Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2012-01-25 00:33
Antal inlägg: 7666

Turen eller om man så föredrar slumpen spelar helt klart in. Sen kanske den har mindre betydelse för utvecklingen av ett universalgeni som da Vinci. Apropå såna så har vi ju också de där få, få verkliga toppen-av-toppen genierna, de som liksom går utanpå allt annat. Hur ens de mest hängivna motståndarna till att genetiska faktorer skulle ha nån betydelse kan snacka bort dem kan jag inte förstå. Mozart har nämnts. En annan var Isaac Newton som under ett års påtvingad isolering under en pestepidemi - efter att tidigare knappt ha studerat ämnet - revolutionerade hela fysiken. Samme Newton som ett antal år senare delgavs ett matematiskt problem som tidens främsta matematiker hade arbetat med under ett halvår utan att någon ännu hade presenterat en lösning. Newton löste problemet under en kvälls och natts arbete i sitt arbetsrum och trots att han valde att publicera lösningen anonymt anmärkte den matematiker som ursprungligen formulerat problemet: "Vi känner igen lejonet på dess klo"

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-01-25 03:08
Antal inlägg: 7174

Men där snackar vi personer som dyker upp en gång varje århundrade kanske :)

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-01-25 03:15
Antal inlägg: 7174

Och det är kanske inte det, den här tråden handlar om.
Utan om personer lite mer lik oss vanliga dödliga om än med mer eller mindre begåvning än andra inom vissa områden.
Och som jag sagt tidigare och någon senare också påtalade, förmåga att träna tiotusentals timmar inom något, är också en begåvning/talang - som tyvärr dom flesta av oss saknar.
Överlag lönar sig dock hårt arbete (och en gnutta tur) betydligt mycket mer än att bara att lita på eventuella talanger - oavsett område.
Där hoppas jag dom flesta håller med...annars är stackars Svedala illa ute :)

vulcan2012-01-25 14:13

Ja, som Dyslekso skrev så tror jag inte att flertalet av oss som skrivit har en syn som skiljer sig åt i grunden från varandra.

vulcan2012-01-25 14:17

Precis som alla arv/miljö-frågor så är det också svårt att se vad som är vad i enskilda personer. Jag har t ex själv haft lätt för språkliga saker; att lära sig läsa, skriva och stava gick mer eller mindre av sig självt. Samtidigt är den språkförmåga jag idag besitter självfallet ett resultat av träning. Jag har - framför allt som yngre - läst massor och jag har också skrivit mycket och många olika typer av texter. Hade jag stannat av vid 8-9 års ålder hade jag givetvis inte suttit här och dunkat ens avlägset läsbara foruminlägg på ren, rå språktalang.

Lurpis2012-02-11 15:19
Antal inlägg: 3

Är man t.ex 160cm lång så kan man inte bli professionell basketspelare. Har man Celine dion som mamma så har man nog lättare att bli duktig på att sjunga.

Men över lag så tror jag att det är övningen som gör att man blir expert på något. Och att det tar ca 10k timmar. The beatles spelade i 10k timmar innan dom blev jättekända. Bill gates jobbade framför en dator i 10k timmar innan han grundade Microsoft. Sen finns det massvis med fler personer som stämmer in på det där i boken Framgångsfaktorn av Marlcolm Gladwell. Den är grymt bra, läs den! :>

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-02-11 17:15
Antal inlägg: 31064

Jag tror verkligen inte att vem som helst hade kunnat få till exempel min skrivtallang, men vissa saker tror jag absolut att man är mer eller mindre jämna på -- till exempel måla, prata och formelera sig.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-02-11 17:15

betaraped

marmeladov222012-02-11 17:16
Antal inlägg: 4211

lol

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-02-11 17:37

:( Roliga bröder.

marmeladov222012-02-11 17:46

"formelera sig"

marmeladov222012-02-11 17:47

Lurpis: det finns både korta, tjocka och handikappade KVINNOR som blivit pilot. Så inget är omöjligt.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-02-11 17:48
Antal inlägg: 1268

"min skrivtallang"

Frajtan2012-02-11 22:48
Antal inlägg: 85

En gympalärare pratade om det där på gymnasiet för en sisådär 10 år sen. Tydligen så fanns det då enligt honom visst talanger, men att man inte ser det förrän efter sisådär 10.000 timmar på vad man nu än håller på med. DÄR kommer talangen in, innan dess blir folk som tränar lika hårt med liknande förutsättningar ungefär lika bra. Om det stämmer eller ej vet jag inte men det skulle inte vara så stor skillnad innan man kom upp på proffsnivå så att säga...

Lurpis2012-08-18 12:16
Antal inlägg: 3

marmeladov22: Jo, det finns alltid sånna. Men vilka har lättast för att bli det tror du?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?