Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 187 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2014-01-23 23:54 | |
![]() | apbur, nej jag tror bara att du och jag ser väldigt skilt på vad biologisk forskning gör vår kultur. Jag tycker spontant att du tenderar att blanda samman rena sakpåståenden och värderingar inbakat till att bli ett och samma. Om jag påstår tex att män är mer benägna att begå våldsbrott ur ett biologiskt perspektiv - så betyder det inte att jag lägger en värdering i det påståendet. Däremot så blir ju förhållandet helt det motsatta, när en genusmänniska säger att det måste sitta ett visst antal kvinnor i styrelsen av det och det bolaget, så ligger det direkt en värdering där i. Värderingarna är det ni som står för, som jag ser det. Jag måste fråga några frågor, du får svara om du har lust. Tänker du aldrig att människan är en produkt av både gener och miljö? Altruism tex, är det en kulturell egenskap enligt dig eller en biologisk? Varför finns det inga samhällen på jorden, där kvinnan har den offentliga makten? Varför ser det likadant ut bland män och kvinnpr även i minsta små byarna i regnskogarna långt från civilisationen? Evolutionsteorin ger svar på det. Jag har läst genusforskning som vill svara, men som inte kan det. Patriarkatet är ju tex också en sån grej. Biologin förklarar det. Hur förklarar feminism att det uppstått? Från var och i vilket syfte, varför var det just männen och inte kvinnorna? Det är sånt jag funderar på. | |
| apbur | 2014-01-24 00:00 | |
![]() | nenox, lite nyfiken på på vad du grundar att "vi" (samhällsmedborgare eller feminister?) är mogna för Belindas program? Jag tycker feminismen är för dåligt förankrad och trygg för att tåla det här. Att den är dåligt förankrad har ju med det som utgör samhället att göra så jag tycker således inte heller att samhällsmedborgarna är "mogna" för det här. Men visst, jag kanske är för ivrig men jag kommer inte leva så länge till. | |
| nenox | 2014-01-24 00:10 | |
![]() | "Vi" är den kritiska massan av tänkande människor i skandinavisk medelklass som med ett visst mått av altruism tyglar sina ryggradsreflexer eller sin misantropi. Men jag bygger det bara på en vag känsla. Kan vara fel. tror ändå att Belindas märkliga program i förlängningen avväpnar skumtomtar och hatare. | |
| apbur | 2014-01-24 00:14 | |
![]() | le-lou, det är ju det jag sagt, att sakpåståenden har en mottagare och även om inte den som påstår värderar så värderas det man påstår och det är viktigt att förstå det, och värdera hur viktiga ett sakpåståenden är för nånstans har man ju värderat det annars hade man inte sagt nåt. Som jag ser det finns det att paradoxalt problem inom feminismen att den måste förhålla sig till kön och värderingar vilket ibland resulterar i att man upprätthåller värderingar man vill lösa upp och samtidigt är det det som gäller nu och för att få makt måste man in på maktens arenor. Men visst blir det paradoxalt och det här är ju inget, så vitt jag vet, feminismen är omedveten om. "Tänker du aldrig att människan är en produkt av både gener och miljö?" Jodå, det har jag även redogjort för innan men jag var skeptisk till att det biologiska könet tillskrivs så mycket när det finns avsevärt större genetiskt påverkande faktorer. "Altruism tex, är det en kulturell egenskap enligt dig eller en biologisk?" Både och. Du vet, jag skiljer inte på dessa åt utan ser det som en falsk doktrin. "Varför finns det inga samhällen på jorden, där kvinnan har den offentliga makten?" Könsmaktsordning och vad vi lägger i begreppet makt. "Varför ser det likadant ut bland män och kvinnpr även i minsta små byarna i regnskogarna långt från civilisationen?" Gör det, eller tolkar vi det så utifrån vår kultur? | |
| nenox | 2014-01-24 00:17 | |
![]() | Det där med skandinavisk medelklass kanske var lite snävt.. det kan utvidgas. men det får bli en annan dag. | |
| apbur | 2014-01-24 00:19 | |
![]() | Jag undrar om nenox är jaaps hemliga feminist-alterego. | |
| le-lou | 2014-01-24 00:49 | |
![]() | Styr verkligen män världen eller är det bara så som vi (ni) tolkar det? Finns det ingen verklighet, apbur och isf vems är den? | |
| apbur | 2014-01-24 17:21 | |
![]() | Ja, det är ju en tolkning men när det gäller civilisationer som varit isolerade så skiljer sig ju dessa kulturen så mycket från vår att missuppfattningar lätt kan ske. | |
| glykemi - Ej medlem längre | 2014-02-02 18:14 | |
![]() | obehagligt med stalkandet av lundell. det är det enda jag sett men det tog också priset. usch. snyggt brev från Uffe. | |