Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 23 |
Mobilspel
Pågående | 19 235 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2012-10-20 15:47 | |
![]() | Jag tycker att det finns en dubbelmoral i att äta kött från djur i köttindustrin, med usla uppfödningsförhållanden, transport- och slaktförhållanden och att klaga på hur zoo-djur har det. Enda skillnaden är att man vet om att köttdjuren har det hemskt, men vill inte tro att djuren man tar sin barn för att se, inte har det mycket bättre. | |
le-lou | 2012-10-20 15:47 | |
![]() | som alltid beror det på vilka djur vi pratar om. ju gulligare djur, desto värre blir det. | |
le-lou | 2012-10-20 15:48 | |
![]() | "men vill inte tro att djuren man tar sin barn för att se, inte har det mycket bättre." det är jag å andra sidan 100 % övertygad om att de har. | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 15:49 | |
![]() | jag tycker det är dubbelmoral att kräva hög djuromsorg i sverige av svenska djuruppfödare och sedan välja köpa importerat kött från länder med lägre krav på djuromsorg | |
le-lou | 2012-10-20 15:51 | |
![]() | seriöst nu, sitter ni verkligen och funderar på hur fisken mår i sitt akvarie? Eller undulaten på ungarnas rum, har den ett fruktansvärt liv? Zoo säger svensken - zoo och cirkus är HEMSKT. Men djuren vi håller själva fångna, det går bra. För att inte tala om djuren vi äter. För mig är det enkelt - djur tjänar människans syften. Har alltid gjort, kommer alltid göra, som mat, kläder, underhållning, utbildning, forskning, transport, sällskap, sport.. you name it. Det är bara märkligt hur de djur som förmodligen mår bäst av alla här i landet, får de flesta sympatierna. Varför? | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 15:52 | |
![]() | jag är för hög djuromsorg både i livsmedelsindustrin och på djurparker. Jag är inte mot djurparker eller köttindustrin men lagen ska följas. Eftersom vi lever i en demokrati ska vi också betrakta lagen som den lag vi valt ska gälla. Jag älskar kött förresten och ser inget omoraliskt i detta. Mina tänder är anpassade till att äta kött, min kropp mår bra av kött etc. | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 15:53 | |
![]() | berätta Minta varför köttdjuren har det hemskt | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:00 | |
![]() | Har ni sett grisar gå till slakt? Det har jag. Grisar är intelligenta. De visste att när slaktbilen kom, gällde det att försöka fly. De försökte. Spjärnade emot när de föstes och tvingades ombord på bilen. Grisarna började skrika i högan sky redan när de hörde lastbilen komma körandes mot gården. Det var fullständigt kaos i grisstallet. Jag såg också hur det gick till att "inseminera" grisar, eller snarare, hur stora galten tvingades på ovilliga suggan. Djurvåldtäkt. Annars var det rent och fint hos grisarna... livsmedelsproduktion. Har aldrig tyckt om griskött sedan dess, och är sparsam med köttätandet. Djur förstår saker och ting, höns kanske är mindre medvetna, men de lider om de inte får en smärtfri och snabb död. De lider också av trängsel. När jag äter kött stänger jag av en del av hjärnan, emellanåt smakar det riktigt gott, men kött är inget jag skulle sörja om det försvann som föda. | |
Minta | 2012-10-20 16:00 | |
![]() | Djur som får vara ute och ha ett bra liv innan de slaktas går väl an, men i köttindustrin runt om i världen, vi importerar mycket, får djuren inte alltid vara ute, transporteras på ett grymt sätt (Sverige ligger i bottenligan där), slaktas på ett grymt sätt t.ex. Därutöver kan de ges foder som tidigare var förbjudet i Sverige därför att det innehöll så mycket gifter, men nu får vi inte längre förbjuda detta foder dessutom importerar vi mycket. Det drabbar ju inte djuren i sig men väl vår hälsa skulle jag tro. | |
Minta | 2012-10-20 16:01 | |
![]() | Kaffevåffla, så gör jag också, blockerar hjärnan när jag äter kött, men jag äter bara ekologiskt kött och mycket lite. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:03 | |
![]() | Jag äter i princip (till 90 %) bara vilt. Övrig köttindustri har jag inget intresse av att stödja. | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:06 | |
![]() | intressant inlägg av Kaffevåffla som vill påstå att grisarna bara av att höra slaktbilen komma skrek. Undrar om du varit i ett svinhus överhuvudtaget. Minta, var får du allt ifrån? varför ligger Sverige i bottenligan??? Min granne föder upp svin och jag är ofta där och har väl aldrig hört en gris skrika på hjälp när grisbilen kommer, lastningen går smidigt, nasse går själv upp i bilen. Elpåfösare är gud ske pris förbjudet men behövs heller inte. mm mm mm | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:07 | |
![]() | Minta: Fint att höra, då är jag alltså inte ensam om detta. Ja, ekologiskt bör man köpa, strider med dem som tycker att kött är en prisfråga. Le-lou: Självklart är en seriös akvarist noga med hur fiskarna har det. Jag har själv haft fiskar. De ska ha rent vatten, rätt kost och skötas om som vilka levande varelser som helst. Akvariet får inte vara litet. Så du är lite ute och cyklar där. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:08 | |
![]() | Hedvig: Ja, jag har varit i ett grisstall, och inte bara en gång. Mer än så tänker jag inte berätta för dig. | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:08 | |
![]() | så fint, annars brukar ju jägarna få klä skott för mycket. Eller det kanske är djur som dött sotdöden i skogen som någon hittat du äter Jonisk? | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:09 | |
![]() | Varför inte det, var det detta århundradet eller i dagarna?kaffevåffla jag försöker bara förstå | |
Minta | 2012-10-20 16:11 | |
![]() | Hedvig, denna information var på nyheterna häromdagen, Sverige ligger i bottenligan när det gäller djurtransporter. De övriga förhållandena är nog ganska väl kända om man inte blundar alltför hårt. | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:12 | |
![]() | varför har du fiskar i fångenskap kaffevåffla? om du inte föder upp dem för att äta dem. Det kan väl knappast vara moraliskt försvarbart att ha lille firre i en glasskål som inredningsdetalj i ditt hem eller det kanske finns en medicinsk förklaring | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:13 | |
![]() | Minta, vad är det som gör sverige så dåligt i tranporthänseende, jag missade det | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-20 16:13 | |
![]() | hedvig>> varför dummar du dig för? Jag äter helt vanlig älg & ren. | |