Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 613

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132011-12-09 21:30
Antal inlägg: 17540

En gång på test, eller i oförstånd, på bus, eller av misstag osv... skall det stå.

carlmartin - Ej medlem längre2011-12-09 21:34
Antal inlägg: 4590

ibland är det bra att hålla på principer - ibland inte.

om man alltid gör det blir det för stelt och dött.
om man aldrig gör det blir allt likgiltigt.

två situationer liknar aldrig varandra helt - det är viktigt att lära barnen

micro1132011-12-09 21:35

Minta
En fyraåring som utanför affären fått veta att den skall gå in och be om ursäkt skall bekräftas i det när den ber om ursäkt också. Annars har du ett barn som ber om ursäkt för att den är tillsagd men ingen koppling till varför egentligen. Fyraåringar klarar inte abstrakt tänkande och abstrakta situationer. De behöver att man är konkret.

Dessutom om jag som vuxen gör ett fel går tillbaka och säger Förlåt - förväntar jag mig då att personen vet varför och är lättat med det?

Nej, endera måste jag berätta varför jag säger förlåt, eller också måste personen bekräfta att den uppfattat felet och godtar ursäkten.

Skall man kräva att fyraåringen gör avbön genom att berätta vilket fel den begått innan den framför ursäkten -- eller är det att kräva för mycket?
Jag anser det.
Jag anser att det är bättre att den vuxne bekräftar att den förstår och godtar ursäkten och bekräftar att barnet först gjorde fel och sedan gjorde rätt.

micro1132011-12-09 21:37

Att den vuxne i och med det låter barnet lämna med att det ärliga vad bra, det uppskattar vi.

micro1132011-12-09 21:41

carlmartin
Ja, det är rätt. Man kan vara ärlig och snäll så man är dum -- det har vi fått lära oss.
Å andra sidan är det kanske lättare att leva med sig själv om man är ärlig och snäll så man är dum än tvärtom.

micro1132011-12-09 21:41

Och man kan vara... skall det stå.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-09 21:51
Antal inlägg: 844

micro113
"...eftersom det är när de är små som sådant beteende grundläggs."

Om du verkligen på allvar tror att inte jag förstår en sådan sak, så är du ju faktiskt mer än lovligt snorkig.

Ahnad - Ej medlem längre2011-12-09 21:51
Antal inlägg: 411

Ser att många här skriver att svaret "det gör inget" skulle vara en artighet. Det är det ju inte. Artigt hade till exempel varit om de vuxne svarat "det var bra gjort" eller något dylikt.

blankomblank2011-12-09 22:00
Antal inlägg: 1403

Har inte läst hela tråden men märker att det varit mycket fokus på snatteriet. För ja, det är snatteri oavsett ålder och barnets förståelse.

Jag har själv en flicka på fem år och jag skulle vilja säga så här om barns förståelse.
Nej,
små barn vet inte per automatik att man inte får ta godis som ligger framme. Det är vi föräldrars uppgift att informera om detta.

Själv har jag alltid talat om detta INNAN man går in i affären eller för övrigt vilken plats vi än ska in på, vad som gäller därinne, om något särskilt nu gäller.
I ett bibliotek måste man vara tyst och inte springa.
I en affär får man inte plocka i saker eller ta något utan att betala mm mm.

Det har ännu aldrig uppstått någon allvarligare situation eller totala brott mot dessa uppmaningar.
Kanske därför att jag infogat dem redan från början?

Tvärtom upplever jag en slags mognad och trygghet hos henne samt att hon känner sig bekväm och trygg i de miljöer jag tar med henne till. Hon är också väldigt stolt och glad när hon gjort "rätt" i dessa situationer.
Hon gör jobbet och jag ger verktygen, då tycker jag att hon växer.

om barn gör fel som ibland sker och kanske också utan uppsåt tycker jag att man ändå måste ta något ansvar för detta. Det gäller ju även sedan i vuxenlivet. Där kan man inte skylla på att man inte visste, kan eller förstår. Konsekvenser kommer ändå...

Att lära sig ta ansvar för sina handlingar tillhör väl också livets lärdomar?
Det är sannerligen en bristvara i dessa tider av ansvarsfrihet.
Det är nog därför man säger;
det gör inget...för ingen bryr sig.

