Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade75
Mobilspel
Pågående19 685

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2008-04-21 21:18
Antal inlägg: 17500

Dennis, vem skriver dagbok i dessa tider? Fickor.. äh lappar är old news. Allt du behöver är en mobil :)

vulcan2008-04-21 21:18
Antal inlägg: 7666

Vi färgas helt klart av våra upplevelser... Om vi vet eller tror oss veta att vi inte har utsatts för något avgörande svek av en partner så är det kanske lättare att predika tillit och storsinthet än om någon har trampat på samma saker vi försökte visa. Jag har själv haft turen att inte behöva uppleva det (och det jag ev. inte vet om i ett avslutat förhållande spelar ingen roll nu, det växer inte ut horn i pannan på bedragna män...) och jag tenderar att gå åt det håll som UPA sammanfattar väldigt bra här. Men jag måste också vara ärlig och säga att om jag hade gjort le-lous upplevelser så skulle jag kanske se annorlunda på saken. Hur kan man veta det säkert? Gå en mil i mina skor så får vi se vad en stor käft som du tål, sjunger Plura i en av sina Eldkvarnballader. Det ligger rätt mycket i det...

Att ge råd om såna här saker är jag ganska kluven till. I princip tror jag att det är en sån fråga där man måste hitta svaren i sig själv. Andra människor kan vara bollplank och bidra med infallsvinklar. Men ett färdigt kit för how-to-make-a-relation-wo rk, det finns liksom inte... :|

le-lou2008-04-21 21:18

och en snigel kanske.

DennisPlz2008-04-21 21:19
Antal inlägg: 4031

Sorry le-lou, det är mitt 1900-talsförflutna som spökar :D

le-lou2008-04-21 21:22

haha, du är förlåten du gamle man :O

katalias - Ej medlem längre2008-04-21 21:24
Antal inlägg: 2032

Le-Lou, du har totalt misstolkat mig. Självklart är jag inte naiv. Men jag, liksom de flesta kvinnor, har en stark intuition. Om jag får misstankar om att min man har nåt fuffens för sig så frågar jag, och TOLKAR hans svar, både det han säger och HUR han säger det. Jag litar alltså inte blint på honom, aldrig. Men jag litar blint på min egen förmåga att avgöra om han ljuger eller inte.
Jodå, jag vet precis hur det är att bli bedragen på de mest oväntade sätt och av de mest beskedliga människorna. Har själv drabbats några gånger. Min syster råkade ut för en solochvårare, hör och häpna.
Jag förordar INTE naivitet och att tro på sin partner i alla lägen. Jag förordar att använda sin magkänsla istället för att själv begå övertramp mot den man säger sig älska.

Upa: Jag anklagar inte Jenny för att vara kränkande, jag anser att hon är det. Och det konstruktiva med det är att hon förhoppningsvis funderar på saken och kommer till lite självinsikt. Man är två i ett förhållande. Om hon är så extremt osäker och misstroende (på grund av hennes tragiska bakgrund) så KAN det vara hennes beteende som driver hennes man till dumheter. Självuppfyllande profetior. Det man letar efter brukar man oftast finna.

Sluta snoka i era partners privata grejer. Våga lita på dem, och kommer den dagen då de har bedragit er, så ta sorgen då. Varför älska med förbehåll? Smärtan blir inte mindre bara för att du går och tänker att "han kan ju faktiskt vara otrogen, nu ska jag inte lita blint på honom". Min man är underbar, det betyder inte att jag kan påstå att han ALDRIG skulle vara otrogen. Men jag väljer att inte tänka på det. Skulle så ske så gråter jag då. Nu lever jag efter mottot "follow your bliss", det vill säga jag fokuserar på det positiva eftersom jag benhårt tror att universum skickar positivt tillbaka till mig då. Och tvärtom.

y not2008-04-21 21:25
Antal inlägg: 9014

kloka ord där katalias, du har mitt stöd

vulcan2008-04-21 21:28

"Men jag, liksom de flesta kvinnor, har en stark intuition"

