Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 15:43
Antal inlägg: 4590

"remvanrijn och carlmartin. Era inlägg skapar en massa frågor som jag vill ställa till er.

Polisen ska väl följa lagen? Är alla barn som har en kriminell förfader en presumtiv kriminell? Ska ett barn vara skyldig redan när han föds för att hen har en släkting som är kriminell? Ska vi betrakta folk som skyldiga innan dom blivit dömda?
Är det fler raser ni vill registrera? Åsiktsregistrering kanske vore praktiskt? Vad säger ni om ett register där man för in alla rashetsare?

Har vi så gott om polisresurser så att dom har tid att upprätta alla dessa register?"

Rashetsregister finns redan. Om det inte gör det är det ett stort fel. (vad jag förstår faller detta under en helt annan kategori i och med att rashets är olagligt, det är inte olagligt att vara född som rom :)
åsiktsegister finns likaså - naivt att tro något annat.

Jag tror att det är ofrånkomligt att människor som föds in i kriminella eller samhällsfrånvända miljöer har ett extra öga på sig (jag förstår att "kriminell miljö" är ett hårt uttryck för att beskriva romer som helhet, ber om ursäkt för detta på förhand - det främjar förståelsen i just detta exempel, sry)

hur skulle det vara om polisen helt bortsåg från familje och grupptillhörighet i sitt preventiva spaningsarbete?

jag tycker att det kan försvaras att upprättas register om det sparar tid för polisen - att registrera utan anledning verkar dumt tycker jag:) (i detta resonemang ligger också min teori om att polisen registrerar av en anledning - hög kriminalitet inom gruppen statistiskt betraktat)

tycker du att man borde bortse från grupptillhörighet öht när det bedrivs spaningsarbete? -

"Enligt min
åsikt ska inte ett samhälle byggas av fördomar öht."

det vi kallar fördomar föds ibland ur erfarenhet. Vi vet att det är män som är mest våldsamma och kriminella. är detta en fördom om manssläktet, eller är det ett synsätt väl förankrat i verkligheten?

bör polisen efter ett mord utan gärningsman utgå ifrån att det är lika stor sannolikhet att förövaren är en kvinna som en man?

Sote2013-10-10 15:48
Antal inlägg: 3557

Om man ska använda såna exempel som du gör carlmartin angående män och våld så kanske alla män borde finnas i ett register som potentiella misshandlare/våldtäktsmän med DNA prov så man snabbt hittar rätt förövare. Eller kanske man inte kan generalisera så?

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 15:48

"Trams och efterhandskonstruktion. Svensson och Bengtsson är alltså också en sann händelse? Bara som av en händelse att du gav dom lite mer svenskklingande namn, eller?"

se - detta är spännande!

är det ok att polisen använder sin erfarenhet för att bedöma var det är störst risk att brott begås?

eller bör de räkna med att patrullera lika i alla områden?

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 15:52
Antal inlägg: 1471

Det här citatet säger allt om dina åsikter. Därför betraktar jag resten av dina åsikter som ointressanta.

"Jag håller med om att romer som grupp behöver bevakas extra."

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 15:56

"Om man ska använda såna exempel som du gör carlmartin angående män och våld så kanske alla män borde finnas i ett register som potentiella misshandlare/våldtäktsmän med DNA prov så man snabbt hittar rätt förövare. Eller kanske man inte kan generalisera så?"

då går man längre än att registrera namn, adress och signalement. men visst, du har en poäng. om jag var tvungen att lämna dessa uppgifter skulle det inte kännas bra alls. på samma sätt känns det nog väldigt obehagligt att vara med i ett register pga sitt ursprung.

men du tar frågan ett steg längre - min fråga rörde mer polisens arbete som det ser ut idag, bör de bortse från grupptillhörighet?

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 16:02

porla- "Det här citatet säger allt om dina åsikter. Därför betraktar jag resten av dina åsikter som ointressanta."

OK. - så du menar att det inte ska tas hänsyn till grupptillhörighet, och om man gör det begår man ett stort fel?

det kan hända att jag har fel i den här frågan - men jag tycker att det är självklart att man tittar närmare på miljöer där det begås mycket kriminalitet. det är beklagligt för individen - det är jag den första att erkänna.

men att inte acceptera att detta är nödvändigt tycker jag är naivt.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 16:12

"Det här citatet säger allt om dina åsikter. Därför betraktar jag resten av dina åsikter som ointressanta."

ah - så fel åsikter i en sak diskvalificerar i andra sammanhang?

det låter som om att du tycker att t.ex politisk tillhörighet borde diskvalificera på arbetsmarknaden?

vad skulle du tycka om att rasism ledde till sparken bara just på grund av den åsikten?
eller kommunism?

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 16:13

carlmartin. För att återgå till ditt citat .

"Jag håller med om att romer som grupp behöver bevakas extra."

