Spelrum
Giraffen48
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 808

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ireen - Ej medlem längre2012-12-15 20:10
Antal inlägg: 161

Vi har en fin kväll , undrar bara Måns hur ska man bete sig för att ha rätten att se ned på "lågutbildade idioter"?

ingson2012-12-15 20:12
Antal inlägg: 4285

Ireen, du skriver hellre än läser..?

Ireen - Ej medlem längre2012-12-15 20:16

Jag lyssnar hellre än jag återger men nu va det inte det som det gällde.

apbur2012-12-15 20:18
Antal inlägg: 9699

Jag är ganska övertygad om att skolan och lärarinnan har förklarat för aktuell förälder att det kan uppfattas kränkande för vissa med pepparkaksgubbar. Det finns liksom ingen hejd på vilka dumheter som görs för att ta hänsyn till grupper vi betraktar som ytterst lättkränkta. Muslimer, håbeteku och svarta. När man insåg misstaget ändrade man version. Gott så långt, att man inser hur fånigt tilltag det var för alla parter. Jag minns själv att det var både pepparkaksgubbar, tärnor, lucior och stjärngossar i luciatågen när jag var barn. Bildgooglade. Det verkar stämma rätt väl med hur det såg på det glada 80-talet. www.google.se/search...4g Se_oCACw

Ireen - Ej medlem längre2012-12-15 20:21

Tror vi kan lämna pepparkakorna nu.

Porla - Ej medlem längre2012-12-15 21:43
Antal inlägg: 1471

hm. nu anar jag vem du är.

Dammen2012-12-15 23:05
Antal inlägg: 646

Pepparkaksgubbar har av tradition funnits så länge jag vet och jag är född långt före många av insändarna här. Alla mina 4 vuxna barn och 8 barnbarn har firat Lucia med tärnor, stjärngossar, tomtar, pepparkaksgubbar och gummor. T.o.m. i lekskolan uppträdde ungarna på det sättet. Det finns ju också många sånger som hör till just de här figurerna.
Jag tror att vi svenskar numera måste ta för många olika sorts hänsyn då det kommer så många andra människor hit som har en annan kultur. Vårt land har tidigare varit så homogent, så är det just det som retar människor att vi måste ändra på oss hela tiden. Vi vill behålla våra svenska traditioner och gärna acceptera andras om de respekterar våra.
Allt detta tjafs om skolavslutningar som inte får firas i kyrkan, inte sjunga våra sommarpsalmer - inte ha vilka böcker på biblioteket som vi vill och nu inte ha pepparkaksgubbar i Luciatåget är väl ändå att ta i.
Om vi går igenom böckerna på stadsbiblioteket så blev det nog inte så många kvar. Det finns många kvinnoförnedrande böcker, böcker med som innehåller tabubelagda ord osv.osv. Skall vi gå in och ändra på vad författaren har skrivit - då börjar det likna diktarfasoner.

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-15 23:18
Antal inlägg: 2225

Men Dammen, det är ju liksom inget problem. Att en skola hade struntat i pepparkaksgubbarna i år betyder inte att det skulle vara förbjudet.
Man FÅR klä ut sig till pepparkaksgubbe/gumma och fira lucia som vanligt.
Man får också ha skolavslutningar i kyrkor men utan uttalat religiösa texter. Det är beslutat för flera år sen, då svensk skola och stat inte ska knytas upp till en viss religion och tillmötesgår främst ateister och Jehovas Vittnen.
De som gör det till ett problem är främlingsfientliga som gillar att sprida negativ propaganda om invandrare. Propaganda som nästan aldrig stämmer.

Mindymoo2012-12-16 03:01
Antal inlägg: 1743

apbur, nyfiken: vem/vad har gjort dig "ganska övertygad om att skolan och lärarinnan har förklarat för aktuell förälder att det kan uppfattas kränkande för vissa med pepparkaksgubbar."?
Ingenstans har det framkommit sådana fakta. Ingenstans har jag sett någon enda person som säger sig bli kränkt av pepparkaksfigurer.

micro1132012-12-16 03:11
Antal inlägg: 17540

Mindymoo
"Kan uppfattas som kränkande" är väl inte samma sak som "har blivit kränkt" eller "känner sig kränkta"?

Beskedet från lärarinnan var att "någon kunde ta illa upp" samt "att det kunde vara stötande".
na.se/nyheter/laxa/1...lu ciataget

Ireen - Ej medlem längre2012-12-16 03:45

Vi kränker ingen här men var och ens självuppfattning kan vi göra lika mycket åt som vädret..

syjo - Ej medlem längre2012-12-16 08:00
Antal inlägg: 228

Ireen. Instämmer.

Nawth - Ej medlem längre2012-12-18 22:57
Antal inlägg: 82

www.svt.se/nyheter/r...re omsorgen Invandringen tär bevisligen mera på vår ekonomi än den nånsin kan ersätta. Och sorgligt det, hur mycket vi än vill hjälpa så ska det inte behöva ske på vår bekostnad.

Måns_E2012-12-18 23:03
Antal inlägg: 12028

Vad har det med den här tråden att göra överhuvudtaget? Kan du inte ens hålla dig till ämnet i de trådar du har startat själv?

Nawth - Ej medlem längre2012-12-18 23:05

Snälla lilla vän "Hur ska detta sluta" har allt att göra med min länk, början till slutet.

crooked rain - Ej medlem längre2012-12-18 23:06
Antal inlägg: 6334

Oroa dig inte, allt tar slut på fredag ändå.

Måns_E2012-12-18 23:07

Möjligtvis så kan ju ämnet stämma om det är att förvränga diverse nyheter till att det handlar om hur elaka invandrare är, men då borde du nog ha döpt tråden till det istället.

Något i stil med "nyheter om något helt annat som jag väljer att anklaga invandringen för"

Måns_E2012-12-18 23:08

Det kommer att sluta med att tråden låses, och eventuellt med din egen avstängning om inte jorden hinner gå under innan.

Det är i alla fall vad jag tror.

Nawth - Ej medlem längre2012-12-18 23:10

Haha Crooked, coolt :)

micro1132012-12-19 00:24
Antal inlägg: 17540

Nawth
Självklart är det så att ökade kostnader i ena änden innebär nedragningar någon annastans. Alla vet det - men det är förbjudet att tala om det.

Nedragningar inom vård och omsorg, skola och det allmänna kan dock inte enbart hänföras till de ökade kostnaderna för invandring - en stor del av kakan ligger givetvis också på den förskjutning av skattefördelningen som införts med "nya arbetslinjen". Man kan liksom inte sluta ge staten inkomster i form av skatteintäkter i stora delar och förvänta sig att systemet skall bevaras intakt -- självklart får de som är beroende av systemet, sjuka och svaga betala priset för att mycket vill ha mer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?