Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 251

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-05-28 22:32
Antal inlägg: 5539

ha ha ha ttiittii-det är inte ofta men ibland får du mig att slå mig på knäna och garva:-D

corlini2012-05-28 22:40
Antal inlägg: 3172

ok, så att en förening med knappa dubbla aktiva utövare och lägre kostnader får 5dubbla stödet är jämt fördelat enligt er ?
och jag skall lära mig räkna annars gör jag bort mig. ?
schack??!! har ett bräde behov av drifts och underhållsstöd i samma utsträckning som en fotbollsplan eller ridbana tror du? och du tycker jag resonerar illa, och bra sammanfattning res.

Limpan, det är inte utövarna som får stödet. jag ville att de kommunala ridskolorna skulle få mera eftersom de idag har lägre stöd men högre kostnader än andra och skolor inte skall tvingas till att driva i vinstintresse oavsett inriktning eftersom det påverkar kvaliten och det i längden utesluter än fler elever/utövare med dålig ekonomi.
men du tycker ju uppenbarligen att det är rätt och ok så vi delar inte uppfattning i frågan.

slånbär2012-05-28 23:00
Antal inlägg: 5539

Men dom har ju inte lägre stöd än en fotbollsklubb . Däremot har dom högre omkostnader men det har ju motorsporten också tex. och det är väl klart att det inte är utövarna som får pengarna det fattar väl alla- det går ju till verksamheten. Och inom fotbollen så är det inte så enkelt att det räcker med en fotboll för 40 spänn!! det fattar säkert du också att det kostar att driva en sportanläggning och att hålla en jäkla massa lag med matchtröjor och domarkostnader och konstgräsplaner, underhåll, vinterplogning och annat.

jonisk - Ej medlem längre2012-05-28 23:01
Antal inlägg: 7985

Och ett schakbräde må inte behöva en underhållsplan, men väl ett bord och en lokal.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 23:05
Antal inlägg: 11463

Dina inlägg blir mer och mer osammanhängande. Fler aktiviteter ger mer bidrag. Reglerna är glasklara. Svara på limpans fråga i stället för att tramsa.

På lördag arrangerar schackklubben jag är ordförande i en liten tävling för 2500 barn i bandyhallen i Västerås. Globen, där tävlingen spelats de senaste åren, har blivit för liten. Du kanske tänkte att de skulle samsas om ett bräde, eller?

Du har ju inte en susning om hur det fungerar i andra idrotter/sporter. Du gör dig bara dummare för varje inlägg du skriver.

apbur2012-05-28 23:09
Antal inlägg: 9699

Överhuvudtaget har ju i princip alla sporter mer och mer blivit materialsporter. Specialgrejer till allt.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-05-28 23:11
Antal inlägg: 2109

Jag undrar vilken som är den billigaste sporten. Terränglöpning kanske.

limpan__22012-05-28 23:13
Antal inlägg: 2847

Vilka får stödet om inte utövarna? Inte i reda pengar såklart men genom billigare idrottande.

Så, varför ska de som väljer en dyrare sport få mer statligt stöd?

limpan__22012-05-28 23:14
Antal inlägg: 2847

Ja, eller gång?

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 23:14

Om man betänker utbud och efterfrågan borde det vara ridsport: 400 000 hästar men bara 200 000 som vill pyssla med ridsport, eller hur var det.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 23:15

Allting kokar ner till limpans fråga, så svara på den nu corlini.

apbur2012-05-28 23:20
Antal inlägg: 9699

"Terränglöpning kanske." Funktionskläder. Flera lager beroende på årstid. Broddskor, säkert dyrt. Olika skor för olika terräng. Gps om man ska ut i stora skogar. Fräsiga sportglasögon som sitter bra så man inte får grenar i ögonen. Vattenbälte eller mer avancerade vattenreservoarer. Lättvikts naturligtvis, ergonomiskt anpassade så de inte stör prestationen för mycket. Äsch, jag vet inte. Eller så klär man av sig naken och gyttjebrottas istället.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-05-28 23:23
Antal inlägg: 2109

Haha...

jonisk - Ej medlem längre2012-05-28 23:26

Gymnastik.

anmaso2012-05-28 23:32
Antal inlägg: 12

Det är helt sant att aktivitetsstödet är detsamma oavsett vilken idrott man pratar om. Det är avhängt av antalet deltagare / aktivitet - så långt är allt rättvist. Det som däremot är lika sant, och inte det minsta rättvist, är att idrottshallar / planer subventioneras mycket av kommunerna medan i stort sett alla ridklubbar får betala sin hyra till kommunen helt och hållet själva - eller med en liten del subventionerad. Tyvärr leder detta till att priserna för en ridlektion per vecka i en månad överstiger medlemsavgiften (årsavgiften!) i t ex en fotbolls- eller innebandyklubb. Det finns inte ett enda ungdomslag som betalar sin planhyra själva! Är det rättvist?
Det drabbar tyvärr den ungdom (oftast tjej) vars föräldrar inte har råd med de höga avgifterna!
Och föräldrarna till ridande ungdomar gör precis lika mycket ideellt arbete som vilken fotbollsförälder som helst...

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 23:39

Nu ska vi inte generalisera. Det där varierar oerhört mycket från kommun till kommun.

corlini2012-05-28 23:39
Antal inlägg: 3172

Res, varken du eller limpan vill ju svara på mina frågor?

att en förening med knappa dubbla aktiva utövare och lägre kostnader får 5dubbla stödet än en annan är jämt fördelat enligt er ? ja eller nej?

har ett bräde behov av drifts och underhållsstöd i samma utsträckning som en fotbollsplan eller ridbana tror du?
får ni samma stöd? och får då inte schackklubben extremt hög standard om den får samma stöd till sin verksamhet som en fotbollsklubb?

Res, 400 000 hästar men bara 200 000 aktiva. ja hur många fotbollar finns det? antagligen fler än 500 000 eller. dessutom mäster man väl inte fotbollar i år, ålder, storlek, könsfördelning och ungfotbollar?
du anklagar mig för att vara dummare i vaje inlägg men kontrar själv med oneliners på fiskmåsnivå. hur har du det med den mentala kapaciteten?

jonisk - Ej medlem längre2012-05-28 23:45

>> har ett bräde behov av drifts och underhållsstöd i samma utsträckning som en fotbollsplan eller ridbana tror du?
får ni samma stöd? och får då inte schackklubben extremt hög standard om den får samma stöd till sin verksamhet som en fotbollsklubb?

Du tänker dig ett ensamt bräde utomhus, eller?

anmaso2012-05-28 23:45
Antal inlägg: 12

Det är tyvärr ingen generalisering. Nämn en enda av landets 290 kommuner som helt och hållet subventionerar en ridklubb med dess hyra? Eller en enda kommun som låter ungdomslagen betala fulla planhyran för den tid de använder den?

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 23:49

Ha ha, du förstår verkligen inte principen med att bidragen fördelas utifrån hur många aktiviteter/aktivitetsdel tagare man har. Ridklubben i ditt exempel har färre sådana, och får då mindre i bidrag. Tycker du verkligen att det är svårt att förstå?

Nej, schacket får inte samma stöd som varken fotbolls- eller ridklubbar. Vi ligger under Ungdomsstyrelsen - inte RF - och i min kommun tillhör vi fritidsföreningar och inte idrottsföreningar, och söker därmed pengar ur en annan pott.

Svara på limpans fråga nu.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?