Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ewaleena - Ej medlem längre2008-10-20 13:37
Antal inlägg: 1977

Var på en stockholskrog härom dagen och vi gav faen inte en spänn i dricks!!
Fick en puckad servitör som inte kunde prata så man hörde vad han menade och han rörde sig som en sköldpadda. Han stod vid kortändan på bordet och pratade tyst för sig själv medan speakern vrålade i högtalarna=omöjligt att höra vad han sa. När vi sen ville beställa så sa han lite arrogant att han minsann fått nej förra gången han frågade. När resten av gänget kom så ville dom beställa och då svor han åt oss att vi minsann kunde beställt åt dom också! När några av oss, som körde, ville ha läsk så var det också fel för det skulle vi ha sagt från början. Och när vi beställd extra bröd så frågade han spydigt: "det smakar väl bra till läsken?" och slängde fram brödet på bordet. När vi sen beställde påfyllning av både mat, dricka och läsk så vart han rent otrevlig och påpeka att det fanns faktiskt efterrätter!! Talllrikarna med efterrätt slängde han fram och frågade lite spydigt om vi var klara med huvudrätten så han fick duka undan den, eller om vi ville fortsätta efter efterrätten!!

Han fick på öret det som stod på notan!!

micro1132008-10-20 13:51
Antal inlägg: 17542

ewalena

*garvar ihjäl mig*

Fast ärligt talat, ni skulle inte ha betalat alls -- utan bett om att få tala med hans överordnade....och sett till att få byta servitör direkt.

Min fd chef -- nu tyvärr avlidne Benson -- skulle ha bjudit på maten utan att blinka -- och troligen kompenserat med något att dricka till också....
..servitören hade fått lämna in direkt..

Bergarn12008-10-20 14:26
Antal inlägg: 726

ewaleena: Visst finns det rötägg som är servetörer, men vissa människor kan verkligen inte bestämma sig vad de vill ha, sitter man 10 st vid ett bord så är det väldigt bra om det kan beställa samtidigt och inte 1 åt gången (som jag hade en arbetskamrat som brände på ett sällskap i helgen efter att hon kutat 10:e gången).
Service är relativt till hur mkt man betalar, folk måste förstå att om man äter för 200 kr och får bordsservering så kan man inte få café opera service heller, då servetören antagligen har 20-40 andra personer som han/hon måste ta hand om.

Jag tycker det hör till normal vett och ettikett att drixa om man får bra servide på en restaurang, jag drixar alltid 10%. En 20:a på 200, hur mkt är det?

Sen var det nån som frågade om vi delar med disken/köket, och det gör vi faktiskt inte, all drix som vi jobbar in är vår personliga. Det är faktiskt lite konstigt, tycker jag med. Kanske beror på att de som är i köket är fast anställda medan servetörerna är tills vidare eller extraanställda.

Vet inte om jag tagit upp det tidigare i tråden, men servicen på vanliga "syltor" i USA är många gånger bättre än på finare restauranger här i sverige eftersom servetören i USA vet att storlek på drix är en funktion av bla service, och resulterar i mer pengar när man jobbar mer, vilket inte är fallet i Sverige.

LeSchtekarn2008-10-20 14:33
Antal inlägg: 185

Om det är ett ställe jag går till ofta och jag tycker servicen är bra ger jag 20%.

Är servicen godkänd ger jag 10%

Är servicen usel ger jag 0%

matss - Ej medlem längre2008-10-20 16:00
Antal inlägg: 217

Vad som lite mer är intressant i Bergarns historia är att om det är ett lite större sällskap som äter men bara dricksar 10 kronor totalt, så är det med stor sannolikhet någon/några i sällskapet som betalat MINDRE än vad de ätit för.

"Oj, ska han/hon ha SÅ mycket i dricks? Nej, jag tar tillbaka en 50-lapp." Och så har vederbörande betalat för lite istället. Såna "vänner" kan man lämna hemma nästa gång man ska ut och ha trevligt. Om jag är nöjd o lägger 15-20% så gör jag det ju inte för att nån annan i sällskapet ska sno åt sig det. Eller att nån medvetet betalar sist för att betala det som återstår, en känd taktik :P

Men jag har faktiskt lyckas pruta på whisky i baren en gång: Jag vägrade betala 180 kr för en sexa Oban och vi dealade så jag fick dem för en hundring styck. Merförsäljningen detta bidrog till gjorde att
baren nog gjorde en fet vinst på affären i alla fall...

SämstpåBeta2008-10-21 01:52
Antal inlägg: 1761

min fru är generös på känslor men snål med pengar, själv är jag tyvärr tvärtom!

Caligatia2008-10-21 05:32
Antal inlägg: 2187

"Kvinnor förväntar sig lika lön, sen vill de att män skall betala middagen :)" - även om det kanske inte gäller alla är det här det första inlägget jag läst där jag håller med LeS... En för övrigt helt sjuk inställning i min mening. Feminism är jättebra i många tjejers ögon, men kampen för JÄMSTÄLLDHET är bara OK så länge det gynnar kvinnan själv.

Micro!!!
"LeSch

Absolut .... killar har lika eller mer lön --- och sen förväntar de sig att tjejer skall ställa upp till natten, trots att de inte bjudit på middagen...

.fnys.."

- Min personliga åsikt: Ställer du bara upp om killen betalar din middag, så är du inget annat än ett lyxfnask, något det finns VÄLDIGT gott om (de flesta självutnämnda feminister av samma sort jag nämnde tidigare) i min omgivning.

LeSchtekarn2008-10-21 05:49
Antal inlägg: 185

Jag tänker inte ens i feministiska termer, det ska vara individuell lönesättning och jobbar en kvinna bättre ska hon ha högre lön o vice versa. Vad gäller middagar får man göra lite som man vill, men krogen däremot ser man ganska lätt vilka tjejer som är billiga, hur? jo det e dom som vill ha allt gratis.

Caligatia2008-10-21 06:38
Antal inlägg: 2187

Det var inte någon som helst anspelning på att DU skulle vara feminist. :)
Känner mig något oroad över att jag åter igen håller med dig. Jag blir förvisso gärna bjuden på både middagar och krogen, men jag bjuder lika gärna tillbaka, de jämnar förmodligen ut sig i slutändan.

Men som sagt. Känner till så många som inte öht kan tänka sig sängång med en kille som inte betalat MINST 3 drinkar i baren (alternativt middag på restaurang) samt betalat taxi. Då undrar jag hur sjutton man tänker egentligen...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?