Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| boffertomte | 2013-06-02 10:14 | |
![]() | Principiellt är det fel att man ska vara tvungen att lämna sitt land för att kunna försörja sig. Det funkar medan man är ung, frisk och stark och inte har någon familj - till familj räknar jag också gamla föräldrar som behöver ens hjälp. Sedan funkar det inte. Norge är inte med i EU, Måns. De står utanför denna gemytliga gemenskap. Norge har en helt annan ekonomi än vi, för Norge har olja. Det går inte att jämföra. | |
| uppfunnen | 2013-06-02 10:18 | |
![]() | Det är enkoma en fråga för kapitalet, det som saknas i debatten och därav missuppfattningen att det rör sig om rasism, vilket nån som känner sig manad kan åskådliggöra,är att det absolut saknas ärlighet, precis som i samhället i övrigt m.a.o.Att invandringen har fallerat kan ju ingen bortse ifrån vilket skapar en grogrund för sd och likasinnade, tyvärr, men se att kapitalet tjänar massor på detta medans vi andra fortsätter käbblet, ja herre gud,det är inte av humana skäl vi tar emot invandrare och icke helller att man vill ha fri rörelse över gränserna utan enkom av ekonomiskt intresse, i form av billig arbetskraft, låga löner etc, NÄR SKA FOLK BLI MEDVETNA??????? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-02 10:21 | |
![]() | Och även om det går att jämföra så är det faktiskt fortfarande lite förkastligt, på samma sätt som corlinis exempel. Jag skulle inte åka ett halvår till Norge för att jobba bara för att dom ger mig mer betalt. Det känns helt enkelt så jävla sniket att springa till det rikaste landet. Opportunism. För det är väl knappast så att någon skulle stanna kvar och hjälpa om Norge tvingades skära lönerna till en halv svensk lön? | |
| Måns_E | 2013-06-02 10:24 | |
![]() | Den fria rörligheten gäller inom ees, där Norge är medlemmar. Jag har förövrigt inte kritiserat Sveriges nuvarande obefintliga lagstiftning angående handskakningar, men det har ju du själv gjort boffertomte. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-02 10:25 | |
![]() | uppfunnen vad snackar du för skit? "att invandringen fallerat kan ingen bortse ifrån" jasså? Jag kan inte ens se det. Kan du ge mig några exempel? Om det är som du påstår senare, enkom det ekonomiska intresset som styr hur många invandrare vi tar emot, hur kan då invandringen ha fallerat? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-02 10:35 | |
![]() | Lagar skrivs för att man ska följa dom. Är det något som är fel ska man ändra lagarna. Man kan inte klanka på folk för att dom följer lagarna. Corlinis inlägg är ju mest roligt, eftersom hon röjer sin dubbelmoral, för att inte tala om sitt patetiska försvar. Visst handlar polackerna för lönen dom får i Sverige, men ju mer tid dom tillbringar på arbetet desto mindre tid har dom att spendera pengarna. En svensk skulle nog spendera mer av sin lön i Sverige. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-02 10:56 | |
![]() | boffertomte, Jag förstår inte riktigt vad du menar med att polacker ''orsakar inflation'' i Polen, eller varför det skulle vara ett speciellt viktigt problem. Inflationen är inte speciellt hög i Polen nuförtiden. Vad gäller ''kringflackandet'' så är det en möjlig konsekvens, likaså att kringflackandet övergår till en mer permanent rörlighet liknande den vi ser inom Sverige och noden. Polacker är en av de största invandringsgrupperna sett till de som söker permanent medborgarskap. Det är inte uppenbart för mig att detta är något dåligt. Det framstår helt med de drömmar om ett integrerat och kosmopolitiskt europa som många politiker och författare haft under efterkrigstiden. Men som jag alltid tillstått: ser man på invandring och ökad rörlighet som något negativt i sig så följer det ju definitionsmässigt att arbetskraftsinvandring är dålig. Bara man har koll på att detta i så fall är det centrala argumentet -- och inte någon kvasi-teori om ''lönedumpning'' -- så är jag nöjd. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-02 10:57 | |
![]() | ... det framstår som helt i linje med ... ska det vara. | |
| micro113 | 2013-06-02 10:58 | |
