Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 393

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-08-28 01:27
Antal inlägg: 17500

minta-a-a-a. För att ni likställer djur med människor. Jag hoppas vid alla tomtar och troll att djur aldrig får mänskliga rättigheter som apbur vill. Sen hoppas jag att apbur nån gång berättar vilken nytta det finns i att hon håller sin katt instängd i en lägenhet. Förstår att hon inte vill svara.

Minta2011-08-28 01:37
Antal inlägg: 20042

le-lou-hu-hu-hu. Jag sätter inte människan över djuren. En del människor, som du själv, kan bara inte fatta det. Det är ett så otroligt ställningstagande att ni inte kan smälta det. Det är upp till var och en, det finns emellertid ingen objektiv sanning att luta sig emot här. Hur du än vrider och änder på det för att få det att gå ihop, så finns inget samband som ser ut så här: jag vill inte döda och äta djur, därför tycker jag illa om människor/alt. därför att jag tycker illa om människor. Det finns däremot ett annat samband: människor som är grymma mot djur är mer benägna till grymhet mot människor. Åtminstone är det en varningssignal om kommande våldsbrott om en ung människa uppvisar grymhet mot djur.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-28 01:44
Antal inlägg: 675

"Att haven stendör på kuppen är lugnt för det är ju inget levande?"

Det där förstår jag inte.
Av alla kemikalier som används inom jordbruket? Är det så du menar?

spider_f2011-08-28 01:52
Antal inlägg: 306

Minta: Du sätter inte människan över djuren?
Va?? Du tycker att det är lika allvarligt att döda ett djur som att döda en människa?

Minta2011-08-28 01:56

Jag skulle lika lite döda en människa som ett djur. Mitt husdjur är för mig lika viktigt som en annan människa.

apbur2011-08-28 01:57
Antal inlägg: 9699

"Nej - jag säger att det är onaturligt. Men det är inte mitt huvudargument. Jag hävdar ju att det finns inget konstgjort eller i naturen att ersätta kött med för kroppen. För det finns inte, sen får du tro vad du vill."

Vad är det som är så unikt med kött att det inte går att ersätta menar du?
Vad tror du näringsdropp och sondnäring innehåller? Nermalt kött?

"Det är du som säger att äta kött innebär ett lidande för djuren, inte jag."

Det är bra om vi talar om samma sak. Jag talar om djuren som lider. Vilka djur talar du om? De som inte lider?

"Svar: fel. Om mitt kött innebär en dödad kossa som levt ett bra liv på en närliggande gård och sen blivit slaktat och din veganmat innebär ett hundratals liv som gått åt i produktion och transport av den- så är kossans död mer ok. Solklart. "

Hur skulle du ha det nu, var det färre djur som fick sätta livet till eller var det jättejättemånga fler som fick sätta livet till om man åt vegetariskt?

För övrigt kan inte djur få mänskliga rättigheter. Det hör man.

Nytta i att hålla katten inomhus? Jag slipper leta efter den, typ.

Skillnaden mellan dig och mig (en av dem) le-lou är att jag inte anpassar moralen till mitt egna otillräckliga jag. Jag har katter inomhus och äter kött.
Man blir inte mindre av en hycklare för att man ägnar sig åt självbedrägeri och anser att man inte kan handla omoraliskt.

Jag får stå ut med mitt samvete. Du med din självvalda dumhet.

spider_f2011-08-28 01:59

Okej Minta, jag gissar att du skojar lite med mig nu. Eller så menar du några få utvalda djur, som t.ex. ditt husdjur. Du menar inte alla djur?

Minta2011-08-28 01:59

Jag kan inte svara på något annat sätt, liksom jag inte kan svara att pelle är viktigare än Lisa. Nej, jag skojar inte.

Minta2011-08-28 02:02

Men jag är också en hycklare, jag äter kött ibland, från ekologiska djur. Jag skulle aldrig köpa kött från industriellt uppfödda djur. Jag tycker att djur är värda lika mycket omsorg som människor, och ska vi äta dem ska de inte födas upp och dödad på ett vidrigt sett, enbart för att vi ska äta.

spider_f2011-08-28 02:02

Jag frågar igen: Menar du alla djur?

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-28 02:04

"Vad är det som är så unikt med kött att det inte går att ersätta menar du?
Vad tror du näringsdropp och sondnäring innehåller? Nermalt kött?"

Hehhe. Så urbota dumma argument.

Minta2011-08-28 02:05

Jag dödar inte djur om jag kan undvika det. Jag kan inte undvika att trampa på myror. Myggor kan jag slå ihjäl, de lider inte av det.

spider_f2011-08-28 02:08

Så om man mördar en människa snabbt och smärtfritt så är det inte allvarligare slå ihjäl en mygga? Ursäkta om jag upprepar frågorna men du verkar vilja glida undan.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-28 02:13

"Man blir inte mindre av en hycklare för att man ägnar sig åt självbedrägeri och anser att man inte kan handla omoraliskt."

Nåja, kanske inte, men nog framstår man som ganska så korkad alla gånger om man vill ge sken av att fatta en hel del, men sedan avstår ifrån att använda sig av sin kunskap - och väljer idiotiska alternativ istället.

*ruskar på huvvet, himlar med ögonen*

Minta2011-08-28 02:17

Nej, jag värderar inte myggor lika högt som människor om man måste ställa det på sin spets som du gör. När jag tänker efter dock, så finns det människor jag skulle kunna döda, inte med mina bara händer men jag skulle kunna skjuta dem. Aktuella exempel är Gadhafi och hans söner. Lättare än en mygga.

apbur2011-08-28 02:18
Antal inlägg: 9699

Korkad är ju helt fel ord. Lat är nog mer riktigt.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-28 02:23

Lat?
Aha. Du menar att den objektiva självbilden lyser med sin närvaro?

spider_f2011-08-28 02:45

Minta: "Jag sätter inte människan över djuren. En del människor, som du själv, kan bara inte fatta det. Det är ett så otroligt ställningstagande att ni inte kan smälta det."

Det var alltså du själv som inte riktigt hunnit smälta det här otroliga ställningstagandet? Din argumentation imponerar inte direkt.. Du verkar inte ha funderat särskilt djupt kring såna här grundläggande frågor? Och du kanske märker att det mesta av ditt resonemang i hela den här tråden faller ganska platt när du nu kommit fram till att du visst värdesätter människan högre.

Men du sa det så bra själv; du är en hycklare. Och detta är hyckleri på hög nivå. God natt!

Minta2011-08-28 07:51

Haha, den faller platt för att jag värdesätter människan högre än en mygga. imponerande, grattis.

Minta2011-08-28 08:17

“Auschwitz begins wherever someone looks at a slaughterhouse and thinks: they’re only animals.”

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?