Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade46
Mobilspel
Pågående20 426

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2014-10-09 13:46
Antal inlägg: 12023

Jag tror att hedersmordsmörkertalet i Sverige är väldigt väldigt nära noll.

tanja77, tror du att flyktingbehov är i rak korrelation med hur mycket pengar du har?

Det tror inte jag.

Nora1 - Ej medlem längre2014-10-09 13:50
Antal inlägg: 2885

Rhotheta. 1. jag sa inte alla utan många.

2. Jag har själv sett det på nära håll.
(Att det har undgått dig så mycket som man läst och sett på tv hur många har fått byta namn för att överhuvudtaget komma på en anställningsintervju får mig att undra vilket land du befinner dig i.)
3. www.migrationsinfo.s...im inering/

tanja772014-10-09 14:10
Antal inlägg: 465

Måns_E mm du tror det va.. Jag skulle föreslå fakta framför din tro.

Tragiskt när folk är så fruktansvärt naiva tycker jag. Och skrämmande.

Jag kan säga att det mörkertalet är högt. Och kvinnor som lever under såna omständigheter som har med hotbild att göra pga just hedersmord!

Så vad du tror är inte relevant!

Det är just det här som är och blir problematik. Vi vet ej el vi "tror" en massa utan att ta reda på fakta!

Vilka kulturer och vilka religioner el politiska el mänsklig syn de som kommer hit har.
Vi "tror" att de tänker precis som vilken annan svensk som helst.

För många tror' att så fort folk landar på Arlanda så försvinner allt det där.
Alla bilder ev en flykting som upplevt tragiska hemska händelser, vilket ärrar vilken människa som helst.
Ta reda på fakta innan du uttalar dig.

Rhotheta2014-10-09 14:13
Antal inlägg: 4992

Nora1

Du skrev "det största hindret"
Jag kan ge dig rätt om du klassificerar 20 st enskilda hinder och detta utgör 6% av problematiken mot 5% hos de övriga 19 vardera.
Om du däremot menade det som varje läsare läste in, nämligen "lejonparten av problematiken" eller något liknande, kan det helt enkelt inte stämma att problematiken ökar när problemorsaken minskar. Det är mycket elementärt. Hade det varit som du säger, hade problemet varit ännu större tidigare och därmed alltså successivt minskat.

"Jag tycker att det är bekymmersamt med de fördomar som fortfarande existerar. Utan dessa skulle situationen se något bättre ut." är däremot ett uttalande som är fullt rimligt.

I jämförelse:
Det vanligaste mellanmålet i Sverige är stekt zebra. 75% av alla jag någonsin har jobbat med brukar äta det. Jag har sett det själv.

Förstår du?

punatulkku2014-10-09 14:15
Antal inlägg: 523

Måns E
Släng på en tre barnbidrag, flerbarnstillägg och underhållsstöd också..Ingen liten summa..

Vi har rätt båda två..vuxna med etab.ersättning har inte rätt till soc men det har alla dessa barn som kommit hit..De får ju tom resor hem betalda då man tänker på "barnets bästa"..fritidsaktiviter. ..
vilken svensk låginkomstagare som helst kan ju tycka detta är orättvist.. Sen har du VUXNA som får dessa pengar du skriver om men glöm inte heller att dom kommer ju inte själva..Dom har ju en tre fyra syskon till barnet med sig också..tre gånger barnbidrag och underhållsstöd och så lite flerbarnstillägg..

Rhotheta2014-10-09 14:30

Måns_E

Jag har här inte berört huruvida vi har råd eller ej.

Hur många flyktingar och anhöriginvandrare, dvs migranter som är språkligt och ekonomiskt underbemedlade (vilket är den i sammanhanget intressanta gruppen) anser du utgör en dal och vad utgör en topp?

