Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 16:53
Antal inlägg: 3768

Det som är lite tragiskt med dessa diskussioner är att ingen verkar se till hur det verkligen ser ut om dagarna utan man kastar ur sig det ena domedagsexemplet efter det andra.

Om jag säger att jag ofta kör lite fortare än det tillåtna så får ni det till att låta som att jag aldrig kör långsammare än 280 km/h.

Tänk efter nu, och ni behöver inte svara mig utan det är mest för er själva. En vanlig dag för er ute i trafiken, hur fort kör de flesta som kör om er? 10-30 km/h fortare eller 100-200 km/h fortare?

Exemplet med ambulansen var för att visa på att man kan ju faktiskt visa hänsyn och underlätta en omkörning, för allas bästa men att man väljer mot vilka man vill göra det. Det är ett lite märkligt beteende tycker jag men vem är jag att hävda att jag har rätt.

Vi fortsätter som vi gör helt enkelt och ser vad som händer....

syjo - Ej medlem längre2012-12-05 16:54
Antal inlägg: 228

Dessutom tycker jag det är obegåvat att tro att vi bygger vägar som bara är till för unga män som alltid oavsett vilken hastighetsbegränsning vi bestämmer kommer att köra minst 20 km fortare. Det finns traktorer. släpvagnar, äldre människor som vill köra sakta och därmed säkert, unga som nyss fått körkort, djur efter vägen, traktorer osv osv.

uppfunnen2012-12-05 17:01
Antal inlägg: 80

Ja, det som är det primära i ditt resonemang är att du på fullt allvar anser att du själv ska bestämma hur fort du kör i beaktande av att du anser dig kunna avgöra hur fort du är kapabel till. Du missar en massa bl.a. att det anser dom flesta, att dom kan köra betydligt fortare vill säga.Men det är ju inte bara hur fort man kan framföra sitt fordon utan förutom miljön och att du faktiskt inte vinner mycket tid, handlar det ju om så mycket annat, bl.a. oförutsedda ting för att inte tala om resultatet av en olycka.Men precis som du förut själv påpekade angående rattonykterhet, så har vi regler att följa. Man behöver inte alltid hålla med och anse dom vara till gagn för mänskligheten men man kan inte överlåta det till enskilda individer, vilket torde vara en självklarhet för dom flesta.

Måns_E2012-12-05 17:06
Antal inlägg: 12028

Att man skall hålla sig UR VÄGEN för utryckningsfordon är inte samma sak som att man skall visa hänsyn vid omkörning.

Men visst, jag tycker också att man skall visa hänsyn för eventuell bakomvarande civil trafik, OM det inte inverkar på ens egen framfärd.

Det är dessutom ett jäkla otyg med civilpoliser som aktivt försöker hindra andras körning, det håller jag med om. Men rumpsniffandet är ännu värre.

Folk som dessutom inte begriper vad filkörning är utan tror att man istället för att köra om till höger skall ligga och stressa två meter bakom är också idioter. Då kanske det är bättre att faktiskt uppfriska sina teorikunskaper?

slånbär2012-12-05 17:07
Antal inlägg: 5539

Loco- ingen har öht antytt att du kör så fort så det är något du själv tolkar in.
Exemplet med ambulansen är ju inte relevant då man måste ge fri väg vare sig det finns vägren eller ej.
Du kräver svar av andra men undviker själv att svara på ställda frågor så då tar vi det en gång till. Varför anser du att du har rätt att köra i den hastighet du vill och inte behöver respektera lagen? Resonerar du som så att du själv vet hur fort du klarar att köra vid varje givet tillfälle? Och varför finns det trafikregler och hastighetsbegränsningar öht om vi alla är kapabla att avgöra hur vi ska köra för att känna oss harmoniska?

Lika bra2012-12-05 17:10
Antal inlägg: 437

Loco
Jag ska ta mig en liten funderare över ditt lilla tankeexperiment :-)

Samtidigt tycker jag att du bör reflektera över varför du tvångsmässigt kör för fort, även fast det innebär ökade risker för dina medtrafikanter samt ökade utsläpp. Jag kan för mitt liv inte förstå varför det är så viktigt för dig och hoppas att du tar det lite lugnare i fortsättningen :-)

Måns_E2012-12-05 17:12

civilbilistpoliser kanske jag skall förtydliga med :)

civilpoliser kan ju också vara jobbigt om man kör för fort i o f s.

blue_moon2012-12-05 17:49
Antal inlägg: 9713

Ni som alltid kör fortare än lagstadgad hastighet - har ni tänkt på att det kostar mer också? Förutom att utsläppen ökar och att tidsvinsten blir liten.

