Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 711

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2013-03-16 15:21
Antal inlägg: 20042

Det är väl självklart att det måste göras och görs avvägningar och de har jag också skrivit tidigare i tråden. Men man kan ju inte alltid låta bli att jaga en bil för att det kan finnas oskyldiga passagerare i bilen som utsätts för risker. Ibland förföljer man en bil (vilket oundvikligen innebär risker) ibland gör man valet att inte göra det pga. riskerna. det finns antagligen ingen klar gränslinje när man göra vilket val. Man står inför att aldrig jaga ett fordon (inte bra eftersom kriminella då vet att polisen inte jagar dem) eller att jaga ibland och utsätta både de i bilen och allmänheten och polisen för risker. Det är kanske bra att det inte finns en tydlig sådan gräns eftersom de kriminella då inte kan vara säkra på när polisen följer efter dem.

Minta2013-03-16 15:21

Jo, det blir hårklyverier om polisen aldrig skulle få jaga ett fordon därför att det kan finnas oskyldiga passagerare i den.

gnagelram - Ej medlem längre2013-03-16 15:30
Antal inlägg: 1646

Men ingen tycker ju att man ALDRIG ska jaga brottslingarna. Varför då ständigt återkomma till det?

Det som sägs är att om det finns eventuellt oskyldiga passagerare faller det i vågskålen för att minska risktagningen i det specifika fallet.

gnagelram - Ej medlem längre2013-03-16 15:31
Antal inlägg: 1646

och "minska risktagningen" behöver alltså inte betyda "ge evig fri lejd, och gratis glass och bensin varje lördagseftermiddag".

Minta2013-03-16 15:42

Det är lätt att tolka det argumentet så eftersom man aldrig kan veta om passagerarna är oskyldiga. Eftersom det framförts. Jag ville bara påpeka att polisen inte alltid kan ta hänsyn till oskyldiga passagerare, biljakter är inte riskfria.

personenovan - Ej medlem längre2013-03-16 15:57
Antal inlägg: 102

Jag har svårt att tro att polisen t.ex skulle börja skjuta mot en flyktbil utan att veta att ifall det finns gisslan inuti.

corlini2013-03-16 16:13
Antal inlägg: 3172

hur som så är det väl i detta fallet föraren och inte polisen som är vållande till passagerarens död? det var föraren som i för hög fart efter att ha brutit mot en hel rad andra trafikregler faktiskt fattade beslutet att köra igenom bommen trots att han visste det var fel och trots att han visste det var farlig och trots att han visste det var en bro där.

polisen var knappt i teorin vållande till någonting mer än ett tjänstefel gällande att positionera ut en bil vid bommen.

det var föraren som körde, ingen annan. oavsett om det var 50 liter bensin, ett massmord eller en snattad apelsin så var det föraren som körde.

så, nu har jag sammanfattat detta mycket enkelt så nu kan vi stänga tråden.

Minta2013-03-16 16:17

personenovan, polisen har skjutit genom ett fönster till ett gym, de sköt två unghundar med en massa skott trots att det fanns personer i närheten, så nog händer det. Är det inte lite långsökt att tro att det fanns gisslan i bilen?

TPP2013-03-16 16:20
Antal inlägg: 126

Ungdommarna kunde gett fan i att sno bensinen i första hand. Sen i andra hand kunde de ha stannat för de visste ju att de inte var några duvungar utan kända sen tidigare, så jag anser att deras dödskörning är ganska så självförvållande!

StickeBurre2013-03-16 16:21
Antal inlägg: 3

Håller med Hinken76 om att man hela tiden skall lägga ansvar och hitta fel på någon myndighet. Det är ju det första man frågar sig när något har hänt - om en inblandad myndighet gjort fel. Sedan skall det utredas och det tar tid. Den enskilda människan har aldrig något ansvar här i landet.

Samma sak var det när polisen sköt en av guldsmedsrånarna i Södertälje. Det kändes som att det viktigaste var att utreda om polisen agerat felaktigt.

Skulle jag begå brott i något land skulle jag definitivt välja Sverige. Kanske det förklarar varför Sverige toppar brottsstatistiken i Norden? Vidare är uppklarningsprocenten avsevärt lägre jämfört med i andra länder.

corlini2013-03-16 16:22

jag tror det finns två kategorier poliser inblandade i alla fall vi läser om, hälften är skiträdda vid riktig konfrontation och skjuter därför, andra hälften är (tror sig vara) väldigt macho, kontrollerande och förmer än andra och tror sig därför äga rätten att både skjuta och jaga på eget bevåg.

även poliser är ju människor och de finns i många mentala tillstånd och nivåer.

Minta2013-03-16 16:49

Ja, ibland tror jag det en rädsla, Som när polisen skulle hämta en psyksjuk ung man som kom ut på trappan med en kniv i handen. De var väl 20-50 meter ifrån honom men upplevde sig så hotade till livet att de sköt ihjäl honom.

StickeBurre2013-03-16 17:10
Antal inlägg: 3

Corlini: Blir man polis har man ju utbildats och skall således kunna agera utan att bli skiträdd och avlossa en massa skott. Således tror jag att de poliser som antingen är skiträdda eller macho är få till antalet.

Det är klart man skjuter om man ser någon annan rikta ett maskingevär. Man kan ju inte vänta och se om personen skjuter först.

Minta2013-03-16 17:12

Maskingevär?

corlini2013-03-16 18:15

Sticeburre, jag tror du har för höga tankar om våra poliser. utbildning i all ära men ingen pappfigur på en hinderbana kan mäta sig med en påtänd adrenalinstinn dåre med vapen så jag tror visst väldigt många av våra poliser blir skiträdda och då agerar väldigt oförutsägbart.
och jag tror de som är macho är de som är farligast.

och jag tycker de får fälla upp vilken jävla bro som helst i sina försök att reducera tänkbara flyktvägar när de jagar flyende kriminella.

kajix2013-03-16 18:19
Antal inlägg: 7767

hade en uppfälld bro varit mer ok än den typen som öpnnades här? frågar jag alla.

corlini2013-03-16 18:23

tja, då hade väl skuttet över kanten blivit högre eller? spelar det någon roll hur bron öppnas, gör en grov schansning och forcera bommen i hög fart så är väl utgången ganska så kass hur som.

karmannghia2013-03-16 19:01
Antal inlägg: 237

kajix, varför ställer du den frågan? Om man i full fart drämmer rätt in i en vägg (uppfälld bro) eller far ut över en kant och hamnar i vattnet måtte väl ge ungefär samma resultat?

apbur2013-03-16 19:03
Antal inlägg: 9699

Bilen hade väl fångats på kamera på bensinstationen? Tror de visste att det inte rörde sig om en barnfamilj.

corlini2013-03-16 19:10

apbur, få barnfamiljer kör som fan från macken efter fulltank och bara ökar när de ser polisen.. väldigt få tror jag. :) de flesta som gör en sån sak är nog kriminella, men det finns ju en här i tråden som anser att polisen inte ska få jaga efter så vem vet, det kanske blir en vanligare syn i framtiden detdär med barnfamiljer som leker formel1 för att slippa boten när de gjort ett fel i trafiken.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?