Menar du att romer är en homogen grupp som ska bevakas? Varför? Har dom någon gen som gör att risken för kriminalitet är större hos dom än hos andra?

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 16:18

"har dom någon gen...)

nej absolut inte.

Jag tror att det ser ut så i samhället idag att det är mycket kriminalitet inom gruppen. Jag tror inte på något sätt att det skulle vara genetiskt.

om det är så att kriminaliteten är högre här - tycker du då att man ska blunda för det?

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 16:21

Varför påstår du något som du inte vet?

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 16:28

jag tycker att det är symptomatiskt i vårt samhälle idag att vi av idealistiska hänsyn låter bli att se på hur verkligheten ser ut.

jag förstår stigmatiseringsproblemati ken - men det är min åsikt att man ska se på hur verkligheten ser ut - inte hur verkligheten borde se ut.

det är viktigt att arbeta fram emot det samhälle man vill se i framtiden - men man ska inte blunda för hur det ser ut nu.

jag ser en stark tendens av "samhället är som vi tillsammans definierar det". här får man akta sig för kejsarens nya kläder.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 16:29

porla -

tror inte du att det är så?

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 16:33

Och... Frågan kvarstår? Bevisa din tes nu då, Hur ser verkligheten ut i det här fallet? (så att det får rätt definition och inte blir kejsarens nya kläder).

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 17:54

www.regeringen.se/co...f0 9ba7.pdf

Denna avhandling ger en bild av en folkgrupp med stora problem i det svenska samhället. den nämner bland annat att skolgången är väldigt bristfällig, arbetslösheten är hög och att Romer som grupp står utanför det svenska majoritetssamhället.

• Alla romska barn ska ha grundskolekompetens.
• Lika många romska ungdomar som genomsnittet i riket ska
slutföra gymnasiestudier.
• Lika många romska ungdomar som genomsnittet i riket ska studera på högskolenivå och få universitetsexamina.
• Alla vuxna romer som inte har grundskolekompetens ska kunna skaffa sig det utan ekonomiska eller andra hinder.
• Alla romer ska kunna läsa och skriva.
- Att Ungdomsstyrelsen ges i uppdrag att etablera ”Engage- mangsguider” för unga romer för att stödja unga romers del- aktighet, inflytande och etablering i samhället.
-Romer måste ta ledningen och makten över sina liv. Det förutsätter både egen romsk organisering, att romer har förutsättningar att delta i politik och samhällsliv och att samhället garanterar former för romskt inflytande.
• Romer ska ta plats som fullvärdiga medborgare i Sverige.
• Romers delaktighet i och inflytande över samhället ska säker-
ställas.
• Fler romer ska rösta.
• att stänga välfärdsgapet mellan romer och andra grupper,
• att häva romers maktunderläge,
• att reparera romers tillit till majoritetssamhället och överbrygga förtroendeklyftan.

utredningen konkluderar att romer som grupp behöver särskilt stöd för att kunna vara en del av, och bidra positivt till det svenska samhället.
utredningen säger inget om hur romer som grupp själva uppträder - men konstaterar att situationen beror på det svenska samhällets ovilja att släppa in romerna.

Jag tror att detta är delvist sant. och jag tror att romerna själva står för en del av problemet. kan hända att jag har fel här.

men, med detta som bakgrund känner jag mig ganska väl påklädd när jag säger att romerna är en grupp med problem.

som sagt - det kan vara samhällets fel fullständigt. man kan välja att tolka det så.

polisen har i vissa led ansett att det är en god idé att registrera - det är upp till var och en att avgöra om de har på fötterna eller ej.

jag hittade ingen statistik som säger något om romers kriminalitet - förutsättningarna genom utanförskap finns. men jag kan inte utan risk för att fara med osanning säga att de är överrepresenterade i brottststatistiken, det kanske inte alls är så.

så kvarstår min känsla att det är så - jag har inte mer att komma med än så. kan hända att det är jag som är skräddaren i det här tillfället... :)

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 17:58

det har gjorts en undersökning om romers kriminalitet - den är av någon anledning hemligstämplad.

meramera2013-10-10 17:59
Antal inlägg: 252

Remvarijn- mycket uppfriskande inlägg. Härligt att se att fler vågar stå utanför det politiskt korrekta o säga nåt annat.

meramera2013-10-10 17:59
Antal inlägg: 252

Jag glömde underteckna

Meramera

Måns_E2013-10-10 18:02
Antal inlägg: 12028

Om man skall häva romers maktunderläge så är det väl inte så konstruktivt att hos polisen upprätta speciella register där den enda gemensamma nämnaren är att de alla är romer?

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar carlmartin, det känns lite som att du postade en sammanfattning om romernas situation som går ganska stick i stäv med din åsikt att det är bra att polisen upprättar etniska register.

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 18:04

carlmartin. Precis. Det hedrar dig att du kan ändra dig. Det visar att du trots allt är lite klok. :)

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 18:05

I övrigt håller jag med Måns.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?