Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 287 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| taxam - Ej medlem längre | 2011-08-10 00:18 | |
![]() | ADHD. | |
| uffew | 2011-08-10 00:22 | |
![]() | Tror nog inte att det är så många som sitter inne för våldsbrott och som har ADHD. prevalensen är 3 till 7 procent av alla barn och ungdomar. Kan iofs vara skönt för en kriminell att skylla på ADHD. - Varför begick du detta hemska brott? - Jag har ADHD. - Men då är det ju inte ditt fel. Usain Bolt, Petter har det ju. Även Phelps om jag inte misstar mig. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-10 00:28 | |
![]() | men deli: jag är inte ironisk jag tror verkligen det har ett samband och det tror nog fler i debatten ursäkta men det är ett faktum som hör ihop med allt. Maten, vad vi äter, spelar roll | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-10 00:29 | |
![]() | om du blir upprörd kan vi göra en egen tråd, men jag kan tänka mig att moderator kommer med rådet: sköt detta i den gamla tråden. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-10 00:31 | |
![]() | A.B.B. åt väl low carb. Verkade inte hjälpa. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-08-10 00:32 | |
![]() | Vet inte vem abb är. men jag hörde att nån i abba hade dött. Han var väl inte kriminell heller. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-10 00:32 | |
![]() | Klart maten vi äter spelar roll. Dock inte köttet på det sättet som jag skämtade om. Mer är det sockret, alla tillsatser (färgämnen inte minst), mfl som kan försvåra situationen för bland annat personer med "bokstavsdiagnoser". | |
| le-lou | 2011-08-10 01:33 | |
![]() | Män är av naturen mer aggressiva och själva aggressiviteten är ju viktigt för oss, den har ganska många funktioner. Revirbeteende tex (vilken av individerna ska ha den mat som finns tillgänglig, man slår ut den svage & hjälper därmed hela arten att överleva). En annan viktig social funktion är rangordningen, den bestäms också med hjälp av aggressionen. Urvalet/striderna om kvinnor/honor, försvaret av avkommor samma sak. Den s.k. "moderinstinkten" tex - styrs helt av aggressionsinstinkten faktiskt. Aggression är grunden till vänskap hos allt levande för övrigt. Ett djur som inte är kapabel till aggressivitet (tänk en mussla) kan heller inte vara kapabel till vänskaplighet. | |
| Ninnin | 2011-08-10 03:19 | |
![]() | Jag skulle aldrig klara mig utan män. Utan min exman skulle inte mina tre döttrar existera. Jag har två av världens bästa bröder. Min pappa, som dog för två år sen är min idol, min styrka: utan honom skulle inte jag vara något. Och min särbo nu... Den bästa mannen någonsin. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-08-10 07:54 | |
![]() | Eftersom några (främst Uisge) redan kommit med bra svar så vill jag bara bidra med två små funderingar: 1: Min erfarenhet är att man redan i ung ålder med förvånansvärt stor sannolikhet kan se vilka som blir kriminella eller våldsamma. Någon med samma erfarenheter? Finns det studier på detta och bedrivs det något seriöst preventivt arbete någonstans där potentiella våldsvekare adresseras och "rehabiliteras i förhand"? 2: Det verkar även fattas något vitalt hos vissa kvinnor. Jag tänker på dem som attraheras av våldsamma män. Exemplen är många på hur de extrovert aggressiva killarna i skolorna ofta går hem hos tjejer, dömda grova brottslingar som får mängder med kärleksbrev. Och så vidare. Kan detta kvinnliga beteende förstärka den våldsamma sidan hos män? (Belöningssystem) Kram på er alla. | |
| slånbär | 2011-08-10 07:56 | |
![]() | Ninnin-ja som tur är så är ju dom allra flesta män helt normala och inte särskilta våldsamma. När man läser i tråden så får man ju en känsla av att män i allmänhet skulle vara våldsamma våldtäktsmän som spenderar eller borde spendera en tid av sina liv bakom galler. Det intressanta är ju vad som gör att vissa män uppvisar ett vålsamt beteende när dom flesta inte gör det oavsett om dom har någon psykisk diagnos och oavsett vilken kost dom har vuxit upp med.Föa alla med diagnoser är inte vålsamma och alla som har ätit kolhydrater är det naturligtvis inte heller. | |
| slånbär | 2011-08-10 07:58 | |
![]() | Hinken-en mycket intressant vinkling det där med kvinnorna. Stämmer rätt bra också att kvinnor dras till dom farliga männen. Det är väl som i djurvärlden-hanarna som är tuffast, starkast och snyggast vinner ju honorna. Det är inte inom många djurslag som en hona väljer den hanen som håller sig i bakgrunden. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2011-08-10 08:22 | |
![]() | kanske för kvävande mödrar | |
| Gunilla _ | 2011-08-10 09:22 | |