![]() | Måns_E Skillnaden på Norge och Sverige är väl dels att Norge faktiskt har behov av arbetskraft - inte arbetslöshet som håller på att sänka landet. Dessutom betalar de mig veterligen löner i linje vad norska arbetar tjänare. Knappast lönedumpning. jobba-i-norge.net/lo...-o ch-skatt | |
| micro113 | 2013-06-02 10:59 | |
![]() | jaapmeister Lönedumpning är inte kvasi-teori, utan det är exakt det som det handlar om -- vilket Borg inte ens försöker förneka. | |
| Måns_E | 2013-06-02 11:07 | |
![]() | Tja, om Norge har behov av utländsk arbetskraft eller ej beror väl på vem du frågar, precis samma sak som med Sverige alltså. En polack som är anställd av en svensk arbetsgivare får väl också betala svensk skatt? Det handlar om olika länder inom EES-samarbetet. | |
| Ströken - Ej medlem längre | 2013-06-02 11:16 | |
![]() | Boffer är inne på rätt väg. Alla kan inte bara få och få. Någon måste jobba och betala skatt också. Invandringen kommer att sänka Sverige. | |
| micro113 | 2013-06-02 11:24 | |
![]() | Måns_E Nej, det beror inte på vem man frågar. Det räcker med att inse att det i det ena landet är hög arbetslöshet, i det andra råder arbetskraftsbrist. Att fråga någon som inte har förmåga att förstå de skilda betydelserna och konsekvenserna av det är ju tämligen meningslöst. | |
| uppfunnen | 2013-06-02 11:34 | |
![]() | Att inte alla försåtr och inser att det handlar om pengar??? Den reella makten har kapitalisterna, och dagens problem förutom Reinfeldt och hans gelikar som fortsätter Sveriges nedrustnming är,Finansvalparna, ägarstrukturen av företag etc. | |
| ingson | 2013-06-02 11:42 | |
![]() | uppfunnen tycks ogilla kapitalister och hysa vänsteråsikter av ett alldeles ovanligt slag. Om jag förstått uppfunnen rätt ogillar denne fri rörlighet av människor (oklart om kapital och varor) åtminstone arbetskraft. Huruvida uppfunnen även ogillar flyktingmottagande är oklart, men man kan väl dra slutsatsen att uppfunnen inte önskar att människor som invandrat till Sverige av ett eller annat skäl inte ska arbeta iSvewrige | |
| micro113 | 2013-06-02 12:01 | |
![]() | ingson Eller så är tanken helt enkelt att de som arbetar i Sverige bör bo i Sverige i första hand och att de som bor i Sverige bör arbeta för sitt eget uppehälle ...... | |
| boffertomte | 2013-06-02 12:44 | |
![]() | Måns, firmor som har t ex polacker anställda brukar ha fixat det så att bolaget finns i Cypern och betalar sociala försäkringar i Cypern. Det betalas ingenting, givetvis, och i Cypern finns bara en postboxadress. Så har t ex Ncc ordnat det. De har Cypernbaserade underleverantörer av arbetskraft som arbetar för Ncc i Sverige. Dessa arbetare har alltså i praktiken ingen sjukförsäkring och ingen pensionsgrundande inkomst. Blir de sjuka kan de självklart utnyttja vår svenska sjukvård emedan de är EU-medborgare. Den notan står svenska skattebetalare för. Jaap, det är sant att polacker börjar bli för dyra för oss i Sverige. De har det bättre nu och vill inte längre jobba för femtilappar och bo i nåns skitiga uthus mellan arbetspassen. Men vi har ju letter kvar och duger inte de så har vi rumäner. Alla redo att exploateras ännu en liten tid. | |
| boffertomte | 2013-06-02 12:48 | |
![]() | De svenskar som arbetar som t ex sjuksköterskor i Norge har inte mindre betalt än norska sjuksköterskor. I Norge råder brist på sjuksköterskor. I Sverige råder inte brist på snickare. Vad gäller var man betalar skatt om man arbetar i ett land och bor i ett annat, så finns en del skojiga skillnader. T ex betalar danskar som arbetar i Sverige skatt i Danmark, medan svenskar som arbetar i Danmark betalar skatt i Danmark. | |
| Måns_E | 2013-06-02 14:10 | |
![]() | Fast då talar vi inte om att anställa folk utan att anlita utländska företag. Man kan ju dra det hela ett steg längre i så fall och inte köpa utländska varor om det finns en svensk leverantör av samma produkt. Varför tror du att vår tillverkningsindustri har dött ut? För att de falska svenskarna köper utlandstillverkade saker! | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-02 14:18 | |
![]() | Micro Kan du inte länka till ordboksdefinitionen av lönedumpning? Eller ett juridisk dom där någon blivit fälld för lönedumpning? Hittar nämligen ingenstans vad detta begrepp innebär. Hittar däremot flera exempel på prisdumpning, men detta ord innebär något helt annat än det du verkar avse. | |