Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 385 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zuckläge | 2014-06-11 06:01 | |
![]() | Hahahaha, det är otroligt hur en del läser inläggen, får hoppas att det är en medveten misstolkning.Så även moose72 min fråga till dig. Det var inte jag utan du som kom med ett påstående, vilket du uppenbarligen inte kan belägga, annat var inte att vänta och då gör du ett av dom vanligare försöken att vända på frågeställningen, nåja, det kommer du aldrig att lyckas med, vi andra, iaf icke troende, har inga problem med att läsa och tolka inläggen, vad kan vi dra för slutsats om det? | |
| Sote | 2014-06-11 06:13 | |
![]() | Moose- läste du ttiittiis inlägg? Mitt var riktat till henne inte till dig. Om du håller dig till att svara på inlägg riktade till dig så blir det mycket enklare för dig. Det blir liksom bara så fel när du medvetet misstolkar inlägg och är dom inte ens riktade till dig så blir det ännu konstigare. | |
| rebell99 | 2014-06-11 07:10 | |
![]() | en som säger att det finns en Gud säger mer än han vet, och den som säger motsatsen likaså. | |
| zuckläge | 2014-06-11 07:16 | |
![]() | Och det gör enbart troende, intressant. | |
| siwu | 2014-06-11 07:16 | |
![]() | Det finns framgångsteologer som predikar att om du är sann kristen så blir livet en räkna. Du får allt du ber om tex lyxbil mm. ....Om jag vuxit upp i en sådan församling hade jag antingen lämnat tron eller tagit livet av mig i ren skam. Men efter år av själavård och terapi insåg jag att det inte är Gud som slår en hammare i mammas huvud,våldtar dig, ger pappa cancer eller puttar syster från balkongen. Det är tyvärr livet som är orättvist. Nu har ju inte jag blivit utsatt för allt detta, en är nog. Det är för mycket elände,för många som lider eller gör varandra ont. | |
| siwu | 2014-06-11 07:17 | |
![]() | Mm därför är det en tro. Troende tror. | |
| zuckläge | 2014-06-11 07:25 | |
![]() | Och det är gud ansvarig för, liksom naturkatastrofer, onödigt lidande o.s.v. Alltså är gud inte allsmäktig, eller gränslöst god. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-11 07:28 | |
![]() | Sote Ja jag läste hennes inlägg. Här i tråden svarar alla på allas inlägg. Du själv är ganska bra själv på att lägga näsan i blöt i inläggen. Klart man blir nyfiken på var du läst eller hört det du sa att Jesus sagt. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-11 07:35 | |
![]() | Varför är han inte god eller allsmäktig om det finns onödigt lidande och naturkatastrofer? Vet du hans plan och hur han har tänkt med allt skapat? Så Gud är ond då jag inte är med i fotbolls VM som börjar snart ? Vore han god skulle ju alla fått vara med. | |
| zuckläge | 2014-06-11 07:51 | |
![]() | Hahahaha, jag antar att du svarar efter eget förstånd och därmed torde saken vara utagerad. | |
| Sote | 2014-06-11 08:44 | |
![]() | Moose- fortfarande så var det ett inlägg riktat till Ttiittii och det var hon som tog upp bilar som kör för fort och kopplade ihop bl.a.det med att Jesus sagt att vi ska leva i fred vilket vi inte klarar av. Jesus sa naturligtvis ingenting om snabba bilar eftersom det inte fanns men andemeningen tolkar jag som att vi ska leva så vi inte skadar andra vilket var vad jag syftade på . Jag begär inte att du ska förstå sånt som inte tydligt skrivs eftersom du uppenbarligen har stora svårigheter att ens förstå vad man menar när man tydligt skriver. Jag försöker vara extra tydlig , ungefär som när jag förklarar saker för små barn, när jag vänder mig till dig för att underlätta för dig. Tyvärr misstolkar du oftast ändå vad man skriver. Så för enkelhetens skull så kommer i allafsll inte jag att besvara liknande inlägg i fortsättningen. Jag svarar den det berör på det sätt som jag tror fungerar bäst för att få fram det jag vill säga vederbörande. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-11 09:00 | |
![]() | Zuckläge Du svarar ju inte alls så det visar ju på din kapacitet. Vet du Guds plan med skapelsen då du menar att han inte är god och allsmäktig? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-11 09:09 | |
![]() | Jag förstår exakt vad du menar sote men du kan ju inte lägga dina egna ord i jesu mun? Hon menar ju att vi människor är ansvariga för det elände som finns i världen och inte Gud. Att orsaken till tex överkörda barn inte är Guds fel utan den som kör för fort och den som byggt bilen. | |
| rebell99 | 2014-06-11 09:14 | |
![]() | En av grunderna i den kristna tron är just att vi människor har en fri vilja och därmed självklart ansvariga för vad vi gör. | |
| zuckläge | 2014-06-11 09:20 | |
![]() | Nej moose, jag vet inte guds plan, och det ironiska är att det vet inte du heller, och ingen annan heller för det är omöjligt. Sen är all ondska utifrån ett religiöst perspektiv guds fel, han har skapat möjligheten, dessutom finns det massor av lidande som hinte har med mänsklig inblandning att göra öht. | |
| rebell99 | 2014-06-11 09:32 | |
![]() | En av grunderna i den kristna tron är just att vi människor har en fri vilja och därmed självklart ansvariga för vad vi gör. | |
| zuckläge | 2014-06-11 09:46 | |
![]() | Gud har skapat möjligheten!!! Dessutom, se ovan. | |
| Sote | 2014-06-11 10:02 | |
![]() | Moose- ska vi vara petiga så är ju allt som Jesus har sagt inget annat än hörsägen nedskrivet av andra och därefter tolkas det på tusen olika sätt beroende på vem som läser det . Så egentligen har ju alla ord lagts i Jesus mun. Och det jag är ute efter i mitt inlägg till Ttiittii är hur hon själv resonerar eftersom jag vet att hon gärna och glatt trycker gasen i botten och dessutom glatt betalar fortkörningsböterna som ibland blir resultatet av dessa turer . Var det till sånt vi skulle använda den fria viljan? Att som kristen medvetet begå ett brott som kan leda till stor skada och tom döden i värsta fall. Eller är det liksom ok så länge man klarar sig ? För i då fall kan man ju synda fritt och hoppas på det bästa. Så länge inget händer så kommer man undan? Jag trodde att man skulle försöka sträva efter att göra så lite ont som möjligt? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-11 10:18 | |
![]() | Gud har skapat fri vilja, du får välja att göra rätt eller fel. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-11 10:28 | |
![]() | Allt har förmedlats vidare ja. Men ditt var nått nytt, men okej jag är petig när jag klagar på dig om det. Tänk bara på en grej sote att inte särställa kristna som att våra felsteg och klantigheter är värre än okristnas. Alla är vi människor och kan göra fel. Skillnaden är ju att om man som kristen vet att man gör fel gentemot vad Gud sagt och vill så är man inte "bättre" än en okristen inför Gud. Men det rör ju bara Gud och den kristne som begår synden. | |