Spelrum
Giraffen0
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 365

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Skogstokig - Ej medlem längre2008-04-11 14:05
Antal inlägg: 42

Fyra år kvar tills jag får rösta, men pappa säger att NSF har en del intressant att erbjuda.

sebbe3332008-04-11 14:13
Antal inlägg: 33

Jag blev aningen överraskad när jag läste att miljöfrågan bara var på tredje eller fjärde plats på listan över de högst prioriterade frågorna hos svenskar. Det finns ingen viktigare fråga.

Som jag ser det finns det tre sätt att rösta. 1. Utifrån vad som gynnar en själv mest. 2. Vad som gynnar samhället/Sverige mest eller 3. Vad som gynnar jordens befolkning mest.

I brist på tillräckligt miljöradikala partier skulle jag rösta på miljöpartiet. Vi behöver jobba mindre i det här samhället. Det skulle få som konsekvens en produktion och en mindre och konsumtion. Tror ni att jordens resurser är oändliga? Vilken rätt har vi i västvärlden att ta så mycket resurser i anspråk?

vulcan2008-04-11 14:17
Antal inlägg: 7666

Att vara lagomvänster i Sverige är precis lika lätt som att vara moralkonservativ i USA (utom möjligen i vissa storstadsregioner). Du följer bara den stora massan och det du mer eller mindre medvetet fått lära dig sen i skolan att det är "rätt". Och att alla andra som hyser en motsatt åsikt måste vara mer eller mindre ondskefulla. Eller åtminstone lite dumma. Därmed inte sagt att det inte finns personer som verkligen funderat igenom sin ståndpunkt mer på djupet. Men de flesta har inte gjort det - varken här eller "over there".

Ballerina2008-04-11 14:22
Antal inlägg: 1726

mjulven

haha FP var väl det partiet som kämpade hårdast mot kärnkraften när vi röstade om det :P

-Proletären- - Ej medlem längre2008-04-11 14:27
Antal inlägg: 333

Centerpartiet var det väl?

Ballerina2008-04-11 14:31

pro

Ja dem med. Det var ganska många som var för att den skulle avvecklas. Men C driver ju inte frågan lika hårt som FP idag. Fast alla inom aliansen slickar ju röv och skiter i sina viktigaste frågor.

vulcan2008-04-11 14:35

mogen du verkar va Ballerina. verkligen ett fint exempel på att vänstern står för respekt för medmänniskor och förståelse för att man i demokratins namn kan ha olika uppfattningar i sakfrågor och att parlamentarism kräver kompromisser och samarbete. Det har för övrigt också utmärkt större delen av sossarnas regeringsinnehav. De är bara mycket duktigare än de borgerliga partierna på att låtsas som om det inte vore fallet.

-Proletären- - Ej medlem längre2008-04-11 14:41
Antal inlägg: 333

Partipolitik är så trist, man märker knappt skillnaden mellan vänster och höger längre. Finns det inga anarkister längre eller dog de ut med punken?

Ballerina2008-04-11 14:46

vulcan

När har jag påstått att sossarna inte är likadana? När har jag påstått att vänsterpartiet och sossarna är bättre. Vad menar du med att ironiskt påpeka att jag är omogen? Jag är mest sur för att på den tiden som jag var politiskt aktiv så var flyktingpolitiken en viktig fråga för FP. Hur ser det ut idag? Jag påstår inte att sossarna var bättre.

vulcan2008-04-11 14:59

jag tycker att det är omoget att påstå att hårt arbetande politiker - även om man inte gillar deras åsikter i sakfrågor - "slickar röv". Det är alldeles riktigt ja. Att man diskuterar konkreta frågor är bara bra. Däremot tycker jag - det här är dock inte riktat mot just dig - att det är omoget att som några här i tråden ständigt återkomma till att "moderater" bara är egoistiska och elaka. Det visar bara att man inte förstår att andra människor kan ha andra utgångspunkter i sin ideologi och prioritera andra frågor än dem man själv tycker är viktigast. Eller helt enkelt ha en annan syn på vilka medel som är mest effektiva för att nå ett visst mål.