Om du vill kan du ta avstamp i en sådan här bild, eller någon annan.
www.migrationsinfo.s...ka de-2013/

Hur många får till sist avslag och blir i jämförelse faktiskt utvisade varje år, till följd av våra hårda restriktioner?

skrutta002014-10-09 14:37
Antal inlägg: 918

Jag hoppar in igen:)
Tanja 77...jag håller med dig..har som du berörd ämnet hedersmord...könsstympnin g mm. Och som jag tidigare skrev...varför likställs inte alla invandrare i Sverige?? Jag pratar INTE om flyktningar med flyktningsstatus.
Varför blir inte alla invandrare behandlad lika med lika rättigheter när de kommer till Sverige??? DEN som säger att så är fallet lever i drömmarnas världen.Jag pratar i första hand om den ekonomiska pusselbiten.Förklara för mig?!

Måns_E2014-10-09 14:37

Fast du missar den lilla poängen att du får mindre pengar i etableringsstöd om du får andra bidrag. Det står ju klart och tydligt i det jag har länkat till.

Så det blir ingen jättesumma.

Angående barnbidrag så är jag den första att stödja slopandet av dessa (inklusive flerbarnstillägg), det är dock något som utan vidare prövning betalas ut till alla som har barn. Jag är den första att tycka att det är idiotiskt, men inte skyller jag asylsökande på det.

tanja772014-10-09 14:50

skruttan00 jag blir berörd då jag jobbat inom området och att höra naiva och ... ja människor som Måns här att det inte ens existerar ja då blir man less!

Måns_E2014-10-09 14:54

Någonstans mellan 40-60% får vanligtvis avslag på sin asylansökan Rhotheta.

Det kan variera något från år till år beroende på vilka asylkrav som råder för tillfället, och hur flyktingströmmarna ser ut.

Så det är således långt från öppna svängdörrar som en del vill göra gällande i den här debatten.

kovikstippen2014-10-09 14:56
Antal inlägg: 979

Hur orkar ni?

Finns det ingen sandlåda utanför där ni kan kasta glåpord och länkar på varandra?

Varför ägna er energi på att definiera problemet i stället för att lösa det?

Måns_E2014-10-09 14:56

tanja, visa lite hedersmordsstatistik och gärna även mörkertal på dessa (hur nu mörkertal på mord skulle se ut, så enkelt är det ju inte att undanhålla döda kroppar från svenska medborgare)

tanja772014-10-09 15:07

Det där är så obegåvat uttalande Måns så det tänker jag inte ens svara på. Jisses!

Måns_E2014-10-09 15:09

Du kan alltså inte svara?

Det förstår jag, eftersom du bara har hasplat ur dig en massa saker som du inte kan belägga. Det räcker inte med att hålla hög svansföring och kalla andra för naiva tanja, det imponerar inte det minsta.

Kom med lite substans och belägg dina påståenden istället så kanske du till och med kan bli tagen på allvar.

Rhotheta2014-10-09 15:09

Måns_E

Jag har inte satt mig så noga in i bidragscirkusen utan mer tittat på nationalekonomiska kostnader, men kan inte låta bli att kolla runt lite nu.

Finns det något särskilt som gör att du tycker att socialbidragsnormen för en ensamstående gärna kan ligga på
www.socialstyrelsen....ri ksnormen

3880:- efter hyra, medan motsvarande etablering ger 4976 :- (22 dagar)
dvs 1096 kr:- eller 28% mer att leva på?

Anser du t.ex. att socialbidragsnormen borde höjas till samma nivå?

Sedan nämnde du t.ex. inte heller den retroaktiva föräldrapenningen.

Varför kan då bidragsnivåer vara intressanta att diskutera? Dels handlar det naturligtvis om det folkliga stödet för migrationspolitiken. Om nivåerna upplevs som orättvisa, minskar helt naturligt stödet. Vidare påverkar nivån på stödet direkt de allmänna finanserna. I vilken utsträckning en justering får signifikant effekt tycker jag är oklart. Det har jag inte räknat på. Vidare motverkar det naturligtvis enligt klassisk Reinfeldt-retorik den så kallade arbetslinjen. (Käpphäst för Måns?) Icke minst viktigt utgör det ett mycket starkt ekonomiskt incitament att ta sig hit om det föreligger ett regelverk, som vid rätt dragande av slipstenen inbringar över 20.000 kr i månaden efter skatt för en trebarnsmamma och 15.000 kr till hennes frånskilda särbo (om nu detta är korrekta siffror, därav intresset att diskutera dem) och med ytterligare 250.000 i retroaktiv föräldrapenning att vänta efter denna gyllene period.

