Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 02:14
Antal inlägg: 228

Eller hur, Söndagsman.

Sote2013-12-27 02:17
Antal inlägg: 3557

Le lou- för att man tycker att det är gott med vin eller öl helt enkelt. Konstigare än så är det inte. Själv dricker jag nästan bara mjölk till allt utom just vid jul eller midsommar. Och jag tycker att en kall öl eller sangria är skitgott en varm sommarkväll.

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 02:21

Bara för att förtydliga min ståndpunkt: jag tycker att det är konstigt att påstå att det med nödvändighet är bra eller dåligt att se sina föräldrar att dricka. Som Söndagsman påpekar är frågan lite mer komplex än så.

Sote2013-12-27 02:23

Le lou- nu är du där igen och pratar om det skadliga med att vara full inför sina barn. Det håller jag fullständigt med om att man inte ska vara men det är inte det jagpratar om heller . Varför är just det så himla svårt att förstå?
Dessutom så har mina barn alkoholdebuterat senare än precis varenda en av deras kompisar trots att dom sett mig dricka en öl nån gång ibland. Dom dricker heller inte på långa vägar lika kycket eller lika ofta som många av deras kompisar gör. Då har dom alltså kompisar som har helnyktra föräldrar också. Hur går det ihop då?

ig-apan - Ej medlem längre2013-12-27 02:26

Och min farfar använde tobak i hela sitt 94-åriga liv, alltså är det ofarligt. Sote, din anekdotiska bevisföring kanske inte är jätteintressant?

le-lou2013-12-27 04:44
Antal inlägg: 17500

Söndagsman - "nån gång" blev i dina ögon några gånger vilket säger mig att du inte är särskilt intresserad av svar från mig ändå.

le-lou2013-12-27 05:20

Sote, du svarar inte på hur tankegången går? Att du tycker alkohol är gott förstår jag ju, det är knappast så att folk dricker det för att det inte är gott för dem. Det är ju därför du och alla andra som dricker försvarar det. Alkohol är gott och är inget folk vill ge upp oavsett. Fine. Jag sitter inte och tragglar på om nykterism, drick allt ni vill!
Men det räcker inte, man vill ju kunna ta sig en sup på julafton och andra stunder när barn finns med och det är därför alla såna där konstiga hemmasnickrade förklaringsmodeller som att "man vill visa barnet hur man dricker på ett sunt sätt" uppstår. Man måste ju komma på nåt för att försvara det faktum att man använder ett helt onödigt berusningsmedel inför barn. Jag vet ju, har själv försvarat andra i såna situationer. Vadå en liten öl gör ingen fara. Nä kanske inte det, men varför är det tvunget då. En öl stannar sällan där. Kanske påverkas andra på ett annat sätt. Så varför är det tvunget? För att det är gott?
Vaddå är du så hooked att du inte kan avstå? Vill inte avstå.
Exakt det jag menar. Folk VILL inte avstå och blundar därför för fakta om hur barn upplever vuxna som dricker och vilka effekter det har. Folk är så beroende av sitt alkohol, det är ju inte riktig fest, ledigt eller på riktigt att slappna av - om inte ölen eller vinet finns där.

Och Sote, det där om " hur går det ihop" är samma sak som det iq-apan skriver om ja. Hur går det egentligen ihop att en person som rökt i 60 år inte åker på en rökrelaterad sjukdom?

Ska man låta sina barn smaka på alkohol om de ber om det? Köpa ut innan de själva har åldern inne? Låta de ha första fyllan hemma för att kunna övervaka? Hur tänker ni? Varför/varför inte?

le-lou2013-12-27 05:29

Å söndagsman - våra barn får ingen bild av alkohol alls. Vi dricker ju inte i deras sällskap. Är det en ekvation som känns omöjlig för dig eller hur menar du? Vi smyger med sex också för övrigt.

Vännäs 2013 - Ej medlem längre2013-12-27 08:59
Antal inlägg: 867

Roligt ställe detta är, där folk försöker övertyga dom som inte dricker och inte vill dricka inför sina barn att det är ingen fara eller helt ok. Alkohol är ett gift och finns ingen anledning att visa barn att man ska dricka det. Dom flesta som dricker alkoholhaltiga drycker har fallit för grupptrycket att dricka. Kom inte och säg att första glaset vin smakade gott? Jag berättar för mina små barn att alkohol är en dryck som många dricker. Men att det kan bli ett gift. Man kan bli dum i huvudet av det och slå någon, man blir värdelös på köra bil och kan köra över någon. Precis som när dom ser någon står och röker och frågar vad han gör. Då säger jag att den människan enligt mig är är 'dum' som står och suger i sig giftig rök. Barnen är 6år och två på 4år.

Sote2013-12-27 10:27

Le lou vad är det för svar du vill ha då? Jag skriver ju vad jag anser och hur jag tänker. Förstår du inte så kan jag inte göra mer. Jag har inga problem att fatta din ståndpunkt men jag håller inte med. Konstigare är det inte. var o en fårväl själv bestämma hur dom tycker blir bäst. I slutändan tror inte jag att det gör någon större skillnad förhur barnen själva gör. Det handlar om andra saker huruvida dom debuterar tidigt med alkohol eller inte. Jag har som sagt sett alla varianter på det. Det ställe som smygsöps mest på i min ungdom var kyrkans läger. Så det är inte en garanti att undvika sånt.
Och till Ig apan - självklart ligger mina egna erfarenheter till grund för hur jag ser på saker. Konstigt vore det väl annars. Det är ju märkligare att grunda åsikter enbart på sånt man läst och hört om och inte har någon egen erfarenhet av alls. Jag kan tex säga att jag tycker snusning är asäckligt för det har jag provat men jag kan fanimig ingenting om djuphavsdykning så det har jag ingen åsikt om. Det är säkert jättefarligt men det vet jag inget om så en sådan debatt skulle jag inte ens gå in i. Alkohol och dess baksidor men även dess mer acceptabla sidor har jag desto mer erfarenhet av däremot. Jag har varit på båda sidor så att säga och grundar mina åsikter utifrån det. I en debatt så är det väl inte konsstogt alls att man talarom egna iakttagelser och erfarenheter men tycker du det är ointressant så får du väl helt enkelt hoppa över liknande inlägg. Det är ju ditt val.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-27 10:31
Antal inlägg: 37631

