Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade27
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stol2012-11-03 19:25
Antal inlägg: 1015

ttiittii.
Rättighet till trygghet ska alla ha. Men trygghet kostar i form av pengar.
Om invandrare kommer hit och inte får ett jobb eller bostad hur ska de känna trygghet.
Om du blir av med ditt jobb och inte kan betala din hyra, kläder och mat skulle du känna trygghet.

limpan__22012-11-03 19:30
Antal inlägg: 2847

Ettvirrvarr, Var i mitt inlägg sa jag att Sverige gynnats av invandring? Det enda jag frågade var på vilket sätt man kan anse Finland som mer framgångsrikt än Sverige (makroekonomiskt).

Sammanfattningsvis: Vår politik kostar oss pengar, kortsiktigt. På längre sikt verkar det snarare vara positivt.

limpan__22012-11-03 19:32

Instämmer för övrigt helt med Taskmört 18.30.

stol2012-11-03 19:41

Ta en sväng till Rosengård, Fittja, Angered, Bergsjön som exempel nergångna bostadkomplex där man bonkar in hur mycket folk som helst i en jävla etta kallar du detta för trygghet eller Romaner om bor tält mitt i smällkalla vintern. Invandrare som jobbar för skitlöner och utnyttjas till förbannelse av en jävla massa profitörer bara för att det inte finns några riktiga jobb.
Trygghet nä får du vakna upp.
En begränsning av invandringen är i allra högsta grad mänskligt och ansvarstagande och definitivt lättare att handskas med.

limpan__22012-11-03 19:46

Du ser inte paradoxen i att de du tycker bor dåligt i Rosengård helt saknar hus i Aleppo efter att regimet bombat sönder kvarteret. Den icke-existerande lägenheten måste väl ändå anses som sämre än den trånga?

Yamma2012-11-03 19:54
Antal inlägg: 2285

Skulle gärna höra stols svar på limpans fråga:

"Vad är det som är så mycket bättre i Finland? Förutom att de enligt er har färre invandrare? Arbetslösheten är densamma, inflationen högre, valutan har deprecierats mot kronan, de har lägre BNP per capita och ett lägre HDI index."

Du säger att man inte kan förvänta sig resultat direkt, menar du att det var nyligen som Finland hade så begränsad invandring? Har du ett årtal?

slånbär2012-11-03 20:14
Antal inlägg: 5539

Daggdroppe-vilka är invandrarna som du tycker ska prioriterar efter svenskarna då? Dom som är nyss anlända, flyktingar, nordiska invandrare, EU invandrare (Romer inkluderade självklart), invandrare som har fått svenskt medborgarskap, andra generationens invandrare eller vilka menar du egentligen? Du uttrycker dig något oklart.

TASKMÖRT2012-11-03 21:01
Antal inlägg: 266

Stol:
Inget i ditt svar till mig har något som helst att göra med min kritik mot dig. Jag var noggrann med att påpeka vad i din argumentation och retorik jag opponerade mig mot och du struntar i att bemöta detta och bara fortsätter att plocka kostnadskalkyler ur röven. Det är inte jag som är helt besatt av kostnader det är du (och dina vänner i SD).

För att bemöta din nya harang:
Klart att jag inser att det finns en gräns, skillnaden är att jag inte nödvändigtvis håller med om att den gränsen är nådd eller för den delen överskriden. Alla dessa saker som du ställer mot invandringen är inte nödvändigtvis beroende av den och inget du har framfört hittills har hjälpt till att visa på ett samband. Ja, vi har bostadsbrist i vissa delar av landet och vår sjukvårdspolitik suger etc etc. Men tills du och "de dina" faktisk visar på ett samband kan vi lika gärna sluta oss till att mobilanvändningens skarpa frammarsch de senaste tiotal åren har lett till den "kris" som du orerar om.

Kort och gott:
1. Visa (med FAKTA) att den mängd invandrare vi tar in nu är för hög och vilken mängd som vi istället borde ha.
2. Visa på ett kausalt samband mellan den (påstådda) ofantliga ökningen av invandringen och den försämrade standarden du hela tiden tjatar om.

Lyckas du med detta har du kanske en poäng, men tills dess sitter du bara och drar ut påståenden ur röven.

Dock: även om du lyckas med att visa på ett visst samband har du ändå delvis missat målet eftersom vi som faktiskt förstår vad flyktingpolitik egentligen handlar om kanske anser att samhället bör kunna acceptera vissa uppoffringar för att rädda folk i nöd och inte som du tycker att de ska reda upp "sina egna problem". Att du inser att vi måste göra uppoffringar för att hjälpa gamla, sjuka och mindre bemedlade, men inte anser att vi bör göra det samma när det gäller folk som flytt för sina liv är för mig en gåta. Återigen: du stirrar dig blind på invandringen utan att inse att andra faktorer kanske till och med är mer betydande.

