Spelrum
Giraffen15
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 932

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2012-10-28 08:12
Antal inlägg: 24199

Ärligt talat noll koll då vi gått från att vara 5+1 extra vuxen här hemma och nu är vi 3 st , men handlar i bland på röda priser då det finns typ bra kött på sånt och i bland full pris bara för att vi vill äta just det.

Äter dock sällan lunch ute utan har alltid matlåda på jobbet , i bland delad med kollega om någon av oss har så mycket så det räcker till 2 , samt att vi är några som handlar "nödmat" att ha i frysen som vi lagar då rester saknas. Vi handlar även alltid bröd och pålägg i hop på jobbet och har fruktkorgar som företaget bjuder på .

Bitte

Zoroastro2012-10-28 08:57
Antal inlägg: 46

Vi gör allt från grunden. Aldrig hel eller halvfabrikat. Vi är mycket mat och kostmedvetna och framförallt mycket roade. Vi är två vuxna och lägger cirka 4000 kronor per månad. Vi köper gärna närodlat men aldrig ekologiskt (av ideologiska och hälsoskäl). Äter sällan helt kött och då aldrig svenskt (om vi inte hittar gårddslaktat och välmörat) på grund av kvalite, sämre kött än svenskt kan man nog inte få...Däremot äter vi gärna vilt. Om vi någon gång köper helt kött väljer vi amerikanskt välmörat. Vet att det handlar om långa transporter, men hellre mer sällan och då bra kött än ofta och dåligt.

corlini2012-10-28 09:16
Antal inlägg: 3172

Z, varför är svenskt kött dåligt tycker du?

jag håller med dig om att nordamerikanskt kött är väldigt fint men tycker sydamerikanskt är mycket sämre. har däremot aldrig reflekterat över att svenskt skulle vara dåligt.

vad menas med "helt" kött???

jag tycker fläskfile, revben, stek osv är väldigt bra mat och det äter vi i stort sett dagligen. jämfört med smak och känsla får man ganska mycket mat för pengarna och det behöver inte bli dyrt heller.
vårt problem ligger i inköpstaktiken och den helt frånvarande planeringen, uppe på det kan vi lägga den totala avsaknaden av intresse och lust att fixa med mat. jag vill ha den klar och serverad på framdukat bord så fort jag tvättat av mig och bytt om för då vill jag bara äta och vara. då slår akuthungern till och det sista jag vill är att laga mat.

hannaa2012-10-28 09:41
Antal inlägg: 128

Vi är 4, 2vuxa och 2kids under 11. Vi lägger någ ca 3000 på mat +hygienartiklar... Fast det tillkommer någon mc-donalds el. liknande till de pengarna samt makens lunch de dagar han inte tar med sig matlåda... Sedan har vi lite viltkött i frysen som vi använder emellanåt då gubben jagar...
Jag brukar passa på när det är röda lappar... handlar gärna flera kila kyckling och fryser in så det finns osv
Totalt med "utemat kanske det hamnar på 4500 lite osäker men tror ej att det är mer i alla fall i så fall mindre...

Zoroastro2012-10-28 10:13

Corlini: Svenskt kött är dåligt på grund av slakterierna har så bråttom att få ut köttet i handeln. Det möras alldeles för kort tid.
Sydamerikanskt kött kan vara ok, ta fram det på morgonen om du skall tillaga det på kvällen. Det hinner möras en del.
Men visst kött från USA är bäst!
Helt kött för mig är allt kött som inte är processat. Till ex färs....
Sen kanske man får ta lite allvarligt på rapporterna om att vi måste minska konsumtionen av rött kött...
Köp också hellre majskyckling, lite dyrare men så mycket godare.
Du kanske ska laga större portioner mat och inte så ofta.

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-10-28 11:36
Antal inlägg: 339

ca 4000 exl systembolaget, 6 personer

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-10-28 11:39
Antal inlägg: 339

bara svenskt kött, frukt och grönt oftast eget.
kenyanska slätärter tabu, kött från andra sidan atlanten blä för både miljön och svenska bönder, svensk frukt jättefin och certifierad liksom svenska köttet

hundbiten - Ej medlem längre2012-10-28 11:52
Antal inlägg: 2225

Corlini: Du verkar kunna arbeta hårt och har en hälsosam vikt för hästarna att bära. Du ger dina barn den mat de behöver inkl diverse-bollar, så varför klaga på dina matvanor. Har ni råd så är det ju upp till er vad och varför ni köper. Om jag finge göra en önskan så vore det att ni köper svensk fläskfilé. Grisarna i exporterande länder har så usla levnads- och dödsvillkor.
Själv är jag uppväxt med självhushåll och kan koka superba soppor på renben och vilda växter. Numera köper vi allt utom fisk och potatis och har betydligt bättre kassa än när barnen var små, så vi kan i princip äta det vi känner för, även om jag för det mesta ännu är sparsam och lagar från grunden.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-10-29 10:49
Antal inlägg: 1268

Zoroastro: Har inte de amerikanska slakterierna bråttom att få ut köttet i handeln?

Även om jag inte är särskilt köttbevandrad så tror jag snarare att det är så att de flesta butiker är tvungna att ta in dåligt kött eftersom att kunderna kräver ett lågt pris. Det goda svenska köttet går i stället till restauranger, delikatessbutiker och på export. Importerat kött kan hålla högre köttkvalitet till liknande pris som det svenska stormarknadsköttet, men då är det i stället djuret som fått betala.

Zoroastro2012-10-29 12:31

I USA är kontrollen mycket hårdare och man är mer kvalitetsmedveten. Absolut att butikerna tar in sämre kvalite för att priset skall vara lägre. I sverige har du bara tre kvalitets aspekter på kött, ursprungsland, köttsort och pris. I tex Frankrike har du sex aspekter som måste finnas på förpackningen. Jag tror att vi konsumenter måste kräva bättre kvalité på svenskt kött. Ät hellre mer sällan och då betala lite mer. Det är rena lotteriet att få bra kött. Det enda svenska kött jag köper är färs och när- producerat där jag vet vad jag får. I butik skulle jag aldrig köpa svenskt för det är rena turen om man får bra kött. Jag tror inte att svenskt kött går på export, ingen som vill ha! Vi svenskar lever i en slags bubbla om allt vi producerar är av högsta kvalite och så säkert kontrollerat. Pyttsan! Det är lika illa överallt. Bli medveten konsument och kräv kvalité! Det vi inte köper det säljer man inte heller.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?