Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 39 |
Inloggade | 67 |
Mobilspel
Pågående | 19 767 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
aiak | 2012-01-28 00:26 | |
![]() | Jag har läst tråden och har inte fått svar på en fråga som jag är nyfiken på: Var bor ohyran fram till utgångsdatum då den flyttar in i maten? | |
Pandina | 2012-01-28 00:32 | |
![]() | Which reminds me: En surdeg kan bevaras i flera år om den vårdas väl :) | |
arbogaforeve | 2012-01-28 06:22 | |
![]() | äggsmet läste du ens definitionen av "bäst före"? Att bara slänga utan att kolla är ansvarslöst. | |
slånbär | 2012-01-28 18:12 | |
![]() | äggsmet- för det första så var mitt inlägg angående att han skulle ha råd att ta taxi ett skämt om du nu inte fattade det -för det andra så handlar det ju naturligtvis inte om liv och död det måste ju tom du fatta. Mjölk som är en vecka gammal dör man inte av. Allt handlar om vilka bakterier det är frågan om-en del är betydligt farligare än andra så återigen så handlar det om kunskap kring livsmedelshantering istället för nån sorts "bästföredatumpanik". | |
sfi | 2012-01-28 19:04 | |
![]() | Har inte orkat läsa allt men läste att någon tyckte att torra varor som sopp-pulver skulle var i stort sett oförstörbart. Det är det inte eftersom de innehåller fett och fett kan blir så gammalt att det faktiskt är en hälsorisk. En regel som jag använder när det gäller mat är "If in doubt -don´t." | |
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-28 20:41 | |
![]() | Triss: våran hund brukar äta ruttna kadaver i skogen (utan att bli magsjuk). Så hundar är nog inte pålitliga "mattestare". Däremot kan man ju låta svärmor pröva först. Överlever hon så kan man lungt äta själv sen. | |
marmeladov22 | 2012-01-28 20:56 | |
![]() | lol | |
med | 2012-01-28 21:00 | |
![]() | Ät-Utvärdera :) | |
apbur | 2012-01-28 21:00 | |
![]() | Haha, jag tänkte detsamma. Låta någon som frivilligt äter bajs avgöra vad som innehåller för mycket bakterier för att tjäna som föda. | |
_kalina | 2012-01-28 21:08 | |
![]() | Men apbur, vad är det för hemska påhopp på Übersizes svärmor? | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-28 23:55 | |
![]() | Gud vad ni är jobbiga. :( Skräpätare! Mycket kan man dra ner på, men inte kvalitén på maten. Eller menar ni verkligen på allvar att ni MÅSTE använda över två veckor gammal mjölk? Och över 3 månader gamla ägg?! Och gammal pulvermat? Slemmig fläskfilé? Jag skulle aldrig! Jag har råd att köpa mig en ny, fräsch liter mjölk och så... | |
apbur | 2012-01-29 00:04 | |
![]() | Det är väl snarare så att det är förknippat med dumhet att konsekvent gå på datummärkningen. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-29 00:06 | |
![]() | Jag har också råd att köpa nytt, men tycker det verkar väldigt onödigt att slänga något som inte är dåligt. Korkat, rentav. Och jag är hellre skräpätare i din mening än korkad i min. | |
Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-29 00:08 | |
![]() | Slemmig fläskfile blir fin igen om man tvättar av den under vattenkranen. Likaså gamla, slemmiga prinskorvar som man kan få för halva priset på Hemköp. Med starksenap blir de som nya igen. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-01-29 00:23 | |
![]() | Framför allt tycker jag att det är respektlöst mot djur, producent och natur att slänga mat i onödan. Man behöver inte dricka sur mjölk, men man bör åtminstone känna efter själv när mjölken är dålig och vara medveten om att den går att använda ändå, till exempel i bakning. Att lukta på maten är ju särskilt viktigt när det gäller just mjölk, grädde och ägg eftersom mjölk/grädde har bf-datum satt efter 8 grader och ägg efter rumstemperatur. Rekommenderad temperatur i kylskåpet är 3–5 grader (det har också de flesta) och då står sig mjölken fräsch en vecka längre och äggen 1–2 månader. | |
Culus - Ej medlem längre | 2012-01-29 00:24 | |
![]() | isch.... så snuskiga ni är... man kan väl inte spola av snusk, eller äta det... örk... är det ruttet så är det ruttet.... släng. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-29 00:26 | |
![]() | Ja, för det är ju rutten mat vi förordar. Jebus. | |
äggsmet - Ej medlem längre | 2012-01-29 00:28 | |
![]() | Übersize: Berätta mer. Hur lång kan du få din delikatesslista? *kräks* | |
Culus - Ej medlem längre | 2012-01-29 00:28 | |
![]() | om man spolar av det läskiga från en fläskfilé? urk. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-29 00:30 | |
![]() | Ok, det missade jag. Soz. | |