Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 11:38
Antal inlägg: 14052

Karmannghia>> men det förutsätter ju att du gör rätt? Vuxna människor ska inte uppfostra andra vuxna människor, oavsett hur gärna man vill. Man kan diskutera saken, men inte bryta mot regler för att statuera exempel när det gäller en så'n skitsak.

siwu2013-05-21 11:51
Antal inlägg: 1242

Det är ingen skitsak om en man vägrar skaka hand med mig för att jag är kvinna.

Vi är mer värda än så

karmannghia2013-05-21 11:52
Antal inlägg: 237

Jag menade ur ett lite mer samhälleligt perspektiv, nulltj. Samhället påverkar pappor att ta ut pappaledighet, t ex. På så vis provar många pappor på att vara föräldralediga och därmed försvinner oftast inställningen hos dem att det är kvinnogöra att passa småbarn. Den typen av aktiv, praktisk handling i attitydförändrande syfte går mycket fortare och är mycket mer effektiv än om man ska prata/informera folk tillrätta och med ord försöka påverka deras tänkesätt.

Det är ingen skitsak att se kvinnor som orena, ovärdiga, smutsiga, lägre stående. Det är verkligen ingen skitsak alls.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 11:58

Men var mer värd och sätt dig över det istället för att tjura om det, är min inställning. Värderingen kommer inte att ändras bara pga ett forcerat handslag. Värderingar ändras genom att man förrgår med gott exempel och professionalism, inte hämnd.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-21 12:01
Antal inlägg: 37631

amen

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-21 12:03

karmangia,det är inte flathet det är medmänsklighet.varför vill du att hen ska leva på socbidrag i stället för att arbeta?vi får hoppas stt dom talat om för hen hur det funkar nu

karmannghia2013-05-21 12:30

Tittiii, skitsnack, de var rädda för en rasiststämpel. Åkomman personen i min berättelse i efterhand påstod sig ska ha behandlats för var en infertilitetsbehandling av hens partner. Sticker man från sitt jobb i 3 månader utan att höra av sig med ett ord ens så ska man väl för helskotta bli av med jobbet. Någon som var villig att jobba skulle kunnat få det jobbet istället.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-21 12:38

han kanske inte viste hur det fungerar i sverige

ingson2013-05-21 12:43
Antal inlägg: 4285

Då kanske du ttitti kan berätta var i världen man kan utebliva tre månader från sitt arbete utan att höra av sig och ändå ha jobbet kvar när man behagar komma tillbaka.

Jag kallar dig inte rasist ttitti men du dumförklarar invandrare

karmannghia2013-05-21 12:44

Ttiiitttiiii:

I vilka länder är det ok om man drar från jobbet och hör av sig först 3 månader senare och kräver att få betalt för tiden man varit borta?

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 12:49

Det håller jag med om, men ser inte riktigt relevansen i storyn här.

Måns_E2013-05-21 12:49
Antal inlägg: 12028

Man kan väl tycka att han borde bli av med arbetet (har svårt att se att det som har framkommit inte skulle vara skäl för avsked), men om nu företaget inte har sagt upp honom så är väl det i så fall ett beslut som företaget har fattat. Om de är rädda för att bli rasiststämplade och tror att de kan åka på ett skadestånd så ligger det antingen mer bakom eller så är företagsledaren lite bakom flötet.

Nu så verkade de förvisso ha fått till en lösning där företaget slapp betala ut lön till arbetstagaren som förvisso betett sig tvivelaktigt, och det kanske är så enkelt att de tycker att personen ifråga är mer värd att ha som anställd än att avskeda vederbörande trots det inträffade.