Minta2011-12-09 22:06
Antal inlägg: 20042

"Artighet kan lämpligast beskrivas som praktiskt tillämpad etikett i syfte att underlätta umgänget med andra människor. I grunden handlar artighet om att visa andra människor respekt på ett sätt så att de känner sig respekterade.
Vad som är artigt är starkt färgat av kulturen; Det som uppfattas som artigt i en kultur kan betraktas som oartigt eller bisarrt i en annan kultur."

Därför har det sannolikt varit av artighet och inte för att sabotera mammans uppfostran. Den har hon antagligen inte alls tänkt på. Då får kassörskor få en kurs i detta för det är ingenting alla tänker på är ett sabotage. I synnerhet inte de som har barn själva, de vill bara ha en smidig situation vid kassan.

blankomblank2011-12-09 22:12

dumsnäll är ett annat ord.

Men det spelar faktiskt ingen roll vad kassörskan säger. Man lämnar tillbaka asken i alla fall och säger till barnet, att det hade tur att det var en så snäll kassörska där idag för sådär får man inte göra. Punkt slut.

tssss2011-12-09 22:19
Antal inlägg: 138

för att visa att det belönar sig att medge att man gjort fel?

Minta2011-12-09 22:26

Stackars 4-åring tänker jag. Ber om ursäkt och de vuxna är ändå inte nöjda.

Amöban2011-12-09 22:29
Antal inlägg: 116

Men kom igen! Det gör inget. Ungen lär sig. Jeez.

micro1132011-12-09 22:41

Minta
Stackar dig tycker jag - som inte förstår att "det gör inget" betyder just det.

Minta2011-12-09 22:44

Jag förstår att det betyder det för dig, men det gör inte det för mig eller får många andra. Det är inte det minsta synd om mig, snarare om er som tror att ni måste ta i med sådant eftertryck mot en 4-åring. Det förstår han inte, bara att de vuxna tar i väldigt mycket. Det budskapet går fram, inte om det står i proportion till det han gjort.

Jag får en känsla av att de flesta tror att barnet måste lära sig den hårda vägen annars blir det en gangster. Så tror inte jag alls att det är. Flera vuxna på rad måste inte offentligt skriva barnet på näsan att det gjort fel. Jag ser inte någon poäng alls med det. Barn utvecklas inte till kriminella på det sättet. Snarare kan man genom auktoritär uppfostran få någon på fel spår, det är mycket större risk för det.

Minta2011-12-09 22:46

Fast det är en skitsak, jag är bara så förundrad över att man kan se på barn på det sättet.

blankomblank2011-12-09 22:51

Varför är vi så rädda att ha fel då?
Jag har ofta fel och måste medge detta och ibland även be om ursäkt.
Men nu för tiden jämställs detta med kränkningar och förödmjukelse, att helt enkelt be om ursäkt.
Ingen big deal tycker jag, varför gör ni det till en så hemsk upplevelse för barnet?

Blir man verkligen en sämre människa för att man medger att man gör fel ibland?? Möjligtvis tar egot skada men i långa loppet blir man en bättre människa med självinsikt, ärlighet och integritet.

SecondChance2011-12-09 22:54
Antal inlägg: 511

Instämmer till fullo med blankomblank.

micro1132011-12-09 22:55

Minta - då upprepar jag min fråga till dig - den som du inte har besvarat

Minta
Varför är fostran och lära sig skilja på rätt och fel nödvändigtvis samma sak som "hårda tag".

Exemplet
Tommy 1979 2011-12-09 16:19
Men herregud, hur långt får det egentligen gå med daltandet med ungar nuförtiden? Naturligtvis skulle ungen INTE ha fått behålla tablettasken, och INTE fått höra att det inte gjorde någonting. 4-åringen borde i stället ha bemötts med att "Det var fel av dig att snatta, så får man inte göra, men det var bra gjort att komma tillbaka och erkänna" eller liknande. Att säga att det inte gör något och till på köpet låta barnet behålla stöldgodset ger helt fel signaler.

Gav - är det "hårda tag" Minta?

Är det den "hårda vägen"?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?