Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 453

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2011-12-01 08:26
Antal inlägg: 12028

Egentligen

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-01 08:33
Antal inlägg: 1019

Det är klart att man får, men jag skulle inte kunna tänka mig det själv. Vill egentligen bara varna alla, för under ett halvår av mitt liv drack jag flera öl till slut var kväll. Slutade helt med det när jag drack en hel flaska starkvin en kväll. (Min man jobbade skift och jag hade tråkigt). Det är en del år sen nu och har inte upprepats, men jag vill bara säga hur lätt det smyger sig på en! Man ljuger för sig själv och intalar att edt är ok. Det är därför jag tycker att man bör sätta gränser, men jag tycker även att man ska låta HELGEN ha guldkant, annars blir ingenting något extra till slut, gäller även mat och annat.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-01 08:34

oxfie´en tisdag, haha vad är det med folk nuföritden???

slånbär2011-12-01 08:40
Antal inlägg: 5539

Det är väl Jantes fula tryne som sticker upp kanske. Du ska inte tro att du är nåt, ha för sjutton inte trevligt på en vardag för allt i världen och vad du än gör så håll dig till lördagsknull för sånt hör absolut till helgen!!

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-01 08:44

Men snälla nån man kan väl ha trevligt och mysa mm en tisdag utan att äta oxfile´(skulle inte vi ha råd till, tjänar folk för mycket eller varför har det blivit så här?) och dessutom, om man äter oxflie´på tisdagen vad ska man då ha på fredagkvällen? Förstår ni inte hur jag menar eller är ni för unga? Lyssnade alltid på min mor hur fattigt det var och då hade de ändå bondgård och eget kött.

le-lou2011-12-01 08:55
Antal inlägg: 17500

ullis, jag förstår..och ett varningens ord är aldrig fel. Dock är jag övertygad om folk som dricker på det sättet, att det finns ett problem i bakgrunden som gör att man slutar njuta av alkhol och börjar missbruka den. För det du beskriver är ju ett missbruk, det är ganska stor skillnad på att häva en flaska vin om kvällen själv och att sitta i ett skumbad en onsdagkväll och dricka en öl.

Angånende oxfilen - haha, hur kan du vara emot att människor sätter guldkant på sin tillvaro? På alla möjliga sätt som de finner lämpliga? Det är väl helt upp till var och en. Du är väldigt dömande, vet du det?

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-01 09:06
Antal inlägg: 633

carlmartin.... Självklart är det ingen överraskning för mig att det finns människor med alkoholproblem, rätt många sådana uppenbarligen.

MEN.. det tycker jag inte har med själva frågan i tråden att göra egentligen. För om det handlar om ett missbruk så är det väl naturligtvis avhållsamhet året runt som borde gälla och ingenting annat, oavsettt om det är jul eller påsk eller en vanlig fredagkväll? Men för oss alla andra icke missbrukande föräldrar så finns det ingen som helst anledning att skippa varken glöggen eller julölen enligt min åsikt....

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-01 09:11

Då ska jag försöka uttrycka mej bättre (Min dotter brukar säga att jag gärna uttrycker mig lite fel, därför det lätt blir missförstånd:)). Jag är absolut övertygad om att det inte förhåller sig så med sprit. Har varit med i länkarna (AA) som stödmedlem till mitt ex och lyssnat mycket på dem/läst en hel del. Det finns inga problem i bakgrunden - det är spriten i sig som skapar problemen. Man behöver inte fråga sig varför Jeppe super m a o. En del människor tål helt enkelt inte sprit, man kan säga att de är allergiska. Kan inte dricka lagom, måste ha lite till, blir störiga efter ett par öl. Och dessa människor är väldigt många. Jag är övertygad om att det är ärftligt och en sjukdom. (Det är bla a därför jag tycker att barnen kan få ha julen som sin, men ok - vet man att man klarar av ett par glas och inte blir förändrad, då är det ju helt ok, bara man inte ljuger för sig själv.)
Ang oxfie´mm, det är ju inte som jag är dömande, jag tycker bara lite synd om människorna, att det har blivit så här. Tydligen mest i storstäder, det är iallfall inte så härute på vischan. Det finns undantag, ett exempel var en klasskamrat till ett av barnen där det var stor fest på bygdegård med en massa lyx - på TIOårsdagen. Men var ska sånt sluta?? Nu kom jag visst lite långt från ämnet.... Sen är det en annan sak när man har semester, då ska det vara guldkant med både det ena och det andra I MITT TYCKE, men var och en får göra som den vill jag bryr mig inte ett dugg egentligen. Försök bara förstå min tankegång, och tänk på hur det var förr när man åt salt sill hela vintern, och kanske inte ens det. Då blir man lite mer ödmjuk. En sak till, med risk att låta som morsan, spara istället, oxfile är dyrt, och pengarna kommer att behövas när det blir kris i Sverige igen, vänta och se!

