Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 816

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2013-03-12 20:23
Antal inlägg: 20042

www.dn.se/kultur-noj...ng a-fragor

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-12 20:46
Antal inlägg: 1169

det är inte alltid dåligt, men det är ju inte alltid heller bra. det är en balansgång, vad skulle du tycka om man förbjöd allt som inte var nyttigt för människan?

det är ju dit man automatiskt är på väg om man hela tiden släpper ifrån sig lite av sin frihet. Om ett par decennier kanske vi har den här diskussionen om folk som vill låta staten bestämma våra kläder. Material, färg, modell... och då är allt som är det minsta skadligt bortplockat för länge sen. Socker, kaffe, stärkelse, fetter, kolhydrater, tobak, alkohol... you name it.

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 21:05
Antal inlägg: 37631

jesus det går inte att jämföra kaffe och harch,narkotika klassad dynga ska förbli narkotika klassad dynga,nu och för alltid,canabis rökheroin eller vad det nu är för röka är och förblir skit och det är inkörsporten till all annan narkotika

fetabetapeta2013-03-12 21:05
Antal inlägg: 185

...och "kriget mot drogerna" går inte att vinna... Legalisering låter illa i våra öron men de existerande strategierna fungerar inte särsklit väl.

Minta2013-03-12 21:05
Antal inlägg: 20042

Nja, inte bortplockat men det kan finnas incitament eller styrmedel (eller vad det kallas) för att minska socker- och fettintag (t.ex. en socker- och fettskatt) liksom det nu finns en hög skatt på tobak och alkohol, bensin och subventionerad miljöbensin, trängselskatt mm. Man kunde t.ex. ha en köttskatt (vore inte fel).

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 21:20

det finns redan en matmoms,kriget går aldrig att vinna?klart det går att hela tiden vara steget före,mer poliser mer narkotikahundar mer hundförare,mer Tulltjänstermen,hårdare gräns bevakningar,och längre straff för smuggling och langning,+ mer utbildning för barnen i skolan

limpan__22013-03-12 21:25
Antal inlägg: 2847

Jag antar att du vet att momsen på mat är betydligt lägre än momsen på andra produkter va?

Hur långt ska straffet vara för att odlaoch inneha cannabis för eget bruk? Lika långt som för våldtäkt, eller för mord, eller för brott mot männskogheten? Inse att hårdare straff inte löser problemet men slukar enorma resurser som istället hade kunnat läggas på vård och andra förebyggande åtgärder.

TrailOfTears - Ej medlem längre2013-03-12 21:40
Antal inlägg: 13

Varför skulle vi ha en fettskatt?

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-12 21:41
Antal inlägg: 1169

eller varför inte lägga skatt/moms på cannabisen, om det nu är ett så bra styrmedel?

Minta du tycker helt allvarligt att det är bättre att alla ska betala dyrt för kött och socker än att de som överkonsumerar helt enkelt tar lite ansvar över sina liv och minskar sin konsumtion?
(Nu räknar jag inte in andra aspekter som miljöpåverkan och djurhållning, utan bara vad som är nyttigt eller inte. Kanske man kan försvara en köttskatt med hänvisning till koldioxidutsläpp och miljöförstöring men den här diskussionen handlade ju om friheten att bestämma över sin kropp)

ttiittii... det är visst jämförbart, varför skulle det inte vara det? För att Svenska lagstiftare kallar det knark?
Åk till holland och jämför då. där kanske du klarar av att se vad olika ämnen har för skadeinverkan på kroppen utan att stirra dig blind på vilken drog ämnet förekommer i.

och fattar du inte att socker/kaffe är droger förstår jag inte vad du gör i den här diskussionen. Jag tror du inte ens vet vad en drog är, och tänker att alla droger är knark. Vad är då alkohol?

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 22:08

inte många dör av kaffe Jesus,många som börjar med harsch fortsätter med tyngre droger,och sätter sig själva i skuld får hepatit c, hiv , och andra följdsjukdommar,inte ofta begår folk rån och inbrott för att få tag på kaffe eller du kanske känner till något fall?därimot begås inbrott dagligen för att få tag i medel som snabt går att omvandla till pengar för att köpa droger,inga person rån har begåtts för att få en kopp kaffe ,och jag tror inte det kommer ske i framtiden heller

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 22:10

ingen rånar en godis affär för dom har socker sug,den rånas för att få pengar till droger

limpan__22013-03-12 22:23
Antal inlägg: 2847

Ingen? hallandsposten.se/ny...-f or-stold

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 22:25

löjligt limpan eller värre en löjligt,du blir töntstämplad ör den länken,tycker du verkligen på riktigt att det går att jämföra ?

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 22:30

limpan jag trodde du hade mer innanför pannbenet,hade ingen aning om att du var en narkotika förespråkare

ingson2013-03-12 22:31
Antal inlägg: 4285

Till alla er som sjunger drogernas och den obegränsade frihetens lov.

För en gångs skull håller jag med ttitti en smula. Vi som sysslar med att skrapa upp missbrukare har svårt att stämma in i er lovsång

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 22:32

amen

annola - Ej medlem längre2013-03-12 22:35
Antal inlägg: 64

argumentet att cannabis leder till tyngre droger är en uttjatad myt. och de som går över skulle gjort det i vilket fall. det är snarare alkoholen som är boven i dramat här.. ni som missade kvällens korrespondenterna kan blicka ut mot världen och se den igen, här:

www.svtplay.se/video...eg alize-it

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 22:39

jag hoppas och tror att droger aldrig kommer bli lagliga,jag hoppas att länder där droger är lagliga vaknar upp ur sin koma och att styret i dessa länder tar tag i problemen,att människor får bli vid sina sinnens fulla bruk,och att dom fattar att Zombie Zoo inte är någonting att ha,att verkligheten är skön som den är och inte behöver "spettsas"med Hasch och dom förhatliga nätdrogerna alkohol och annan dynga

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-12 22:41

alkohol är en bov självklart.men att canabis inte är ingången till tyngre dynga är så fel som det kan bli,nej nej kommer aldrig bli ut tjatat det är sanningen och ingenting annant

betpungen2013-03-12 22:48
Antal inlägg: 161

Nej ttittii, d är högst osannolikt att ligga steget före. Oavsett hur många fler poliser man tillsätterl den internationella
narkotikahandeln omsätter så mycket pengar att de finner vägar...
ska vi tala om brottslighet och samhälleliga kostnader så är den lilla pundarens inbrott en piss i Mississippi.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?