"Bensinförbrukningen ökar med hastigheten. Exempel: En bil som drar 7,0 liter/100 km vid 70 km/tim drar 8,5 liter vid 90, och vid 110 km/tim 10,5 liter per 100 km. Värdena varierar för bilar av olika konstruktion, men de ungefärliga proportionerna mellan olika hastigheter kvarstår."
billigbensin.nu/spara-ben sin

mrperfect2012-12-05 17:56
Antal inlägg: 11437

En del bilar släpper ut mindre vid högre hastigheter. Ex vis 110.

pabster12012-12-05 18:55
Antal inlägg: 707

Jaha vi ska underlätta för dig Loco när du vill bryta mot lagen och köra för fort när du redan ligger för nära vilket i sig inte heller är ok.

Aldrig funderat på att följa svensk lag istället?

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-05 19:03
Antal inlägg: 439

Slånbär... Kortet ryker 21km/h för fort å inte 30km/h på 50 väg.

teamgrens2012-12-05 19:05
Antal inlägg: 763

Det är ju inte upp till er om vi vill bryta mot lagen. Det är vårt val och vi blir möjligt straffade av polisen. Jag kör bil varje dag och har gjort det även innan jag tog körkort.
Jag har aldrig varit med i någon olycka. Inte ens kört emot något.
Och jag kör fortare än tillåtet på 70 vägar och uppåt. Nästan aldrig på vägar med lägre hastighet än så.
Jag är en mindre fara för er andra än tex Eva 45 år som kör bil två gånger i månaden och är väldigt osäker men som håller hastigheten.

slånbär2012-12-05 19:07

speedo-har jag skrivit någonting om närr kortet ryker? Jag är inte alls insatt i var gränserna går då jag ser till att hålla hastigheten som gäller,

slånbär2012-12-05 19:10

teamgrens-Men du är en lagbrytare oavsett vad du själv tycker. Och du körde ute på vägarna innan du hade körkort?? Herregud.....såna som du borde ju inte ens få körkort öht. Kör du onykter också? om inte varför? Varför inte lika gärna löpa linan ut och köra både fort full och utan kort. Men å andra sidan förr eller senare så blir du troligtvis av med kortet i allafall. Förhoppningsvis. Tror tyvärr inte att det i sig kommer hålla dig borta från vägarna.

Måns_E2012-12-05 19:12

Resonerar du likadant om andra lagöverträdelser teamgrens?

Det är inte ER ensak om jag snattar, det är inte ER ensak om jag kör rattfull. Det är inte ER ensak om jag kör mot rött.

Hör du inte hur dumt det låter?

Speeedo - Ej medlem längre2012-12-05 19:13
Antal inlägg: 439

Blue moon...du har tvär fel...
Min bil drar lika mycket vid. 140 som vid 90.

Måns_E2012-12-05 19:14

Dessutom så blir det ju MIN ensak om ni kör 3 cm från min kofångare och anser ER ha rätt att tvinga in mig på en busshållsplats och vänta ur ERA bilar.

slånbär2012-12-05 19:17

Teamgrens-dessutom så är ju det att du inte varit med om någon olycka inte i sig ett bevis på att du kör felfritt. Själv har jag haft körkort i 30 år och kört dagligen utan ett enda tillbud (inte ens en p bot) tills i somras då jag blev påkörd bakifrån i en rondell av en som körde för fort och låg för nära. Tänka sig...var det mitt fel kanske? Försäkringsbolaget tyckte i allafall inte det.

Festa2012-12-05 19:19
Antal inlägg: 4

Grundsnygg, om du är så bra schaufför och har så bnra däck borde du inte ha några prroblem att komma förbi på rätt ställe

Frasse2 - Ej medlem längre2012-12-05 19:20
Antal inlägg: 1465

Dom absolut jobbigaste i trafiken är dom där hetsdårarna som inte kan vänta med att köra om när det är några bilar före när man ligger efter en långtradare, nej ut och börja köra om hela raddan och oj nu hinner jag visst så flytta på er bonnjävlar här kommer grabben hela dan.....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?