Men inte män eller??? :D

DennisPlz2008-04-21 21:34
Antal inlägg: 4031

Ssschhh! Fördomar och myter funkar bäst om de inte analyseras!

katalias - Ej medlem längre2008-04-21 21:34

Mamman: Jenny gick på sin killes mobil med en glödande misstro i sitt hjärta. Hon LETADE efter något att slå ner på. Det är skillnad på det och att låna sin mans mobil och råka läsa ett mess. I övrigt har du helt rätt: det är vad JAG tycker.
Det fina med såna här forum är just att man delar med sig av sina åsikter, och själv har jag stor glädje av att läsa hur andra tänker. Det får mig att betrakta mina egna beteenden och tankar med andra perspektiv, något jag hoppas gör att jag i förlängningen växer som människa. Jag är helt fascinerad av hur andra resonerar i detta, att flera tycker det är helt okej och nästan självklart att kliva in på sin partners område. Jag dömer inte, jag är INTE ute efter att alla ska tycka som jag. Mångfald är bra och nyttigt.

katalias - Ej medlem längre2008-04-21 21:35

Vulcan, män har också en fantastisk intution, men jag syftade på den speciella kvinnliga intuitionen som de jag riktade mig till borde förstå.

le-lou2008-04-21 21:38

men katalias, du säger

"Om jag får misstankar om att min man har nåt fuffens för sig så frågar jag, och TOLKAR hans svar, både det han säger och HUR han säger det."

Om det är så då, att du tolkar hans svar som att han är skyldig till låt säga, otrohet. Även om han nekar, men du tolkar det så. Din känsla säger dig att han gjort nåt.
Skulle du kunna gå din väg och avsluta hela förhållandet enbart på din tolkning? Du kan ju faktiskt ha fel menar jag? Att enbart gå på intuition och känsla kan vara livsavgörande ju, och ganska vanskligt. Fakta är ofta mycket bättre, oavsett vilken typ av fakta.

Jag skulle vilja ha mer kött på benen än bara en misstanke eller en tolkning. Mina erfarenheter kan ha gett mig en ganska låg tröskel för mina varningsklockor, det behöver inte vara så för att jag TROR så. Jag skulle ju vilja tro på honom, det tror jag alla vill som älskar någon.

Ett sätt att iaf få lite mer kött på benen är att ha ögonen öppna och skulle det skumma beteendet fortsätta tom efter en utfrågning (det som nu gjorde att jag blev misstänksam) så skulle jag def ta det ett steg till. Skulle det skumma beteendet sluta, så skulle jag däremot köpa det helt och lägga ner spaningen.

vulcan2008-04-21 21:40

Jag tror inte att det finns någon specifikt kvinnlig intuition. Däremot möjligen att fortfarande fler kvinnor än män är bättre tränade i den här typen av omedveten analys. Förhoppningsvis följer med den också en insikt om att intuition inte är något 100% träffsäkert verktyg. Jag tror absolut att man kan känna in rätt att "något är fel" med en partner, en klient på soc eller en man i tunnelbanevagnen. Men inte nödvändigtvis exakt vad. Till det behövs djupare kunskap och delvis andra verktyg.

le-lou2008-04-21 21:43

katalias, trådskaparen letade efter nåt. Inte så konstigt kanske, han är på fest och de bråkar över telefon kvällen innan. Vi vet inte om vad, vi vet inte när han kom hem eller hur han varit veckorna innan osv.
Det finns troligen förklaringar inte bara i hennes bakgrund, utan även från hans sida till att hon knäppte på mobilen och kollade.

De som blir förbannade för att deras partner kollar i mobilen döljer ju klart nåt. De som inte döljer nåt, kan mycket väl bli ledsna för att det är tungt att inse att ens partner inte litar på en. Man blir sorgsen. Men blir nån vansinnig, speciellt om personen som kollat ger skäl (som faktiskt kan vara förståeliga) så är det nåt som är fel. Och då menar jag inte på mobilkollaren.

mamman - Ej medlem längre2008-04-21 21:44
Antal inlägg: 6379

Ja, men jag anser inte att det verkar vara världens övertramp efter de misstankar hon hade. Och efter att ha läst le-lous berättelse kan jag nästan tänka mej att det är nödvändigt.
Och som jag skrev vad de inte ensam om att på en gång skriva om just att HON hade läst messen och att det var jättedåligt.
Vad jag menade var att det inte står att läsa (om jag inte varit slarvig) hur just dessa två personer ser på att läsa varandras mess, läsa varandras post osv...

