Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 4 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 63 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ormesson - Ej medlem längre | 2012-12-04 19:55 | |
![]() | för att svara Titii så skriver jag att mitt förhållande till Jesus är gott och distanserat | |
LMC79 | 2012-12-04 20:10 | |
![]() | Jonisk, du säger: "förstår fortfarande inte HUR man ska försöka sig på en relation med något man inte tror existerar." Om du är villig att försöka så kommer här ett tips. Strunt i om du tror på Jesus eller inte. Lägg ev. alla fördomar åt sidan. Börja sedan läsa Bibeln med start i Lukas evangelium och fortsätt tills nya testamentet är slut. Ställ sedan frågan till dig själv: Kan jag tro på det här eller inte? Om du gör det eller inte är upp till dig själv. Ingen annan kan bestämma vad DU ska tro. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 20:11 | |
![]() | LMC79>> Jag har läst hela bibeln, och nej, jag tror inte på den annat än som ev historiskt dokument. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 20:13 | |
![]() | Och min oförståelse för hur man ska kunna skapa sig en relation med något man inte tror på kvarstår. Fast jag kanske inte förstår vad/hur du menar, helt enkelt. | |
ormesson - Ej medlem längre | 2012-12-04 20:29 | |
![]() | det är nog det som är problemet hade folk haft mer förståelse för varandra hade världen varit lite bättre och faktiskt enligt Bibeln säger Jesus det också. Tro det eller ej | |
Dammen | 2012-12-04 20:56 | |
![]() | Läser just nu Jonas Gardells bok "Om Jesus". En otroligt välskriven och en mycket intressant bok, som jag verkligen kan rekommendera både till troende och icketroende. Men sträckläs den inte utan läs ett kapitel och begrunda.... | |
slånbär | 2012-12-04 21:17 | |
![]() | Allt Jonas skriver är värt att begrunda. | |
limpan__2 | 2012-12-04 21:55 | |
![]() | "hade folk haft mer förståelse för varandra hade världen varit lite bättre och faktiskt enligt Bibeln säger Jesus det också. Tro det eller ej" Så även väldigt många andra religiösa läror eller livsfilosofier. En del av dem utan att bjuda på Bibels motsägelser, ingen kan ju säga att det rakt igenom är en bok fylld med godhet. | |
Snuskhumra | 2012-12-04 21:56 | |
![]() | Jag har inget förhållande till Gud öht, för mig är det bara nonsens. Men det viktiga i allt detta är att respektera andras tro och uppfattning... Ingen har rätt o ingen har fel. | |
apbur | 2012-12-04 22:08 | |
![]() | "Bland betapetfolk borde man hitta fler bokstavstroende" Hahaha! Nämen usch, jag har gått och blivit göteborgare. | |
limpan__2 | 2012-12-04 22:22 | |
![]() | Lite OT, men inställningen "ingen har rätt och ingen har fel" är eventuellt korrekt på ett filosofiskt plan men inte ens religiös tro står över lagar och regler. Att acceptera ett förtryck eller övergrepp bara för att det kan motiveras med en gammal bok/tro är aldrig okej. Det finns helt enkelt inget skäl att respektera förtryck av kvinnor eller homosexuella bara för att någon håller t.ex. Nya Testamentet och Korintherbreven (eller någon annan skrift) för sanna eller heliga. | |
greatdane | 2012-12-04 22:30 | |
![]() | Jag tycker religion mest liknar en megafet grov kvinnofridskränkning. Om du syndar (läs: inte gör som jag vill) så kommer du att torteras och brinna i helvetet i all evighet för alltid - men; glöm inte att jag älskar dig. Jag är övertygad om att det där med religion är vad några få människor en gång i tiden har kommit på för att skrämma oss övriga till kontroll. Jag slänger in ett klipp med George Carlin, tycker att han sammanfattar det hela strålande: www.youtube.com/watc...-R GN21TSGk | |
shulten | 2012-12-04 22:33 | |
![]() | Fint att snuttefilten jesus finns för de som nu anser sig behöva det. | |
greatdane | 2012-12-04 22:36 | |
![]() | PS. Dammen, jag har också läst Gardells bok om Jesus och tycker som du. Rekommenderar den varmt till alla <3 | |
apbur | 2012-12-04 22:38 | |
![]() | Jag älskar fenomenet Jesus. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 22:39 | |
![]() | Ja, teodicéproblemet är svårsmält. | |
fetabetapeta | 2012-12-04 22:51 | |
![]() | Jesus var nog Göteborgare ;) | |
greatdane | 2012-12-04 22:52 | |
![]() | Nja, nu tänkte jag inte så mycket på varför han inte agerar när vi far illa (även om det också är otroligt intressant), utan mer på alla berättelser i boken om vad som händer om man inte tror, om man syndar, om man går emot guds vilja osv. Utöver det blir jag rädd för konsvervatismen och jag blir också rädd för att många väljer sina egna godbitar ur vad som står i skrifterna. Vissa tycker att det är en vederstyggelse med homosexualitet och hänvisar till Moseboken, medan de kan göra annat som är rena förbud, så som att äta skaldjur till exempel. Eller sitta på samma stol som en menstruerande kvinna har suttit på. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 23:00 | |
![]() | Ok | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-12-04 23:21 | |
![]() | Fast att plocka godbitar ur heliga skrifter och så att säga komponera sin egen religion tycker jag visar på att man är någorlunda autonom ändå. Visst kan man säga att man är lite av en hycklare som inte följer läran ord för ord, men i mina ögon är det bara positivt om man till exempel känner att Jesus hittat rätt när han predikar att man ska behandla sin nästa som man vill bli behandlad själv, men fördömer Bibelns syn på homosexualitet. För övrigt: Vad gäller dietlagarna så gäller ju inte dem för de kristna eftersom att det i Nya Testamentet står att ingen föda är oren. | |