I vilken mån utgör detta ett reellt problem? Det är inte självklart. Det beror på hur många individer som berörs och hur trenderna ser ut. Den retroaktiva föräldrapenningen är inne i en process att fasas ut om ett antal år. Eventuellt. Nu har vi en ny regering. Vi får se hur det blir.

För att ta reda på sådana här saker vore det välgörande med mycket detaljerad statistik där man noga skiljer på olika grupper av migranter och även svenska grupper och studerar hur dessa förhåller sig till regelverket, vad detta kostar och vad det får för konsekvenser.

Som i alla frågor intar jag även här en pragmatisk hållning. Jag kan överse med en hel del orättvisor om det är krångligt att rätta till och det inte innebär stora nackdelar. Jag har inte satt mig in i och noga tänkt igenom huruvida ersättningsnivåerna är en viktig del av de totala socioekonomiska kostnaderna av migrations- och integrationspolitiken, men jag kanske så småningom blir motiverad, vem vet?

Rhotheta2014-10-09 15:14

Kovikstippen.

Pär och Pål skall åka från var sin stad för att mötas i Vaxjö kl 14.00

När bör de starta? Lös uppgiften nu i stället för att definiera problemet :-)

skrutta002014-10-09 15:20
Antal inlägg: 918

Måns jag har svar till dig på Tanja77's inlägg ang hedersmord. Det begås 5 hedersmord i Sverige varje år .Mörkertalet är alla de självmord och olyckor som inte beviserligen kan visa till hedersmord.Här pratar vi bland annat om de 10 fallen av "balkongflickor". Samt de flickor/kvinnor som plötsligt försvinner efter vistelse i sitt hemland.

Måns_E2014-10-09 15:23

Jag vet inte, jag misstänker att du räknar på etableringsstödet?

Och visst det stämmer att under förutsättning att du deltar 100% på din etableringsplan så kan du erhålla ca en 1000-lapp mer. Om du deltar 75% så får du istället ut ungefär 700 kr mindre än någon som får försörjningsstöd.

Om du går på Fas3 så får du i regel mer. Som högskolestuderande så får du lite mindre i bidragsdelen (även om du fördelaktigt kan låna pengar också)

Man kan säkert ha åsikter på om man skall justera några ersättningsnivåer någon hundralapp upp eller ner, det intresserar mig inte så mycket egentligen.

Min poäng var att det knappast är någon slags lyxtillvaro det handlar om, och ersättningsnivåerna skiljer sig inte direkt från övriga samhället. Dessutom så ställs det krav för att överhuvudtaget få ut dessa pengar.

Rhotheta2014-10-09 15:27

Måns_E

Du undvek helt samtliga frågor.
(Jag frågade inte hur många som får avslag i första instans, utan hur många som de facto utvisas.)

Kan det vars så att du har hört om den singulära syriska puckeln, men inte kollat upp siffrorna så noga? Graferna avslöjar ingen tydlig puckel och framför allt ingen dal. Utanförskapet kommer inte av sig självt. Någonstans fylls det på...

Det hade varit trevligt med överskådlig statistik:
Nyanlända invånare i Sverige från
Resp land

Si och så många med uppehållstillstånd, asylskäl, illegala mm.

lätt nedladdningsbart som t.ex. excelfil.

Då kan man lätt gruppera på många olika sätt och besvara olika frågor för att kunna förhålla sig till t.ex. flyktingströmmar, eller ett plötsligt inflöde av japanska kärnkraftstekniker, eller andra intressanta händelser.

Åter Utan spaning ingen aning. Man måste betrakta siffrorna för att kunna fatta beslut.

Den som försöker att göra siffrorna otydliga har alltid något fuffens för sig.

Måns_E2014-10-09 15:27

Det finns domar på totalt 8 fall av hedersmord i Sverige sedan 1986.

Det finns de som gör en uppskattning att det begås 1-3 hedersmord i Sverige per år. Det är dock bara spekulationer, och får väl dessutom i så fall sägas utgöra just mörkertalet?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?