Min sambo skulle aldrig komma på tanken att öppna min post om jag så bad honom "Det är en räkning från dagis, öppna nu!!" "Nej, gör det du..." typ... Men jag har öppnat hans post och det säger han inget om (iofs var det när jag var barnledig och fick fina gröna kuvert stup i kvarten och öppnade hans i tron på att det var mitt.."

Nej, jag tycker ibland att folk har lätt för att döma utan att egentligen veta allt

katalias - Ej medlem längre2008-04-21 21:47

Le-Lou.
Ja, hur tusan skulle jag göra? Jag har faktiskt befunnit mig i precis den situationen. Det var "bara en puss på kinden" men magkänslan sade något helt annat. Och precis som du så ville jag ha mer kött på benen än bara magkänslan men i just det läget föll det mig aldrig in att kolla hans mobil eller leta i hans fickor eller motsvarande. Jag antar att jag är fostrad att respektera andras privata sfärer och att det därför inte kommer så naturligt till mig.
I nämnda situation fortsatte jag i stället att prata med min kille. Talade om hur jag kände det, att det var småsaker, tonfall, ändrade beteenden hos honom som väckt misstankar. Jag påpekade att hans beteende inte stämde med vad han sade och eftersom jag pratade med honom i en lugn och avspänd situation utan att böla eller peka finger så förstod han att det var allvar. Erkännandet kom och förhållandet tog slut.
Men om han framhärdat? Jag vet inte. Jag TROR att jag hade avvaktat, om hans skumma beteende fortsatt så hade jag nog brutit och helt enkelt hänvisat till att mitt förtroende brustit. Att jag inte kunde tro honom. Det tycker jag är skäl nog för att bryta relationen.

mamman - Ej medlem längre2008-04-21 21:48

Frågade precis min sambo:
"Får jag läsa alla sms i din mobil?"
Han svarar:
"Mm" och tänker kliva upp för att hämta den...

Den som inte har något att dölja döljer inget! (eller hur var det le-lou?)

quatresse2008-04-21 21:52
Antal inlägg: 159

jag anser att de inte är fel att läsa andras sms.. dock brukar jag fråga mina kompisar om de är okej.. för när jag ha lite att göra så är det alltid kul att se :P jag kanske bara är konstig. sen skulle jag inte öppna min pojkväns brev eller så om han inte bad mig.. men eftersom han själv brukar ta min mobil och läsa smsen som jag får och skriva tillbaka. så är det ju inte så stor sak. :P

mamman - Ej medlem längre2008-04-21 21:54

Det är just det jag menar.
Det beror ju så mycket på folket...
För er är det ingen big geal att läsa varandras mess och tydligen tycker min sambo att det är ok för mig att läsa hans.
Han får mer än gärna läsa mina, men jag tror han somnar av uttråkning då :-)

le-lou2008-04-21 21:55

katalias, det var bra att du fick ett erkännande på det sättet du berättar om.
Men vi är alla olika, och jag fick tex mitt erkännande genom att jag drog en rövare helt omoraliskt och sa att jag hade sett honom. Jag visste sen innan namn o så där. När han blev förvånad och tyst, förklarade jag att jag hade kollat hans mobil och att jag hade pratat med hans älskarinnor (ingen visste om nån annan :) Sen skrek jag på ett moget sätt att han var ett äkta svin och att han aldrig mer skulle kontakta mig, slängde på luren, klippte sönder alla hans kläder och bar ner trasorna till soprummet. Sen såg jag inte röken av honom mer igen.
Och det är jag glad för.

Alla har vi olika sätt att lösa saker på. Jag antar att jag är fostrad till just mitt :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?