Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade22
Mobilspel
Pågående19 888

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2013-03-14 16:58
Antal inlägg: 3557

Ja personligen så spänner min erfarenhet och kunskap från operan till metal så visst , melodifestivalwailande är inte riktigt min tekopp. Jag har inte sagt att gossen inte kan sjunga och låten i sig kan ju vara en utmaning om man inte har en skolad röst men han sjöng tyvärr inte helt rent. Dock kanske det var alldeles tillräckligt för att göra publiken nöjd och ett liveframträdande är ju alltid en risk för att tex medhörningen inte riktigt fungerar och dessutom så är ett scenframträdande mer än bara själva sånginsatsen. Det finns världsartister som har gjort riktigt usla liveframträdanden så det kan hända vem som helst. På melodifestivalen har man säkert överseende med att en ung duktig kille inte är 100 i sånginsatsen. På kungliga operan är det inte acceptabelt. Men det är ju musik av helt annan kvalitet.

125478 - Ej medlem längre2013-03-14 20:39
Antal inlägg: 8332

Smaken är som baken delad. Precis, melodifestival kanske inte är din cup of tea - som det heter. Hans framträdande då det gällde inför juryn gjorde att han fick flest poäng... Det är ändå det som räknas, inte att exakt varje ton är kristallklar.

Personligen var min favorit Munthers bidrag men tyvärr så var inte hans framförande tillräckligt bra på genrepet, men han fick ändå bra röster och kom väl tvåa när juryn röstade. Och varför inte fler folk röstade på honom kan ju diskuteras, många hade svårt att komma fram vet jag.

Hur som helst så är jag glad över att Robin och inte lillflickan vann.
Där kan vi verkligen snacka om att inte kunna träffa tonerna.

Och ja, jag skrev det igen, för alltid retar det nån! ;)

Sote2013-03-14 21:40

Men tack snälla för att du talade om att det heter cup of tea....hade jag ingen aaaaaning om. Bra att det finns intelektuella talanger även här på beta.....
Det är ju tur att det som du skriver inte är viktigt att exakt varje ton är kristallklar eftersom det ju är just melodifestival och kvaliteten på den musiken och de flesta sångarna faktiskt inte går att jämföra med tex opera. Där var ju Malena Ernman ett ovanligt undantag. Även Kempe kvalar ju in i den kategorin då han har en väl skolad röst. Men som sagt, det är skillnad på musik och musik. Det jag påpekade var att han sjöng falskt, inte att han sjöng dåligt.

125478 - Ej medlem längre2013-03-14 22:12

Det var inte för att upplysa dig om vad det heter. Det är ett sätt att uttrycka sig att skriva "som det heter".

Jag tycker inte att man kan bestämt säga vad som är kvalitetsmusik och inte. Jag anser att det i mångt och mycket handlar om tycke och smak. Ernmans bidrag är ett tydligt exempel på sk dålig smak, och det gick inte bra för henne heller.

Gunilla _2013-03-14 22:28
Antal inlägg: 4425

Nu är det iofs låten som tävlar, att den görs bättre eller sämre av vem det nu är som framför den ska egentligen inte ha betydelse (vilket det dock har, förstås). Jag tycker Robins låt har blivit bättre efter att ha hört den några gånger (även om jag inte alls är ett fan av honom) - men det är en låt som jag kommer att vara döless på inom nån vecka eller två...

125478 - Ej medlem längre2013-03-14 22:37

Framträdandet har i allra högsta grad betydelse, det är ju det både jury och tittarna går efter. Självfallet var Euphoria en helt annan låt från början, det blev Loreen som gjorde den till sin.
Men en sån makalös final som fjolårets lär vi väl aldrig få vara med om igen. Men jag är så glad över att jag fick vara med om det. :)

Sote2013-03-14 22:42

Ernmans låt var inte bra men hennes sånginsats var i en klass långt över alla andras. Och jo, man kan tala om kvalitetsmusik. Det har i allra högsta grad att göra med kompositionen, uppbyggnad, alla olika nyanser, stämmor, instrument osv som finns i en opera men som en vanlig " schlager" inte har någonting av. Att det är en stor skillnad i kvaliteten råder inga tvivel om. Huruvida man själv uppskattar den ena musikstilen eller den andra är ju högst personligt och det finns inga rätt eller fel. Gillar man mello så är väl det ok, gillar man hip hop så är det lika ok. Man kan ju ha en väldigt bred musiksmak också. Själv föredrar jag att lyssna på metal, hårdrock, irländsk folkmusik/ folkrock, opera, klassiskt, enstaka svenska artister, en del hiphop, latinomusik m.m allt är bra men allt är inte kvalitetsmusik.

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-14 22:46
Antal inlägg: 37631

klart det är skillnad på kvalitet på melodifestival och opera,det är som att jämföra en spigg med en blåval

125478 - Ej medlem längre2013-03-14 23:09

Ja, jag håller inte med om kvalitetsmusik. Lika dumt som att dela upp kultur i fin- och fulkultur.

Och jag var på genrep i Globen när Ernman sjöng. Opera är opera och tycker att man inte kan ställa den sången mot vanlig sång.
Som att jämföra äpplen och päron.
Jag tycker att Sarah Dawn Finers sång sopade banan med övriga.

125478 - Ej medlem längre2013-03-14 23:10

Inklusive Ernmans operasång! :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?