Jag kan absolut tänka mig att samma situation skulle kunna inträffa med en vit pursvensk person.

karmannghia2013-05-21 12:51

Nulltj, vad menar du med hämnd? Den ende som hämnats i den här historien är väl mannen som blev uppmanad att skaka hand med en kvinna? Jag anser inte att sådana skadestånd borde betalas ut. Men jag menar inte heller att mannen borde slagits i järn och kastats i den djupaste fängelsehålan för sin handskakarvägran. Däremot kunde man gärna göra det något svårare för folk att få försörjning om de vägrar acceptera svenska samhälleliga normer. Det bör markeras kraftigt emot, uppfattningen att kvinnor är orena. Oavsett om denna uppfattning har sin grund i religion. Trivs man inte med det svenska samhället så finns väl Afghanistan kvar vad jag vet.

karmannghia2013-05-21 12:59

Ja, Måns, företaget fattade detta beslut och det får de ju göra. Därom är vi överens. Och jag kan inte ge fler detaljer om den här personen för nu börjar hen snart bli identifierbar, jag har redan gått en bit över gränsen känner jag.

Jag ville bara med min utvikning illustrera hur stor rädslan för att få en rasiststämpel på sig är i det svenska samhället, eftersom någon tyckte att det nog måste ligga mer bakom det som berättats i handskakarfallet än vad som stått i tidningarna, då kommunen valde att genast betala ut skadestånd. Jag menar att det inte alls behöver ligga något mer bakom.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 13:06

Chefen hämnas genom att på till synes oskälig grund avskeda honom, vilket kommunens handlande därefter skvallrar om. Oavsett hur fel jag tycker att det är att se ner på kvinnor så kan jag inte strunta i de regler som finns och fatta ett sådant beslut på känslomässiga grunder; det är oproffsigt och underminerar snarare än förstärker min ståndpunkt. Ska det till en attityd- och värderingsförändring måste det lyftas från småaktigt hämndbeteende på individnivå, det skapar bara irritation och friktion. Jag tror att man kommer längre både på person- och samhällsnivå genom att visa på en positivism och förändringsvilja snarare än att stereotypt surna till varje gång det kommer en motgång; varför låta idioti dra ner en?

Du får jättegärna tycka precis tvärtom, men så tycker jag. I egenskap av chef är det mitt jobb att hålla mig saklig och stå över vad jag anser vara ett fånigt men inte olagligt eller ens skadligt beteende. Man kan sköta många jobb utan att skaka i hand, däremot framstår man som något av en pajas; men det är ju hans problem.

Måns_E2013-05-21 13:14

Jag kan bara hålla med nulltj.

Det känns oerhört oproffsigt att neka någon en anställning enbart p g a en utebliven handskakning (dessutom så får man ju inte göra så).

Om nu inte personkemin fungerade p g a exempelvis handskakningen så borde man väl ha kunnat skicka standardsvaret i form av, tack för din ansökan men vi har gått vidare med andra sökande. Och istället hänvisat till något annat. Så oerhört svårt är det ju inte för en arbetsgivare att välja vilka personer de vill anställa, utan att trampa folk på tårna.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 13:16

Ok, neka anställning kanske det var. Men står fast i sak.

karmannghia2013-05-21 13:18

Det var en praktikplats. Han blev inte avskedad. Varför ska det vara ok att få en praktikplats om man tänker bete sig diskriminerande mot kvinnor? Kan man få en praktikplats på det stället om man upplyser om att man är rasist och därför inte tänker ta mörkhyade i hand?

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 13:24

Bra fråga, faktiskt.
Men ska praktikplatser vara avhängiga ens åsikter?

Måns_E2013-05-21 13:32

Fast knäckfrågan är ju inte att han tänker bete sig diskriminerande mot kvinnor. De hade kunnat lösa det hela på ett helt annat sätt. Att ge en praktikplats till någon en begränsad tid som inte skakar hand med folk är ju ingen jätteuppoffring för kommunen, att neka honom praktikplatsen på andra grunder borde även det ha kunnat göras.

Nu väljer man istället en väg som är olaglig, och sådant borde ju cheferna på kommunen faktiskt ha koll på.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?