Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 21:54
Antal inlägg: 14052

>>Om du inte är nöjd med det jag svarat, att jag låter min leka utan koppel på hundängen med andra hunar och hundägare och i skogen i närheten, utan ändå kräver koppel för alla hundar, då vet jag inte vad mer jag kan tillägga.

Jag har inte sagt att det inte är ok?

>>Vi har inte samma uppfattning helt enkelt. Fullständiga garantier går inte att få för att ingen enda människa någon gång kan mötas av en lös hund på en hundäng eller i skogen. Om det är värt priset att alla hundar alltid måste vara kopplade så tycker du det, jag gör det inte.

Som sagt, är det det du tolkar in i det jag skrivit så får det stå för dig, men det är inte sant.

Minta2011-09-04 21:56
Antal inlägg: 20042

Ok, då har jag missförstått. Jag tycker ju att man ska visa hänsyn och det gör de flesta hundägare jag mött. Jag beklagar de som inte gör det.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 21:56

Det är vi fullständigt överens om.

Minta2011-09-04 21:57

Jag tolkade det som att din uppfattning var att du var för generellt koppeltvång. Annars har vi ju inte särskilt olika syn.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 22:04

Nä, jag menar bara att man ska vara medveten om att man alltid är ansvarig för vad ens hund gör, även om man tycker att det är larvigt att någon blir irriterad på småsaker. Det kan man inte komma ifrån, det är inte den utan hund som ska anpassa sig, om man nu ska hårddra det.
Funkar det bra utan koppel är det ju kanon, men jag ser problem i att man alltid litar på sin egen förmåga i att bedöma om man har tillräckligt bra pli på sin hund. Vissa gör den bedömningen mycket bättre än andra.

Uisge - Ej medlem längre2011-09-04 22:13
Antal inlägg: 572

Va? Kom inte och säg att vi alla är överens nu, så att allt detta textsjok blev ännu mer onödigt än det var från början? Upprörande.

micro1132011-09-04 22:13
Antal inlägg: 17540

Schäfern avlas för dess goda all-round arbetsegenskaper, man avlar dem inte för att "bita människor" - rent trams.

slånbär2011-09-04 22:15
Antal inlägg: 5539

Y not-klart det har relevans när du skriver att Schäfern avlas fram för att bita människor. jag känner som sagt inte till en enda uppfödare som avlar på just den egenskapen , däremot flera som avlar på hundar med utmärkta egenskaper i tex skydd. Eller någon av alla dom andra egenskaper som är viktiga för en bruks Schäfer. Jag googlar inte -jag har Schäfer själv och har tränat en hel del-tyvärr inte tävlat även om mitt mål var att kunna tävla i skydd och spår bla. Nu höll inte min hund rent fysiskt. Jag har däremot sett många tävlingar och framförallt hundar och förare som tränar skydd och jag känner naturligtvis även uppfödare som själva är aktiva inom bla skydd. Uppfödare som avlar fram hundar som blir tjänstehundar av olika slag men framförallt aktiva familjehundar. Ingen avlar på hundar som biter människor som en egenskap i sig. Tvärtom.
Så jag anser nog att egen erfarenhet av en ras är relevant när man ska uttala sig om dess egenskaper. Själv har jag ingen erfarenhet av tex Rottweiler eller Pudel så jag väljer att inte komma med några kommentarer om deras rasegenskaper eller vad man som uppfödare inom dom raserna väljer att lägga vikten vid. Visst kan jag roa mig med att googla men det säger ju ingenting annat än att jag är läskunnig och har en dator.

slånbär2011-09-04 22:16
Antal inlägg: 5539

Micro- tack -en kort sammanfattning av vad jag försöker få fram.Suck......

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 22:18

Y not>> Jag har läst igenom alla länkar du lagt upp, och kan inte hitta något annat än det slånbär (och nu då micro) skrivit. Så jag förstår inte var du tolkat in att schäfrar avlas för att bita människor?

