Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:02 | |
![]() | www.nymedicin.com/ne...kt ion.html | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:03 | |
![]() | Sveriges Palin | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:03 | |
![]() | och ja, förhud är vidrigt. ohygieniskt, fult och så fullkomligt onödigt. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:06 | |
![]() | tss | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:06 | |
![]() | En piercad förhud då? | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:07 | |
![]() | F'låt... | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:07 | |
![]() | jag tycker vi ska prata om barn i korsett. De dog som flugor. Och belladonna i ögonen, arsenik i pudret. De fick inte leka heller. Rena Michael Jacksson uppväxten. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:13 | |
![]() | Personligen skulle jag inte ta det beslutet för mina barn. Omskärelse och hål i öronen får de fixa själva när de är stora nog att ha de önskemålen. Jag ser inget problem i något av ingreppen, men de skulle nog få be om det först. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:14 | |
![]() | haha clubber:) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:15 | |
![]() | Förhud är väl fint? Omskuret är vulgärt. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:15 | |
![]() | usch nej, tvärtom! | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:17 | |
![]() | Jag tycker du är lite elak mot den lilla oförargerliga hudfliken, recidiv. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:18 | |
![]() | Snart fixar väl föräldrar porrmuttor till sina tonårsdöttrar också. För att det är anständigt alltså, inget annat :) | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:20 | |
![]() | vad gäller omskärelse så tror jag tyvärr att det kommer att minska globalt men mer positivt öka i norden. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:20 | |
![]() | oförargelig för dig kanske uisige...:) | |
| apbur | 2011-09-06 21:28 | |
![]() | "Jag tycker du är lite elak mot den lilla oförargerliga hudfliken, recidiv." <3 Jag tycker många överreagerar. Blev inte särskilt upprörd. Känns som en ganska oviktig sak att hänga upp sig på. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-06 21:33 | |
![]() | Nästan lika oförarglig som min stavning :) | |
| mralex69 | 2011-09-06 21:36 | |
![]() | Först och främst måste jag be om ursäkt för mitt påhopp. Det jag störde mig på i första hand var detta citat "Det är en förklaring på varför vi gör vissa saker på, mot och för barnen". Jag blev tillrättavisad över att jag tyckte att många har skrivit "så gör man i andra kulturer" och i mina ögon har det använts som en ursäkt och inte en förklaring. Sedan drog jag naturligtvis det till en ytterlighet. Att jämföra barnmisshandel med att ta hål i örat är en överdrift. Men jag tycker att den utvecklingen som sker idag med att barn slutar vara barn tidigare och tidigare är så fel. Att exploatera barn som "modeller" innan de kan säga sina första ord är för mig vansinne. Som många säger det är naturligt i väldigt många länder/kulturer att ta hål i barns öron, men det gör inte att det är rätt ändå. Jag tycker det är en typ av misshandel att utsätta sina barn för något som gör ont utan att göra nytta. Därför känner jag att en vaccination som faktiskt räddar liv inte är misshandel utan mer av en nödvändighet för överlevnad. Jag själv vaccinerade inte mig mot svininfluensan men min flickvän som vid tillfället var gravid gjorde det för det var en rekommendation av hennes doktor. Många av dem som väljer att inte vaccinera sig är vanligtvis från andra kulturer och tror på en eller annan gud. När det sedan kommer till barnets vinkel kan vi diskutera i evigheter. Självklart blir min pojke ledsen när jag lämnar honom på dagis men jag vet att jag måste lämna honom där för att jobba(jobbar jag inte får jag inga pengar, får jag inga pengar kan jag inte köpa mat, köper jag inte mat svälter vi). Cirkeln sluts... Ska tillägga också att båda jag och min flickvän valde att ta ut så många dagar som möjligt för att hålla honom hemma och detta nämner jag för att jag håller med i ett tidigare inlägg. Barn som är elva månader är för små för att vara på dagis. Men min son är snart