Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade40
Mobilspel
Pågående18 975

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2011-09-04 17:42
Antal inlägg: 4561

"Var ska detta sluta.....om vi ska sluta amma våra nyfödda ska vi även låta andra kvinnor föda våra barn så inte kroppen blir förstörd av att bära barnet heller???" (strid1)

Att föda barn "den naturliga vägen" är ju också redan nu något som yngre generationers kvinnor mer och mer verkar vilja "slippa" (för att inte bli förslappade i musen, är anledningen jag fått höra ...).
De planerar in en fejkad förlossningsskräck, går på lite terapisamtal (för att bli trovärdiga) och får då förhoppningsvis ett planerat snitt som alternativ. (vilket de tydligen tycker är bättre?!)

Vet ju inte hur pass vanligt detta är, men jag har i alla fall hört dessa diskussioner ett antal gånger för mycket för att kunna tro att det bara är snack, tyvärr...

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-04 17:58
Antal inlägg: 31064

Har aldrig hört talas om någon "extrem smärta" vid ámning som den titti beskriver - det måste vara ovanligt.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-04 18:27
Antal inlägg: 37631

vid andra barnet kommer eftervärkar om ett brev på posten och det är inte ovanligt,varje gång som barnet diar så gör det sjukt ont,i magen det känns som värkar vid förlossningen det blir värre för varje barn,vid förta barnet har man inga eftervärkar eller bara några få,en del kvinnor klarar inte detta,värken är påtaglig,och en del fixar det inte

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-04 18:28

som ett brev ska det stå

Gautama2011-09-04 18:32
Antal inlägg: 6854

Har heller aldrig hört talas om extrem smärta som håller i sig i flera månader. När man börjar amma så får man eftervärkar som är ett tecken på att livmodern drar ihop sig. Det gör skitont men släpper som sagt efter någon vecka.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-04 18:33

så dom 3% som nu inte kan amma eller valt bort ammning eller skäms för att dom inte fixar smärtan (vid andra )barnet eller kanske opererat bort brösten för att slippa dö i bröstcancer,har inte dom rätt att skaffa barn?den promillen som valt bort ammning av kometiska skäl räknar jag inte hit.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-04 18:35

1 vecka för vissa flera månader för andra,sitter värkarna i

annelille2011-09-04 18:36
Antal inlägg: 500

jag hade eftervärkar i ca 2,5 månad =( varje gång jag ammade drog livmodern ihop sig extremt och det känns kan jag meddela. Det är väl olika för olika människor.

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-04 18:42

en del fixar inte eftervärks smärtan,man vet inte riktigt när det slutar och kommer oftast som en chock,det talas lite om det det ,näms och sen när dom kommer och svetten rinner i pannan av smärta är inget som direkt talas om på mvc,jag tror att det är en "bov" som gör att inte många uthärdar amningen ,ingen kan säga när det slutar men det är jobbigt.när förlossningen är över förväntar man sig att nu är all smärta över,och sen sätter det fart igen

ttiittii - Ej medlem längre2011-09-04 18:48

en dag när ni alla får ert andra barn och efter värkarna sätter in så kommer ni få större förståelse för att en del kvinnor (3%) inte klarar av det,oh shitt det var det ttiittii menade

YRRA - Ej medlem längre2011-09-04 18:53
Antal inlägg: 101

Hade också väldigt smärtsamma eftervärkar,efter 2a 3e och 4e barnet..tvingade mig själv att stå ut,man vill ju inte vara en "dålig" mamma. Mådde riktigt dåligt de månaderna och orkade knappt med nånting annat än amningen. Det är inte värt att få den första underbara tiden förstörd för att man måste göra allt rätt! Läste även nåt inlägg tidigare i tråden att mjölken inte bara sinar hux flux,det kan den visst göra och av många olika skäl. Det är lätt att sitta o vara duktig,tala om för andra hur de ska göra när man inte ens har barn och vet nåt om hur det kan vara. Amning kan vara nåt jättefint,när det funkar men de kan också vara ett rent helsicke.

Spira - Ej medlem längre2011-09-04 18:54
Antal inlägg: 310

Jamen livmodern måste ju dra ihop sig, det är viktigt för att den ska kunna läka ut. Men jag håller med om att det pratas för lite om detta. Även att man får en massa äckliga flytningar efteråt kom lite som en chock för mig och jag har ändå jobbat med kor i hela mitt liv och borde varit beredd...

