inte finns. | |
| dracena | 2011-07-22 03:12 | |
![]() | Jag är också en av dem som hävdar att jehova inte existerar, bevisen för det finns ironiskt nog i bibeln. Ta också det faktum att det inte finns bevis för en enda av alla de gudar som det någonsin skrivits om, Occams razor strikes again. Har kosmos skapats av en intelligent varelse så är det knappast någon av alla de gudar människor har hittat på. | |
| Måns_E | 2011-07-22 03:13 | |
![]() | Hur vet du att fiskar bara kan andas under vattnet? Tänk om de andas på land när ingen tittar på Så hur kan du veta att fisken är beroende av vatten? För mig så ligger ett gudsbegrepp ungefär på den nivån. Och i så fall kan man inte veta någonting ö h t. | |
| difkepan | 2011-07-22 03:14 | |
![]() | "Men egentligen betyder ju "Jag tror inte på gud" och "gud finns inte" samma sak oavsett vad man kallar det.", menar en annan skribent. Det är en vidmils skillnad mellan dessa uttryck, det är som att för nägra hundra år sedan säga att jag VET att jorden är platt, den kloke hade inte uttryckt sig så. Mptsatsen bevisades dessutom. | |
| difkepan | 2011-07-22 03:15 | |
![]() | Milsvid, förstås. Kan man inte få använda det andra ordet på Betapet. He he he. | |
| dracena | 2011-07-22 03:16 | |
![]() | Till er som hävdar att ateister hatar gud, kan bara tala för mig själv; jag hatar inte något som inte existerar/inte finns bevis för, däremot avskyr jag det mesta som hör till religion och hatar dem som försöker trycka ner det i halsen på andra, speciellt barn.De är mina fiender (jag har andra också av andra anledningar) och jag gör vad jag kan för att kyrkans makt ska minska så mycket som möjligt. | |
| difkepan | 2011-07-22 03:21 | |
![]() | "Man kan inte veta att 2 + 3 = 5", menar en ivrig skribent här. Jo, i denna fråga kan man inte gå miste, matematik är det enda som man kan fastslö - det menar till och med ateister som Christer Sturmark och matematikerna. | |
| Måns_E | 2011-07-22 03:21 | |
![]() | Varför kommer alltid jorden-är-platt-argumente t som dessutom först och främst de som var övertygade om att det fanns en skapare (dvs prästeroch biskopar) använde? Det var ju snarare så att när man började att titta på det vetenskapligt med mätbara metoder så kom man fram till att Jorden måste vara rund. Precis som man med mätbara metoder har kommit fram till att en schimpans och en människa till drygt 90% delar DNA. Det är inte heller alla gånger så populärt att nämna för de som hårdnackat håller fast vid att det finns en skapare. | |
| difkepan | 2011-07-22 03:22 | |
![]() | Jag tror inte det är någon som säger sig hata Gud här - det är en fråga om man tror på Gud eller inte alternativt om man vet att Gud inte finns. | |
| difkepan | 2011-07-22 03:25 | |
![]() | Jag känner en del som är naturvetare, matematiker och likande som tror på Gud, jag vet dom som har en agnostisk hållning till frågan, men ingen som menar sig veta att Gud inte finns. Vem talar du om då? | |
| difkepan | 2011-07-22 03:28 | |
![]() | "Du får jättegärna tro på en Gud för min del, men du får inse att jag är helt övertygad om att det inte finns någon Gud, jag vet att det inte finns någon Gud.", skriver en skribent. Jag undrar just om du är övertygad eller om du vet att Gud inte finns, förstår du skillnaden? | |
| difkepan | 2011-07-22 03:29 | |
![]() | "Vet" du det Måns så har du lagt bevisbördan på dig själv. Så är det. | |