Gautama2011-12-01 09:13
Antal inlägg: 6854

Le-lou kloka kvinnan har skrivit mina tankar och håller uppe den här tråden på en normal nivå.
Mer oxfilé till folket!!

Gautama2011-12-01 09:14

Så även om man inte är fattig så ska man leva som fattig på vardagarna för att känna att det är helg på helgerna Ullis?

Om jag arbetar helg då? När ska jag då får unna mig något?

Bestämd Tupp - Ej medlem längre2011-12-01 09:20
Antal inlägg: 93

Gujatamej, du får unna dig hårda kaninen, bättre ur kalorisynpunkt.

Gautama2011-12-01 09:22

Gillar inte kaninkött, inte oxfilé heller så värst mycket, om jag ska vara ärlig:-)
Men att fokusera allt det roliga till helger är så typiskt svenskt och tråkigt så jag döööör.

Bestämd Tupp - Ej medlem längre2011-12-01 09:25
Antal inlägg: 93

aha, det är inte en duracellkaninen som gäller längre? Lammkött?

Gautama2011-12-01 09:26

Lammkött är inte fel:-)

wildman2011-12-01 09:29
Antal inlägg: 3860

Nä, här vill jag nog hålla med Gautama med flera. att fokusera allt på helgen är inte roligt. Klart man ska leva i nuet och unna sig det roliga även i vardagen. Fast man måste ju inte blanda in sprit i det för det ;-)))))

Gautama2011-12-01 09:31

Det behöver man inte men om man nu vill ha ett glas rödtjut till lammköttet så är ju inte det fel eller moraliskt förkastligt heller. Inte i min värld i alla fall. Jag är inte alkoholist för den skull.

Har en kompis som arbetar många helger. Hon tar "helg" mitt i veckan.

Gautama2011-12-01 09:37

Alltså jag skulle absolut inte äta oxfilé utan ett bra, välsmakande rött vin till. Det vore som att äta okryddat kött. Det är helheten och smakupplevelsen som gör det.
Och alkoholfritt vin är som saft, alkoholen ger smak för de som inte visste det.

VonSchnygg - Ej medlem längre2011-12-01 09:45
Antal inlägg: 633

ullis... Jag kan förstå hur du tänker men instämmer definitivt inte! Det finns människor som missbrukar alkohol det vet jag, kalla det dåligt ölsinne, sjukdom, allergi eller whatever. Men DOM ska naturligvis hålla sig ifrån allt vad alkohol heter, precis som jag skrev tidigare. Jul som vardag. Men alla vi andra behöver inte "sympatiavstå" bara för den saken skull. Om vi inte har någon med problem vid bordet förstås.

Kan inte mer än hålla med Gautama. Fram för lite vardagslyx när vi både har råd och möjlighet. Jag tänker inte sitta hemma och äta salt sill bara för att mina förfäder eventuellt gjorde det. Vi lever på 2000-talet nu och har det gott ställt kanske just av den anledningen, att man strävade ditåt i början på seklet. Varför inte skörda den frukt som deras arbete givit? Och inte tänker jag sitta och svälta i väntan på domedagen heller....

wildman2011-12-01 09:49
Antal inlägg: 3860

"Och alkoholfritt vin är som saft, alkoholen ger smak för de som inte visste det."
DETTA håller jag som inte dricker med om. Mycket bättre att dricka något helt annat då. Alkoholfria viner smakar skit.

le-lou2011-12-01 09:51
Antal inlägg: 17500

Ullis, då får du ursäkta mig igen men nej, jag tror inte att alla människor bara BLIR alkoholister bara för att man dricker alkohol. Du säger att det är spriten i sig som gör folk till alkisar, men det räcker ju inte med att se på en flaska right? Alltså måste man konsumera den. Och dricker man ofta och i större och större mängder, så ja då beror det beteendet redan på något. Man har ett beteende redan innan själva alkoholism sätter klorna i en, ett destruktivt beteende som mer handlar om att döva något än att njuta av något ihop med andra.

Jag tror på att människor kan nyttja alkohol utan att vara alkoholister och också att det finns de som inte kan det. Alkoholism är en sjukdom ja, men spriten är inte i sig själv grunden för sjukdomen, som handlar i sig om ett BEROENDE. Det är inte ATT du dricker, utan vilka konsekvenser ditt drickande får som spelar den viktiga rollen i begreppet alkoholism ju. Återställare, minnesluckor, att man bryter mot sociala normer, får psykiska eller fysiska besvär osv.

"På senare år har forskningen mer i detalj kunnat kartlägga några faktorer som ökar risken för att man ska utveckla ett alkoholberoende. man börjar urskilja olika former av alkoholism.

Om man har en nära släkting mor far eller syskon som är alkoholist har man i genomsnitt sju gånger högre risk att själv bli alkoholist. Ungefär var fjärde alkoholist har en far som är alkoholmissbrukare. Men även den sociala miljön har påverkan. Det finns tydliga signaler och forskning på att ärftlighet och arv slår igenom mer än miljön."

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?