Måste berätta en häftig grej som man kan prova om amningen inte fungerar - man ligger på rygg med bebin på magen (naken överkropp förstås) och gör ingenting. Bebin kommer då att "krypa" (ålning medelst hasning snarare...) fram och själv söka bröstet. En bra avslappningsövning och så får bebin automatiskt den rätta sugtekniken om den själv får hitta bröstet och själv får ta tag. Helst ska man ju göra så här med den nyfödda direkt (fungerar inte om man fått petidin) men man kan göra det senare också.

annelille2011-09-04 18:54

och det var mitt första barn =( det andra kommer i oktober så jag får väl se fram emot ett par månader med lite värkar då och då när jag ammar - eller så slutar jag amma - jag kan ta det beslutet själv oavsett vad ni säger här på Beta =D

Gautama2011-09-04 18:57
Antal inlägg: 6854

"så dom 3% som nu inte kan amma eller valt bort ammning eller skäms för att dom inte fixar smärtan (vid andra )barnet eller kanske opererat bort brösten för att slippa dö i bröstcancer,har inte dom rätt att skaffa barn?den promillen som valt bort ammning av kometiska skäl räknar jag inte hit."

Har någon över huvud taget påstått det i denna tråd ttiittii??

Jag bryr mig knappast om hur människor gör eller inte gör. Det är upp till var och en. Men jag kan för böveln ha en åsikt om att jag tycker det är förkastligt att folk väljer bort ammning på grund av utseende och egentid utan att jag ska kallas moralist för den skull.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-04 19:02
Antal inlägg: 31064

Lite märklig utveckling av diskussionen. Eftervärkarna beskrivs som något ont som är amningens fel, när i själva verket det är ett led i en naturlig läkeprocess efter förlossningen. Säkert blir värkarna intensivare av amning - för att livmodern drar ihop sig snabbare - men det är inget kvinnan slipper om hon inte ammar, och inget hon bör önska att slippa om hon inte vill se gravid ut resten av livet.

annelille2011-09-04 19:14

tycker inte det är en märklig utveckling eftersom sammandragningarna är värre vid amning som du säger SylviaPlath. Alltså kan en del kvinnor tycka att det är outhärdligt att sitta med värkande mage samtidigt som man har sårigablodiga bröstvårtor och kanske ett lesset barn - samt att man kanske inte sovit den senaste tiden. Jag har full förståelse för de som slutar amma vid det tillfället.

Jag avundas de som bara ammar på utan besvär och önskar att ni som aldrig ammat någon gång också upplever en positiv tid.

Det jag däremot tycker är märkligt är de som aldrig ammat/fött barn som uttrycker sig i denna tråden - tycka kan man ju göra om allt men erfarenheter kan man inte tycka sig till. Det ÄR speciellt att amma och det funkar helt enkelt inte för alla - det kanske inte kommer att funka för er heller - eller så går det jättebra - det vet man inte förrän man sitter i situationen.

le-lou2011-09-04 19:18
Antal inlägg: 17500

tittii.. haka inte upp dig vid 3 % för det första. Det finns ett mörkertal som i artikeln jag länkade där det handlar mer om 10-13%. Eftervärkar har alla mer el mindre, såriga bröstvårtor är mer en regel än undantag och mjölkstockning gör ont som fan. Och? Jag kan säga att jag var livrädd för amningen och det var olustigt första gångerna , grät floder för det gjorde så j-a ont rent ut sagt. Den kom det igång, det började"fungera". Jag började njuta av det istället varje gång faktiskt och jag tror inte att jag skulle vara nåt märkligt fenomen som kvinna, att må så bra av av ge barnet bröstet. Det är intimt och mysigt, och ett band som kändes livsviktig för mig iaf, att etablera, eftersom min flicka kom under rätt traumatiska former (urakut snitt). Jag tycker bara (o man bortser från hälsoeffekterna) att det är sorgligt att inte fler VILL uppleva amningen faktiskt, och åter igen - vänder mig till de som alltså väljer bort amning frivilligt, många ggr redan innan de ens har fött bebisen.

Amningstrender kommer och går, har alltid gjort. På 70.60 talet skulle det inte ammas alls som ett steg i kvinnans frigörelse, på 80talet skulle alla kvinnor amma. Nu vänder det igen, nu går trenden mot att inte amma. Är fortfarande nyfiken på varför faktiskt. "Tål" vi mindre helt plötsligt?

le-lou2011-09-04 19:20
Antal inlägg: 17500

annelille - de du pratar om vill ju iaf men det fungerar inte. Vad ska man göra? Ungen måste få mat. Jag pratar om de som aktivt utan att ens testa amning, väljer bort amningen. Det finns kvinnor som skriver in i sina förlossningsbrev att de vill ha mediciner direkt efter födseln, för att mjölken ska sina på studs.

Impala692011-09-04 19:32
Antal inlägg: 21

och jag förstår inte varför man ska orka bry sig om vad andra bestämmer sig för att göra när det gäller amning, och dessutom reta upp sig på det. Låt var och en bestämma själva, de gör ju inget olagligt och uppenbarligen överlever även de barnen som är uppvuxna på enbart tillägg och välling - mår tydligen inte sämre än andra barn, eller? Ni som vet så mycket kanske vet det med?

annelille2011-09-04 19:37

det stämmer le-lou men ibland är gränsen hårfin mellan att inte kunna och inte vilja.

Vill man inte för att man inte kan eller kan man inte för att man inte vill?
=)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?