Uisge - Ej medlem längre2011-09-04 22:24

Ingen brukshund avlas för att bita människor. Tossigt :) Den uppfödare som försöker sig på en sådan linje blir nog föga populär. En hund som visar sådana tendenser kommer ingenstans i något seriöst sammanhang. När en brukshund biter på kommando, så är det en inövad och belönad företeelse.... inte en rasstandard.

plutokr12011-09-04 22:36
Antal inlägg: 29

Slånbär: Intressant att du tar upp just hundar som är tränade för skydd. Den hund som lekte slängdocka med min hund var just en sån! Den arbetar med att skydda hangaren på en militärflygplats. Den var väldigt väluppfostrad och lydig och ingenting varken jag eller min hund var rädda för eftersom vi stött på den tidigare och inte sett några tendenser till aggresivitet.
Det vi tror var som triggade den att slita sig och attackera min hund var att min tik var på väg in i löpet.
Antagligen var schäfern oxså på väg in i löpet.
Hur tränar du bort en sån sak?
Det är väl som så att försvaret och polisen föredrar intensiva hundar, lite ADHD är väl bra?
Eftersom jag känner föraren bra så har jag fått lite inblick i hur deras hundar är tränade.
Mest förvånad är jag dock över svaret jag fick från försvaret.
Dom pröjsar veterinär räkningen men kommer inte att stå för något annat.
Vid fråga vad den hunden gör idag så blev svaret: arbetar som vanligt.
Frågade även varför dom släpper ut dessa hundar i samhället?
"Annars blir dom så aggressiva, dom behöver socialträning"
Så jag är alltså försökskanin för deras "socialträning" och när den misslyckas så får hunden en chans till!!!
Var det någon som sa att olämpliga ägare blir av med sina hundar?
Glöm det.

micro1132011-09-04 22:43

pluto
Hundarna fungerar som hundar även om de är tränade - ja, det är helt korrekt.
Social träning måste alla hundar ha för att fungera i samhället oavsett om det är tjänstehundar eller privata klapp och kak hundar -- inget konstigt alls.

Anser du att övriga samhället är försöks kaniner åt din egen hund?

Att en hund biter en annan hund innebär inte att hunden har mentalt fel - hundar biter varandra ibland. I synnerhet i situationer som uppstår för att vi människor genom vårt sätt att leva föser ihop dem i onaturliga situationer.

Och nej - en tjänstehund får absolut inte ha ADHD - de skall ha "Av och PÅ knapp" - inte vara överaktiva och oberäkneliga.

Minta2011-09-04 22:51

Klapp- och kakhundar :)

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 22:52

Det vi reagerade på i Y not's uttalande var påståendet att en viss ras skulle ha avlats på att bita människa. DET är helt befängt. Se'n att vissa hundar reagerar olämpligt och oväntat - ja, det var iaf hela utgångspunkten för mitt resonemang, att det händer och att man får ansvara för det som hundägare. Och precis som det finns människor som inte beter sig enligt norm så finns det hundar som inte mår bra.

plutokr12011-09-04 22:52
Antal inlägg: 29

Så om jag passerar med min hund kopplad förbi denna schäfer som sliter sig och använder min hund som en trasdocka. Det är alltså helt ok, för hundar biter varann ibland?
Den hunden som gjorde detta har tydligen dom egenskaper som armen anser den skall ha eftersom den är ute i samhället igen?
Lämplig ägare?
Jag har som sagt var blivit utsatt för schäfrar 2 gånger nu varav en med dödlig utgång.
Tycker du det är ok att jag backar varenda gång och säger: naturligtvis måste Kalle få ha sin hund okopplad för han tränar ju sin hund på att lyssna på honom?

Uisge - Ej medlem längre2011-09-04 23:01

Någonstans i den här kommunikationen finns ett fel som är trasigt :(

micro1132011-09-04 23:04

pluto
Det är givetvis inte okej att föraren förlorar kontrollen - men det betyder inte att det är mentalt fel på hunden.

Tror du ens själv på att armen vill ha egenskapen "hund biter hund"?

Givetvis hade hunden de egenskaper armen ville ha - annars hade de inte utbildat hunden, däremot var knappast just det en av de sökta egenskaperna. De såg det nog som en olycklig incident med en annars bra hund som fungerade i tjänsten och i samhället i övrigt.

Beroende på var du rör dig så måste du nog acceptera okopplade hundar.
Jag personligen anser att sådan träning skall ske på klubben, där det inte finns folk eller inhägnat -- och att man i tätbebyggt skall ha som regel att hålla hunden i koppel även om den lyder, av hänsyn till andra.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 23:04

Ja, verkligen. Den här typen av diskussioner är tröttande.

Minta2011-09-04 23:10

Haha, uisge :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?