Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 024 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| gnill | 2012-01-19 17:53 | |
![]() | Klumpigt formulerat av mig kanske. Men i någon mån kanske man behöver ha en erfarenhet, jag är inte säker på att alla (oavsett kön) omedelbart fattar hur mycket koll man behöver ha på ett barn om man inte har någon erfarenhet alls. Särskilt inte om någon annan sett efter barnet hela tiden... Jag tycker nog att jag behövde "lära mig". Nu hade jag ju jobbat med barn innan jag fick barn, men det var i förksolan och de var ju inte bebisar. Så det är (för många av oss tror jag, återigen oavsett kön) först när ungen t ex rullar ner från sängen och ramlar i golvet som man fattar att man inte kan lägga dem ifrån sig på samma sätt som man kunde en veck tidigare, det är först när ungen börjar klättra och sveper en halv flaska hostmedicin (min unge var det) som man fattar att det inte räcker att ställa medicinen på diskbänken för att den ska vara utom räckhåll, etc etc etc. Barn är ju inte statiska, de behöver olika typ av uppsikt i olika åldrar. Och de är personlighetsmässigt olika därför behöver man hålla olika mycket koll på olika barn. Så, ja, lite erfarenhet behöver man nog. | |
| apbur | 2012-01-19 17:57 | |
![]() | Gnill, förnekar du att kvinnor har ett biologisk försprång när det kommer till att ta hand om spädbarn? | |
| gnill | 2012-01-19 17:59 | |
![]() | Om du definierar vad du menar med biologiskt försprång så ska jag försöka svara på frågan. | |
| apbur | 2012-01-19 18:15 | |
![]() | Det faktum att barnet redan knutit starka band till sin mor under fosterstadiet. Kvinnans vidvinkelseende och hormonella respons när barnet gnyr. Den hormonella effekten av amning som ökar hennes tålamod och upplevelsen av välbehag. Andra egenskaper som utvecklats då det varit evolutionärt gynnsamt att vara en omhändertagande mor. Inte så svårt att räkna ut. | |
| pion ekrot | 2012-01-19 18:19 | |
![]() | SP: Jag anser att frågan bottnar däri. | |
| gnill | 2012-01-19 18:24 | |
![]() | apbur: det är lika mycket ett faktum att flickor i vår kultur tränas att vara mer omhändertagande, tålmodiga och ge efter för andras behov. Jag tycker det skulle vara oerhört svårt att påvisa att det ena (biologi) är starkare än det andra (kultur) så länge man lever i ett samhälle där könsroller befästs och bekräftas så tidigt. | |
| apbur | 2012-01-19 18:27 | |
![]() | Förnekar du att kvinnan har ett biologiskt försprång när det kommer till att ta hand om spädbarn? | |
| Gelatinös | 2012-01-19 18:28 | |
![]() | Kan vi enas om att mamman är den bästa att föda och amma barnet? Det känns som att det säger det mesta. Ett spädbarn har det bäst hos sin mor. Kvinnan är gjord att bära, föda, amma, känna av sitt barn. Det har inget med eventuell jämställdhet eller uppfostran att göra. | |
| gnill | 2012-01-19 19:00 | |
![]() | apbur, jag förstår inte varför du ställer frågan igen. så länge vi inte kan forska på kvinnor och män som vuxit upp helt kulturoberoende kan vi inte med säkerhet säga hur mycket som beror på vad. Gelatinös: Män är gjorda för att skapa barn, (och de kan t o m producera bröstmjölk), de känner en längtan efter barn, det säger väl lika mycket allt. Eller kanske snarare människor kan göra, och vara bra på en massa, som man kanske inte tycker att de just är "gjorda för". | |
| Gelatinös | 2012-01-19 19:06 | |
![]() | Jag kan längta mig galen efter en hund eller en Ferrari också. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-19 19:09 | |
![]() | jag känner 2 personer som båda har lika mycket manliga som kvinnliga könshormoner,ingen av dom har fått biologiska barn,men båda blev bra fina och fantastiska föräldrar, | |
| Gelatinös | 2012-01-19 19:11 | |
![]() | Det är väl ingen som säger att män inte kan vara fantastiska föräldrar? Dahlström hävdar att det är modern som är den bästa (och att föredra, den "enda") föräldern under spädbarnstiden. Som jag förstår det. | |
| apbur | 2012-01-19 19:18 | |
![]() | Gnill, vissa saker kan vara svårt att avgöra huruvida det är inlärt eller medfött men jag finner det oerhört anmärkningsvärt att du tvivlar på de faktorer jag tog upp som biologiskt förankrade. Det gör faktiskt att jag inte längre anser att du är en värdig motdebattör. Prestige verkar viktigare än logik för dig. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-19 19:20 | |
![]() | Då talar dahlström i nattmössan,hon talar av egna erfarenheter,hon har träffat fel karl,det sitter inte i vilket kön vi har aldrig någonstans | |
| shulten | 2012-01-19 19:21 | |
![]() | Kul tråd! Skulle vilja veta om det om det finns någon kvinna här som inte bara tycker att mannen till deras barn är lika bra, utan t om är bättre? =) | |
| shulten | 2012-01-19 19:22 | |
![]() | I uppfostrande syfte! | |
| gnill | 2012-01-19 19:28 | |
![]() | Ja, du apbur, huruvida du anser mig värdig eller inte har väl inte så stor betydelse ... för mig i alla fall. Jag brukar inte hålla mig med åsikter om vem som är värdig att debattera eller tillskriva folk motiv (som prestige), utan hellre läsa vad de påstår och argumentera / diskutera det. Att vi inte är eniga är uppenbart men att du anser att att du är mer värdig än jag att diskutera saken är ... lite märkligt. Tycker jag. | |
| Minta | 2012-01-19 19:32 | |
![]() | Jag känner flera män som jag anser skulle varit bättre på att ta hand om mitt barn än jag. Hormonerna visar inte alltid vägen heller, jag gillade inte alls att amma. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-19 19:34 | |
![]() | shulten,ja han är bättre en mig,men han har alltid arbetat 60 timmar i veckan minst så tiden har inte funnits.men jag tror inte han vet skillnaden på en tvättmaskin och en tumlare :) | |
| apbur | 2012-01-19 19:37 | |
![]() | Gnill, nej, inte alls märkligt. När du hävdar att det lika gärna kan vara socialt betingat att banden till barnet skapas redan i magen, att ögonens placering kan vara inlärt, att oxytocinfrisättningen vid amning kan vara inlärt har du redan diskvalificerar dig själv. | |