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-03 21:03
Antal inlägg: 37631

jag är delvis uppväxt på Henriksdalsberget i stockholm,vi var massor av barn från hela värden Romer och finnar,Italienare, tyskar,Greker,Daskar,Norr men,Spanien,Usa,mm.och då tänkte jag inte på det,jag tänkte inte på det fören som vuxen att vi var från olika länder,jag är värdsmedborjare jag ser inte hudfärger bara människor.jag är ganska stolt över att vara uppväxt delvis där,för om jag inte hade varit det så kanske jag skulle sett på människor på ett annat sätt och vore alltför pinsamt

stol2012-11-03 22:11

Nu är du där igen och hånar,vad vet du om hur jag står politiskt och hur kan du slänga ur dig "jag och mina polare i SD" och att jag plockar åsikter ur "röven".
Du är stor i orden men öga mot öga skulle du inte våga att håna. Du sjunker lågt.
Du är körd för min del, dig tänker jag fullständigt nonchalera om tråden får finnas kvar.
Nä nu får du ta och kamma dig som vi säger i Götet.

TASKMÖRT2012-11-03 22:28
Antal inlägg: 266

"När orden tryter tar man till nävarna" brukar det heta.
Det var du som först började med raljeringar av stilen "du och dina gelikar", men du tål tydligen inte din egen medicin? Det faktum att du väljer att ta åt dig personligen, när jag i tre inlägg i rad försökt poängtera VAD i dina RESONEMANG - inte i din PERSON - jag kritiserar och VARFÖR och du fortsätter att ignorera detta, kan jag bara tolka som att du har slut på argument och väljer att schappa. Det är jävligt lätt att spela på offerrollen i stället för att argumentera rationellt. Men du gör förstås som du vill. Lycka till i Götet!

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-04 00:12
Antal inlägg: 37631

stol, jag skulle defenitivt hellre bo i angered i tält mitt i vintern än i Syrien just nu

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-04 00:55
Antal inlägg: 439

Stol. E på din sida.

Asså visst ska man ta emot men ärligt talat.
Först å främst måste vi se till att vi själva inkl dom vi tagit in får ett boende å får ett jobb.
Först då man får bättre ekonomi. Handlar om jobb då som man kan exportera så pengarna kommer in. Inte mer pizzerior m.m.

Sen kan jag tycka mycket e sjukt snett att ett svensk par där båda nu e runt 65 å mannen är egen företagare sen 23 års åldern.
Kvinnan vart hemma å tagit hand om familj ..boendet..fakturerat m.m.
Givetvis får hon knappt nåb pension nu då hon ej jobbat.
Runda slängar 5 papp i mån.
Sen kan det komma in invandrare .
Inga jobb men får bostads bidrag....massa barn å barnbidrag till hejdundrandes..paraboler för att se sina kanaler hemma m.m.
Dom har inte heller jobbat ihop en äända spänn åt skatteverket.
Detta blir jag förbannad över...
Hu go e dänna rå....??? som vi säger i götet...

limpan__22012-11-04 09:09

"Handlar om jobb då som man kan exportera så pengarna kommer in"

Merkantilismen som ekonomiskt system blev omodernt för några hundra år sedan.

Sen får även det svenska paret bostadsbidrag om de behöver och barnbidrag om de har barn. Ogilla invandrare men stå för det och håll er till sanningen.

Bitte - Administratör2012-11-04 09:11
Antal inlägg: 24199

Handlar det om jobb så måste det vara värre att Svenska företag väljer att flytta sin produktion utomlands så både jobben och skattevinsterna för Sverige försvinner.

Bitte

stol2012-11-04 11:08

Taskmört
Du svarar inte på mina frågor. Uppenbarligen har det undgått eller så blundar du för verkligheten. Se dig omkring i Sverige och Europa vad ska invandrarna jobba med och var ska de bo och hur ska vi utbilda när skolan bantas år efter år.
Vilken håla kommer du ifrån eftersom allt detta har undgått dig.
All tillverkning är förlagt till Kina och Asien, vad tycker du att vi ska jobba med i framtiden inom vilka branscher kommer jobben att skapas.
Vi ligger redan långt efter i kunskaprelaterade jobb inom teknik och rena industrijobb försvinner år efter år.
Svara mig och oss andra vem ska bygga de tusentals bostäder och var ska jobben plockas.
Du kanske tycker att detta är något jag plockar ur röven som du påstår med alla mina inlägg.

stol2012-11-04 11:27

Limpan
Vad har merkantilism att göra med denna tråd "politisk fråga".
Kina är ett bra exempel på detta, hela världens tillverkare köper upp så mycket guld de kan för sitt överskott.
Inte så jävla konstigt att jobben har försvunnit från Sverige. Hur ska vi försörja oss i framtiden när vi blir fler och fler som ska konkurera om jobben. Ska vi köpa en trisslot och vinna ett jobb istället för pengar.

cis452012-11-04 11:28
Antal inlägg: 38

Vi har stora problem med både integrationen och segregationen här i landet, det kan iaf ingen på detta forum förneka ? För då går ni ju verkligen över politikernas huven . Borde inte det vara ett skäl nog att stoppa farten en smula? För jag funderar också på hur bra mår många av dom här i Sverige då ? Även fast vi har en grundstomme i problemet hjälps det ju inte att bara göra ett konstaterande på det.

stol2012-11-04 11:33

CIS45
Äntligen ett bra inlägg, Tack

stol2012-11-04 11:38

Det är precis detta som förnekas. Det enda man hör är att Sverige har råd, vi är rika.
Och när man påtår att så inte är fallet då anklagas man för att vara rasist, SD-anhängare och att man plockar påståenden ur röven som tex TASKMÖRT.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?