ett och ett halvt och behöver leka med jämnåriga då man "leker" på ett sätt med vuxna och ett helt annat med jämnåriga. När det sedan kommer till min "yrning om stelkramp" handlar det om att du verkar försvara den gruppen av människor som tycker det är rätt att inte vaccinera pga "whatever". Det kan vara att jag misstolkar din tankegång men din beskrivning är lite vag. Tycker för övrigt också att om nu "alla" överlever utan skola varför går din son på dagis? Kommer du inte sätta honom i skolan? Det är inget påfund att lära sig. Exempel: För många tusen år sedan lärde man sig(redan då) att antingen begå misstag vilka kunde vara mycket ödesdigra(tigrar äter människor) eller så lyssnade man på någon som hade sett en tiger slita ett djur i stycken att akta sig för den. Samma sak idag om du vill kunna handla, resa, laga mat, fiska, plocka svamp, ja vad som helst egentligen behöver du lära dig och det gör du bäst i skolan för där finns utbildade människor. Sist men inte minst "Du verkar lite arg på mig för detta. Har det hänt nåt? Berätta, vi finns här för dig", jag är vuxen och jag behöver inte behandlas som ett barn. Jag är inte arg utan mer irriterad över något mindre begåvade inlägg. Känner du att jag behöver prata kan vi ringas vid och prata eller träffas personligt. | |
| le-lou | 2011-09-07 01:01 | |
![]() | mralex : "När det sedan kommer till min "yrning om stelkramp" handlar det om att du verkar försvara den gruppen av människor som tycker det är rätt att inte vaccinera pga "whatever"." Jag försvarar ingen grupp? När och varför skulle jag göra det? Jag har gjort mina egna val i vaccinationsfrågan och det är väl upp till alla föräldrar. Och jag vet varför vi går i skola dagis, jobb osv. Men nu pratar vi igen om kulturer - i vår kultur har vi dagis för att vi jobbar, japp. Vårt samhälle är uppyggt så. Betyder det är att det är det enda sättet att leva? Det rätta? I många andra länder jobbar fler hemifrån, jordbruk, gårdar, kvinnor jobbar inte alls utan jobbar med hemmet osv. Är det förkastligt? inte enligt dem. enligt oss kanske ja. Vi tycker olika, människor ÄR olika, vi är faktiskt fantastiskt olika. Jag lägger ingen värdering i det, för värdering av alla de här saker är ju inte vad vi diskuterar. När jag skriver "kultur "- så menar jag alltså inte midsommarstång, sill, jultomte och sånt där.. Kultur är livsstilar, livsmönster och omfattar allt och då menar jag verkligen allt från språk, beteendemönster till konst och sedvänjor. Dynamiskt, men inte särskilt flexibelt utan ofta djupt rotat och bundet. Kultur är inte tänkt som en ursäkt för andras missdåd, det är en förklaring och kan vara värt att funderar över, det vi tycker illa om med andras sätt att leva och det andra tycker illa om vårt sätt att leva. Och jo, skola är ett påfund. Det har människan skapat och åter igen - ingen värdering i det. När jag skriver påfund så menar jag inte "dumheter" utan bara vad det är - en mänsklig skapad instution som har funnits länge men inte alltid. Ditt barn, liksom mitt skulle överleva utan skolgång garanterat. Men skola i VÅRT samhälle gör livet enklare. finns en nytta i skolgång därmed. Det var det jag ville komma till. Det absolut nödvändigaste behöver inte vara och ÄR inte samma: för alla människor. Det viktigaste för en bonde i Chile är inte att skicka sonen till skola, utan att lära honom jobbet på gården. Det är viktigare för tex en spansk familj att ge flickebarnet utsmyckningar som liten med örhänge än vad det är för en svensk familj. HUR viktigt? Garanterat inte nåt som har med liv och död att göra, men som tillhör kulturen och därmed faktiskt har en nytta. (obs - icke värderat som nyttig av just MIG, jag hoppas att du förstår vad jag menar - kulturella normer är det som binder samman människor och seder är ett sånt exempel). I många länder tycker de att vi är sjuka i huvudet som låter våra barn sova utomhus tex. Det skulle aldrig förekomma längre ner i Europa, barnen kan bli sjuka! Jag säger inte FEL eller RÄTT men i min kultur här är att ta hål i öronen på små barn fel och för mig personligen känns det fel, men det har jag redan sagt. Ville ta diskussionen utanför vad vi själva tycker men det verkar gå sådär.. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-09-07 07:30 | |
![]() | Korsett? | |