Spelrum
Giraffen40
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade75
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Perra922011-11-16 19:13
Antal inlägg: 193

Den bästa medicinen mot artros är träning (på rätt sätt) och inte att trycka i sig en massa piller som levern får jobba med. Läs de senaste forskningsrönen. Träningen bygger upp omgivande muskler och stimulerar t.om ny broskbildning. Att inte röra sig är den sämsta medicinen.

De finns jobb även för de med ständig smärta. Sök till något callcenter eller något IT-relaterat.

marmeladov222011-11-16 19:15
Antal inlägg: 4211

men ett naturmedel som får dig att orka röra på dig är väl bra om man är stel och trött osv.

Lillstölla2011-11-16 19:24
Antal inlägg: 23831

"De finns jobb även för de med ständig smärta. Sök till något callcenter eller något IT-relaterat."

Funkar kanske för en del, men är ju samtidigt ett oerhört statiska arbeten på callcenter till exempel vilket överlag är värdelöst för många med ständig smärta.
Vad många inte kanske inte förstår eller vet om är ju att det inte enbart är värk man drabbas av vi långvarig/kronisk smärtproblematik. Det tillkommer saker som koncentrationssvårigheter , ljudkänslighet, ljuskänslighet, tinnitus, psykiska problem osv osv.

Är ju så individuellt med smärta med och bara för att man har en whiplashskada, som jag har, så är det inte alls så att någon annan med whiplash för den skull har samma problematik.

Perra922011-11-16 19:43

Det borde väl gå att fixa så att man kan jobba hemifrån i sitt eget tempo Lillstölla. Försäkringsmäklare tex.

Lillstölla2011-11-16 19:46

Perra: Det är faktiskt så enkelt som att alla klarar inte av att jobba!

Perra922011-11-16 19:49

Ja, det finns ett fåtal, men de som orkar jobba med dator (som att skriva inlägg här) kan ju sköta ett jobb i sin egen takt.

Lillstölla2011-11-16 19:50

Nej faktiskt inte.

Lillstölla2011-11-16 19:52

Det är inte alls så enkelt som du tror. Bara att klara av att duscha och laga middag på en och samma dag kan vara övermäktigt.
Det där med att alla ska kunna jobba och måste jobba dras in absurdum i oerhört många fall.

slånbär2011-11-16 20:14
Antal inlägg: 5539

Perra-alla orkar inte jobba och vissa gör det. Det är olika helt enkelt. Jag har ständig värk och har nu tom svårt att gå uppför trappan till övervåningen men jag jobbar heltid i skolkök och är aldrig hemma från jobbet. Jag biter ihop och lider men någon gång kommer det säkert att ta stopp även för mig. Jag tränade på gym förut men efter att den här värken har kommit smygande så går det helt enkelt inte. Jag har
familj och dessutom två Schäfrar som ska ut och röra på sig så det är det jag får lägga min energi på. När allt är gjort som ska göras, städat, lagat mat , tvättat ut med hundarna och allt annat som man gör dagligen efter jobbet så kan jag inget annat än att sätta mig i soffan och vila-där är det helt enkelt slut. Men om jag kan hitta någon medicin som kan lindra värken så kan jag komma igång på gymet igen för självklart vet jag att det bästa är träning.

apbur2011-11-16 20:15
Antal inlägg: 9699

Slånbär, hade jag varit du hade jag köpt ett gymkort illa kvickt och tränat upp omgivande muskler.

Det finns inga genvägar. Det är envis träning under lång tid som gäller.

Min mor har artros i ena knät och en broskskada i det andra. I knäet där broskskadan sitter har hon opererat men anledningen till att hon idag kan ge sig ut i löpspåret igen, klättra i berg och vara aktiv utan smärtor är ihärdig träning i flera år. Det är bara att bestämma sig. Antingen får man satsa eller så får man förlika sig med tanken att det bara kommer bli värre och slutligen resultera i att man blir invalidiserad. Det tar lång tid för brosket att nybildas och för det krävs genomströmning som förser brosket med näring. Det får man alltså inte genom att sitta still. Mycket kan avhjälpas med starka muskler.

apbur2011-11-16 20:16
Antal inlägg: 9699

Nu blev det lite tjatigt men du hann posta före.

slånbär2011-11-16 20:19

Apbur-;-D

CrazyQ2011-11-16 20:37
Antal inlägg: 602

Tänker bara skriva ett inlägg idag. Har sån värk i fingrarna, att jag måste begränsa detta nån dag.

Det som är med oss som gått med värk under många år, blir ju mer och mer toleranta mot vår värk. Att man gnäller inte i onödan.
Jag brukar säga, att har jag ont, då har jag DJÄVLIGT ONT om jag talar om det.
Som efter min operation nu i axeln, då ben mot ben legat och nötts sönder i flera skikt. Läkaren sa då att nu förstår vi hur otroligt ont du måste ha haft!
Jag svarade honom: Att ja, jag gnäller inte i onödan! Har jag ont, då är det djävligt ont.

Man lär sig leva med smärtan och vill inte tjata ihjäl familj och vänner om det. Men ibland måste man få ventlilera också. Man måste få dem att förstå att det verkligen inte är en lek och att jag inte orkar saker och ting nu.
Min dotter ville att vi ska gå ut och äta och gå på bio på fredag. Vi får se om jag fixar det. Hoppas det i alla fall!
Men bara en sån enkel sak kan vara omöjlig.

Ni som har prövat MSM, kan väl skriva vad ni fick för effekter av det.

marmeladov222011-11-16 20:54

Jag har blivit piggare, smalare (alltid smal, men överskottshull borta), orkar mer, gladare, mer vig, finare hy, vaknar tidigare på morgonen, håret växer, och även naglarna (får klippa 1g per v). Regelbundna toabesök. (oxå en effekt från utrensning av gifter.slaggprodukter).
Har aldrig haft ont nånstans så kan inte jämföra där.

Min arbetskollega med värk, blev rörligare, kunde böja benen mer, gå i trappor osv.
Man bör tänka på att dricka lite mer än vanligt, man blir extra törstig och att ta c-vitamin ihop med msmet. Ta tex en tsk i morgonjuicen.
Första veckan var jag så pigg att jag undrade om det var nåt lurt på gång. :)

recidivfara - Ej medlem längre2011-11-16 20:54
Antal inlägg: 2385

ja, träning, träning, träning. hade jag inte börjat träna 2 månader efter att jag brutit och opererat nacke och rygg hade jag varit invalidiserad idag några år senare.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-16 20:55
Antal inlägg: 37631

jag tycker det är tråkigt att det finns så lite förståelse för dom som har verk,att det finns dom som tror att dessa feikar och vill komma undan arbete,hur kul kan det vara att sitta hemma och ha ont ?förmodligen helt värdelöst.

marmeladov222011-11-16 20:56

Kan oxå meddela att jag bygger muskler otroligt snabbt, på den lilla kropp jag har (50kg) fick magrutor av att gå och tantsimma 10-20 längder per gång ca 2 ggr per v. Nu går jag promenader och cyklar och har kropp i toppform, får dock påminna mig att äta ordentligt.

slånbär2011-11-16 21:35

marmeladov hänger inte med nu-vad pratar du om?

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-16 21:41
Antal inlägg: 37631

marmeladov,jag glömmer bort att äta,i bland kan klockan bli 14,00 och jag har bara baljat kaffe

marmeladov222011-11-16 21:51

slån: jag talar om MSM, hon frågade CQ vilka positiva effekter och jag listade.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?