Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 579

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2012-06-25 21:43
Antal inlägg: 17500

susila - sitta här och vara tyken? :D: Såpass. Är man tyken om man har en skild åsikt tänker du?
Dina "nya resultat" har för övrigt fler år mer på nacken än mina länkade forskning. Din artikel där, den forskaren förespråkade också Omega 3-fetter mot allergi vill jag minnas, något som förkastas idag då nyare forskning trätt fram.

"Men det är inte bara utomhusmiljön som är en viktig exponeringskälla. Vår inomhusmiljö är fylld av mjukgörare, så kallade ftalater. De används i tillverkning av plast (PVC) och finns i många produkter som leksaker, vinyltapeter och plastgolv. Mängden PVC i bostadsmiljön tycks samvariera med luftvägsbesvär hos barn. Hur detta hänger ihop behöver vi mer kunskap om, menar Stephen Holgate.

Den explosionsartade utvecklingen av astma och allergier i många västerländska länder, verkar nu ha stannat av. I till exempel Nya Zeeland, Tyskland och Australien går utvecklingen åt motsatt håll. Vad det beror på är oklart. En motsatt trend ser man i länder som Kina, Ryssland, Indien och Afrika där fler och fler människor som anammat en västerländsk livsstil insjuknar i astma och allergier.

– Vi vet inte exakt vilka faktorer det är som driver den här utvecklingen. Men jag tror att vi i framtiden kommer att få en större kunskap och förståelse för hur viktig kosten är för vår hälsa. Olika kemikalier i våra livsmedel bidrar sannolikt till sjukdomsutvecklingen, vi blir vad vi äter. Vi vet också människor som lever enligt en antroposofisk livsstil mer sällan drabbas av astma och allergier, säger Stephen Holgate.

Förhållanden under barnens uppväxtår och redan under fosterstadiet, kommer att vara avgörande för vilka som utvecklar allergier senare i livet, menar Stephen Holgate.

”Hygienhypotesen”, som lanserades för första gången 1989 av den brittiske epidemiologen David Strachan, är en viktig teori för att förklara varför astma och allergier uppkommer. Enligt denna hypotes måste barnens immunsystem utsättas för bakterier eller andra mikroorganismer för att stimuleras och utvecklas på rätt sätt. Risken är annars stor att immunsystemet av olika skäl felprogrammeras, med allergier och överkänslighet som följd. Men hygienhypotesen räcker inte som en heltäckande förklaring, menar Stephen Holgate.

– Det handlar inte bara om infektioner och barns tidiga exponering för bakterier och virus. Det är långt mer komplicerat än så. Vi måste söka förklaringar även i vår omgivningsmiljö, och där tror jag att kosten är av central betydelse för programmeringen av vårt immunsystem. Det här är ett viktigt forskningsområde som sannolikt kommer att bidra med ytterligare pusselbitar för att vi närmare ska förstå hur astma och allergier uppkommer, säger Stephen Holgate."

www.astmaoallergifor...pa geid=360

le-lou2012-06-25 21:43
Antal inlägg: 17500

ps. Utlösande faktorer är just allergener. Bra att vi är överens om nåt iaf.

Incidental - Ej medlem längre2012-06-25 21:51
Antal inlägg: 7958

Omega 3-fetter är verkningslösa visar ny forskning (orkar inte söka källa)

Anden_88 - Ej medlem längre2012-06-25 21:54
Antal inlägg: 313

Brukar byta i samband med att underklädeslådan blivit tom.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-25 22:15
Antal inlägg: 37631

jag har också läst att omega 3 är verkningslöst,omega 3 är en stor industri,men det är bra för fisken att det är verkningslöst då kanske bestånden får växa till sig lite

hundbiten - Ej medlem längre2012-06-26 07:59
Antal inlägg: 2225

Det mesta i hälsokostbutiken är onödigt eller skadligt. Undantag finns men då brukar det bli storsäljare i livsmedelsbutikerna också, t ex Blutsaft, Kan Jang och Stevia.
Jag undrar om man får bort kvalster och hudrester ur kudden i tvätten (40 gr)? Om nu bara 10% återstår av äkta kuddmaterial måste ju kudden bli värdelöst tunn och sladdrig?
Vi dammsuger kuddar och madrasser varannan vecka. Skaka och vädra kan också vara bra för kvalster/dammkänsliga och en del har kudden i frysen för att ta död på sängkompisar.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-26 08:44

om man nu inte har kvalster allergi,så är det inte meningen att det ska vara lite kvlstar i sängen ?

smulgubbe2012-06-26 09:44
Antal inlägg: 237

hundbiten, man bör ju kunna tvätta kuddarna i minst 60 gr, annars får man den ju inte ren från kvalster och dyl. Sen måste man ju kunna torktumla den, med 4-5 tennisbollar för att kudden ska återta sin ursprungliga form. Att lägga kudde i frysen eller ute på vintern när det är riktigt kallt är ju också bra.

smulgubbe2012-06-26 09:56
Antal inlägg: 237

le-lou, det har blivit många inlägg sen du skrev 2012-06-25 13.52. Men du har nog rätt i det du skriver. Jag har inte tänkt på det på det viset förut. =) Men det är ofta så att folk berättar om nån som varit i den situation, jag skrev, och hur de inte lever länge efter ett omhändertagande. Det är ju inget jag kommit på själv alltså. =)

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-26 09:57

hundbiten hälsokost är en industi precis som ciggaretter,dom tjänar pengar på det,jag är otroligt skeptisk till hälsokost som kommer som små modeflugor som poppar upp, är det inte klorerat silver så är det vita pro eller någon annan skit dom uppfunnit,kan inte låta bli att tänka på hälsoresan med lasse åberg då var det hönsfoder dom försökte lura i folk

pion ekrot2012-06-26 12:41
Antal inlägg: 3340

Aningens för sällan, tydligen.

med2012-06-26 14:34
Antal inlägg: 1164

Hur ofta byter ni sängkläder var TS undran!!

Drakena2012-06-26 14:43
Antal inlägg: 136

Varje vecka.

pepscake2012-06-27 14:55
Antal inlägg: 295

En gång i veckan, så himla sunkigt när man har dem länge.

med2012-06-27 15:07
Antal inlägg: 1164

Tänk när du har 4-5 barn pepscake, då blir det mycket tvätta!!!

bujum2012-06-27 17:35
Antal inlägg: 1750

Det brukar bli varannan vecka. Det blev oftare förut då jag hade hundarna i sängen. Det har jag dock slutat med pga både ofräschhet och platsbrist. Men det händer att jag nästan förgås av längtan efter en liten kelsjuk hund ibland...
ÄLSKAR att lägga mig i rena sängkläder! Speciellt om de fått hänga ute och torka i vinden.

bodmar2012-07-13 12:08
Antal inlägg: 2495

En gång i veckan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?