Angående just FP så vet jag att det finns många även bland partimedlemmar som är besvikna på partiets utveckling och tycker att det mer och mer övergått till att vara någon slags populistiskt/konservativt parti snarare än ett liberalt som försöker stå upp för mänskliga rättigheter.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-11 15:01
Antal inlägg: 2483

Att vara konservativ är att stå för något

dgeo20 - Ej medlem längre2008-04-11 15:03
Antal inlägg: 16

sverige demokraterna så klart,finns det nåt annat val?

Stepe5432008-04-11 15:09
Antal inlägg: 377

Kan bara hålla med Vulcan i det han säger.

Eftersom jag är medlem i Fp så vill jag kommentera det han skriver.

Partiet har under förre partisekreteraren Johan Jakobsson tagit ett stort steg mot en mer högerpopulistisk politik som rimmar relativt illa med den stora massan av Liberalers värderingar. Jag hoppas att Jan Björklund kan ta partiet tillbaka till en mer socialliberal väg. Fast det är mindre troligt eftersom Björklund också under hela jakobssons partisekreterarperiod var en varm anhängare av den införda politiken.

Samtidigt finns det en inneboende motsättning i att vara liberal. Jag känner den och lägger märke till den själv. samtidigt som det är oerhört liberalt att vara FÖR människors fria vilja, och att arbeta för att alla människor ska kunna leva sina liv helt utan statlig eller offentlig inblandning, så är det också liberalt att vara MOT en individualisering av samhället. Kort sagt: En liberal vill både stärka den personliga friheten OCH stärka samhällets solidaritet med de svaga.
Tyvärr ha den andra delen av liberal kärnplotik hamnat i skymundan under den nuvarande regeringen.
Personligen har jag alltid varit starkt för en kolition mellan socialdemokraterna och Folkpartiet. Tror att den gemensamma politiken mellan dessa två partier skulle stärka liberalismen i Sverige.

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-04-11 15:18
Antal inlägg: 583

Påverka kan man utan att vara politiskt aktiv,
så varför inte bara skippa hela politiken och politikerna för ett tag
och slå tillbaka mot deras fuskfasoner som dök upp här om månaden, IGEN.

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-04-11 15:21
Antal inlägg: 583

Förövrigt instämmer jag med proletärens tröttnad på partipolitik.

Ballerina2008-04-11 15:24

Vulcan

Det värsta jag vet är att vara syndabock. Att få ta skit för saker som andra har sagt. Det finns folk som slickar röv, eller om du föredrar "vänder kappan efter vinden" inom politiken. Men självklart vet jag att det finns folk som jobbar stenhårt. Jag har sett det med egna ögon. Jag har varit på europaparlamentet i Bryssel och sett hur dem arbetar. Jag kan ta tillbaka att alla inom alliansen slickar röv. Det var lite hårda ord kanske. Och nej jag har aldrig påstått att just moderater är känslokalla och egoistiska. Det enda jag har sagt är att jag tycker att det är obehagligt när Reinfeldt pratar och det står jag för. Han höll "jultal" om psykvården. Sen ett par månader senare pratar dem om nedskärningar av psykvården som om den inte redan är oacceptabel. Min syster är höger och sliter som ett djur i ideella organisationer, skulle jag kalla henne känslokall? hmm tror inte det!

Ballerina2008-04-11 15:26

Stepe

WORD!

Har du varit engagerad i LUF?

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-11 15:26
Antal inlägg: 2483

Det är lite märkligt att allt hela tiden ska illustreras med personliga exempel. Jag röstade på ett parti, de kom inte hem till mig med presenter, jag ska aldrig rösta på nåt parti igen. Jag är desillusionerad nu...

Ballerina2008-04-11 15:27

solen

Jag var aktiv inom LUF i många år. Men arbetade ideelt inom rädda barnen ett halvår. Vad tror du jag fick ut mest av? :P

Stepe5432008-04-11 15:35
Antal inlägg: 377

nej Ballerina. Inte varit engagerad inom LUF. Bland mina ungdomssynder kan nämnas en kortare inblandning i SSU... Blev liberal vid 25-års ålder. Bl.a. är det på grund av mina erfarenheter inom båda partierna som jag tycker att en koalition mellan S o Fp vore att föredra.

Och sen har jag full förståelse för att många känner av den tröghet som finns inbyggd i partipolitik. Självklart fick du mycket mer direkt och omedelbar tillfredsställelse av att jobba för Rädda Barnen. I det längre perspektivet tror jag dock att partipoltik får ett större genomslag i samhället.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?