det är nog så att vi som levt i drogfamiljer är väldigt svartvita i tänket när det gäller alkohol,varenda unge vet att föräldrarna ändrar betende efter 2 glas vin,vi har tagit skada,Sote du har inte vuxit upp i en familj med för mycket alkohol,det blir olika då

Sote2013-12-27 10:39

Le lou - måste bara undra lite över din sambos alkoholvanor. Om han dricker ett par gånger i veckan men aldrig så barnen ser det, var och varför gör han det? Smygsuper han i källaren då eller? Och tror du på allvar i så fall att barnen inte märker det på honom . Effekten av alkoholen kommer ju vare sig dom ser intaget eller inte. Eller dricks detliksom efter barne gått till sängs? Det där tycker jag är ännu konstigare än att man helt avstår.
Min farfar och faster smög alltid ner i källaren på julafton för att ta ett par glas wisky när pappa var ute med hunden, eftersom vi inte kunde ha någon alkohol pga hans missbruksproblem. Självklart visste alla vad dom höll på med vilket bara gjorde det hela ännu konstigare och pinsamt när dom kom upp igen och var lite fnittriga och luktade konstigt. Det är mitt första minne av alkoholbruk, smygsupande och hysch pysch. Då var det faktiskt lättare att förstå min pappas drickande som vi aldrig såg utan bara fick känna av effekterna utav då han fick sitta på psyket ett par månader efter varje bläcka. Han var periodare.
Obs- gi apan läs inte detta. Det är ointressand för dig.

Sote2013-12-27 10:44

Ttiittii- jisses som vanligt är du ute och cyklar. Jag skulle kunna skriva en bok om min uppväxt i ett missbrukarhem så kom för fan inte och tro att du vet någonting om mina erfarenheter. Jag kan nästan sätta en smärre förmögenhet på att jag sett och upplevt mer skit än dom flesta ens kommer i närheten av. De är just därör jag kan säga att jag faktiskt vet vad jag pratar om och kan se det från två sidor.

Förressten så väntar jag fortfarande på att få veta var du läste att jag tyckte det var ok med alkoholmissbruk.

ttiittii - Ej medlem längre2013-12-27 10:48
Antal inlägg: 37631

backa då sote och läs.

glykemi - Ej medlem längre2013-12-27 10:54
Antal inlägg: 850

Dricker inte när barnen är med men gärna annars. en låtsassipp på champagnen kanske inte mer. sitter med ett glas vin om middag, dricker ej. Har sett vuxna förändras och ser det ofta än bland mina (normala ickemissbrukande) vänner där deras barn är med. mina flickor ska slippa det.

glykemi - Ej medlem längre2013-12-27 10:56
Antal inlägg: 850

Min mamma var fö narkoman och oftast i bättre skick än svensson med några öl och en snapps i sig.

Sote2013-12-27 10:56

Nej ttiittii- det är du som hävdar att jag har skrivit att det är ok med alkoholmissbruk. Jag vet att jag inte tycker det så det är inte troligt att jag har skrivit det såvida du inte som vanligt har feltolkat. Så varsågod och visa varnågonstams det står.

Sote2013-12-27 11:01

Tillägger då återigen att när mina barn var små så drack inte jag heller oavsett om det var jul eller vardag. Det hade dock inte med att göra att jag anser det vara farligt att dom såg mig dricka en öl utan för att jag inte kunde tänka mig att vara ens det minsta lilla påverkad ifall någonting skulle hänt och man behövde köra. För mig så är det självklart nolltolerans när det gäller alkohol och bilkörning, utan undantag.

le-lou2013-12-27 13:12

Sote "Le lou - måste bara undra lite över din sambos alkoholvanor. Om han dricker ett par gånger i veckan men aldrig så barnen ser det, var och varför gör han det? Smygsuper han i källaren då eller? Och tror du på allvar i så fall att barnen inte märker det på honom . "

Även du läser lite som du vill märker jag. Nån gång i veckan blev plötsligt flera ggr....men ja, nån kväll tar min sambo sig en öl el glas vin. Våra ungar sover en del av kvällen, det är ett ypperligt tillfälle för vuxenaktiviteter, tycker inte du?
Att du väljer att referera ett bruk av alkohol till att "smygsupa" säger en del om din syn på detta med att nyttja vs missbruka.

Sote2013-12-27 13:23

Le lou- du har rätt, där generaliserade jag för snabbt. Ber om ursäkt för det. Men för mig är det märkligare att man dricker bara när ungarna inte är med än att göra det till maten som vilken dryck som helst bara att det är en vuxendryck. Jag har i såfall lättare att förstå dom som helt väljer bort alkohol pga man är emot det än att man döljer att man använder det. Hur gamla ska barnen vara när dom får veta att pappa faktiskt drickerdet därfarliga då? Och hur förklarar ni då det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?