![]() | uffew; www.lakartidningen.s...le Id=13320 Hinken76; Ja, jag vill också påstå att man tidigt, redan i förskolan/lågstadiet, utifrån personlighet, socialt skyddsnät osv. kan se vilka som kommer att (fortsätta) vara våldsamma eller hamna i kriminalitet på annat vis osv. som vuxna. | |
| mats201 | 2011-08-10 09:57 | |
![]() | Det är er kvinnors fel!! Ni står för det naturliga urvalet, vilka män ni parar er med och vilka mäns gener ni för vidare. Om ni inte skaffade barn med de värsta rövhålen i samhället utan bara med oss snälla män skulle avarterna minska i procent för att så smånigom utrotas. Ta ert ansvar i evolutionens tjänst. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-08-10 10:16 | |
![]() | Ja, det följer också forskningsresultaten av idag. Man har sett att de barn som kallas för "early starters" i detta sammanhang står för den absolut största delen av grova våldsbrott i samhället över huvudtaget (och det är mätt i flera länder). De flesta är överens om att män utgör ca 7% av de här tidiga stadiet gällande antisociala beteenden, medan det tvistas en del angående kvinnorna. Man har nästan inte funnit några kvinnor som skulle utgöra den här gruppen "early starters", men det finns ändå någon studie som pekar på att det eventuellt ändå kan röra sig om 1-2% gällande kvinnor. Som tidigare sagts, så skulle en förklaringsmodell vara det jag skrev om tidigare, att män oftare föds med de här neuropsykiatriska störningarna och att i kölvattnet av detta (i kombination med uppväxtförhållanden och dåliga kompisgäng) utvecklas den antisociala personlighetstyp som ofta förknippas med den tyngsta brottsligheten. De som börjar begå brott i sena tonår, slutar oftast med det. Ännu mer sällan börjar grov kriminalitet i vuxen ålder (även om det händer). Den största risken för ett liv kantat av våldsamheter och långa fängelsestraff börjar alltså redan i unga åldrar. | |
| MrAtomic | 2011-08-10 11:17 | |
![]() | Bra inlägg av Uisge jag håller med fullständigt i alla hennes inlägg. Det är också viktigt att betona som Uisge gör att det finns med all säkerhet stora mörkertal gällande misshandel i hemmet där kvinnor är betydligt mer frekvent förekomna som förövare än när en okänd gärningsman misshandlar, där de i stort sätt bara är män som är gärningsman. Med det sagt så tror jag att män också är de som är mest våldsamma i hemmet men män anmäller sällan kvinnor som misshandlar vilket en av mina vänner som jobbar inom rättsväsendet betonar är betydligt mer vanligare än vad man tror. Det finns ju starka kopplingar i våldsbrott mellan både ADHD och givetvis psykopater (psykopat diagnosen sätts efter utredning på vissa interner i fängelse och statistiken vi har av psykopater kommer just från interner). Psykopatdiagnosen är betydligt vanligare hos män än kvinnor. Givetvis är långt ifrån alla som har ADHD kriminella men det finns en högre prevalens. Av misshandel utanför hemmet (som huvudsakligen består av andra män) är också offret generellt sätt man. Det är troligtvis biologiska, sociala och kulturella skäl som påverkar män att agera utåt med ilska och kvinnor mer inåt. Kvinnor generellt har ju depressioner i större omfattning än män. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-08-10 11:17 | |
![]() | Det är sällan jag skriver saker i det här forumet som jag inte också skulle våga säga på riktigt (t.ex. på jobbet). Men jag har aldrig träffat eller hört talas om en riktigt intressant kvinna. Jag har blivit förälskad förstås, och varit lycklig i goda kvinnors sällskap. Men varje gång man ska leka det där tankeexperimentet ''Vilka döda eller levande kändisar skulle du vilja bjuda på middag?'' så har jag aldrig ens kommit i närheten av att välja en kvinna. I det verkliga livet (igen: på jobbet) krystar jag kanske fram Nina Björk, Mary Wolstonecraft, Marie Curie, Magdalena Ribbing, Ane Brun, Robyn, Hanne Kjöller eller någon annan creddig kvinna. Men egentligen ljuger jag. Jag är egentligen förbluffande ointresserad av kvinnor på ett intellektuellt plan. Det här är ingen krigsförklaring och jag inbillar mig inte att det finns några rationella skäl till att vara ointresserad av kvinnors berättelser. Jag beskriver blott en emotion jag har, som jag varken försökt odla eller kämpa emot. Och så tänker jag: visste vi svaret på varför jag känner så här skulle vi förmodligen veta svaret på en hel del annat också. TS frågeställning till exempel. | |
| Aquila1 | 2011-08-10 11:25 | |
![]() | mats- lol | |
| Radagast | 2011-08-10 12:54 | |
![]() | Mat och dryck kan nog spela roll också för andra faktorer än ADHD: www.bra.se/extra/pod...w& amp;id=6 "Alkohol och narkotika är vanligt förekommande i samband med våldsbrott. I sex av tio fall av misshandel uppger den utsatte att gärningspersonen varit påverkad av alkohol eller narkotika. I hälften av fallen har den utsatte själv varit berusad." www.bra.se/extra/pod...ns tance=12 | |