Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SämstpåBeta | 2013-09-18 21:07 | |
![]() | Släpp det där, slappna av, fundera på sakfrågan istället, du har väldigt svårt att referera till just den, du kommer alltid in på personlig nivå....fundera på sakfrågan och för diskussionen vidare, det tror jag trådskaparen skulle vilja......! | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-18 21:18 | |
![]() | Sakfrågan är alltså att du anser det vetenskapligt bevisat att Jesus inte kan ha växt upp i den stad/by som bibeln anger. Och detta tycker du ska vara någon sorts ögonöppnare som ogiltigförklarar bibeln i sin helhet? Newsflash: Bibeln anger att Jesus gick på vattnet, han fick 5 fiskar att räcka åt tusentals personer och han återuppstod från de döda. Bland annat. Tror du att ditt nya "faktafel" har någon som helst innebörd för en troende? | |
| Rultatultan | 2013-09-18 22:02 | |
![]() | @Sämst: om du med sakfrågan menar tjafset om kol14-metoden så intresserar den mig inte för fem öre. Förövrigt ställer jag mig bakom gnagels fråga - tror du på allvar att din upplysning om "faktafel" har någon som helst relevans för någon som är övertygad om att hon eller han har en personlig relation till den återuppståndne Kristus? | |
| Rultatultan | 2013-09-18 22:03 | |
![]() | * för övrigt. ibland ska man sär skriva. | |
| Rultatultan | 2013-09-18 22:05 | |
![]() | Jag skulle vilja be om förbön för min gamla mormor. Hennes tid börjar rinna ut och hon får ibland djup ångest över vad som i andras ögon kan vara triviala saker, främst hur hon bemött människor och hanterat vissa situationer i sitt liv. Ni som har ett böneliv - snälla, inneslut henne i era böner! | |
| corlini | 2013-09-18 22:14 | |
![]() | att ens tala om faktafel, vetenskapliga bevis, labbtester och logik med djupt troende personer är ganska dödfött. DET tror jag iaf vi kan enas om. så varför älta? enl vissa sitter ju jesus och häckar någonstans och har inte bestämt sig för om han ska åka till jorden en sväng igen eller ej, hans far klurar just på fördelarna med att inte behöva stå till svars för någonting man orsakat och tillåter och hur det hänger ihop med hans budord.... just en fin familj det. får ordet dysfunktionell att låta idyllisk | |
| SämstpåBeta | 2013-09-18 22:27 | |
![]() | Gnagel: det var heller inte sakfrågan, va fan är det svårt att förstå det lästa, sakfrågan är om man uppdagar relevanta fakta fel i Bibeln, kan man då kalla den för Sanning, eller måste Bibeln ta avstånd från vetenskapen för att sanningen skall bibehålla sin Sanning? Jisses! Blir böjd att hålla med corlini. | |
| apbur | 2013-09-18 22:31 | |
![]() | Man kanske menar lite olika saker med sanning? | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2013-09-18 22:35 | |
![]() | Eftersom bibeln är kärnan i en tro och att det är fritt att tolka den som antingen en sanning utifrån denna tro eller mataforisk utifrån uppkomna situationer där man behöver/vill ha lite stöd utifrån Guds ord så spelar det väl egentligen ingen roll om sanningen är en absolut sanning (vilket naturligtvis inte ens finns) eller en sanning enligt tolkning. | |
| SämstpåBeta | 2013-09-18 22:41 | |
![]() | Apbur, bästa svaret hittills, hur svårt var det! | |
| Rultatultan | 2013-09-18 22:45 | |
![]() | Att människor lägger olika definitioner inom begreppet Sanning sades för en sisådär 75 sidor sedan (gamla tråden inräknat). Inte direkt rocket science om man säger så. LadySol har en väldigt bra poäng! | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-09-18 22:46 | |
![]() | Den här tråden och dess föregångare handlar om "vägen, sanningen och livet". Enligt Bibelns nya testemente joh14 säger Jesus: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Det är grundtesen i kristendom. Ingen, ingen har påstått att varenda stavelse i Bibeln är till fullo sanning. Hur svårt kan det vara? | |
| apbur | 2013-09-18 22:52 | |
![]() | Om det var det enda som krävdes för att komma överens måste någon av er debattörer varit ordentligt inkompetent. | |
| SämstpåBeta | 2013-09-18 22:53 | |
![]() | Då vetenskapen genom sina metoder kan bevisa att det finns felaktigheter i en sanning, i detta exempel med hjälp av kol-14 metoden. Så omkullkastar det ju tidigare teorier om att just Jesus växte upp i Nasareth. Kol-14 metoden har daterat mycket av det som står i våra historieböckerna i dag, när det gäller gamla kulturer, förhistoriska djur och dylikt. Där har man sällan ifrågasatt de slutsatser man kommit fram till. Men då man just gav sig på att datera platser i Bibeln så kritiseras metoden och direkt hittar man orsaker och förklaringar till att metoden aldrig varit reliabel och saknar validitet. Högst intressant må jag säga! | |
| Rultatultan | 2013-09-18 22:53 | |
![]() | Fast vi är ju inte överens kring Jesu påstående att HAN är sanningen. Vissa tror det. Andra inte. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2013-09-18 22:56 | |
![]() | Nu tror jag visserligen inte på denna amsaga, men det hindrar ju inte att jag misstror ortsnamn genom tiderna. Hur vet du att det inte fanns en by som hette Nasareth då? Jag vet om flera orter runt om i världen som haft samma namn. Kanske är det likadant runt om i världen? Den byn han bodde kan ha hetat det och sedan antingen dött ut eller bytt namn. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-09-18 22:56 | |
![]() | Fanns han ens? | |
| SämstpåBeta | 2013-09-18 23:01 | |
![]() | Nu kan vi ta upp nästa sakfråga: Kan vetenskapen någonsin utgöra sig för att vara en sanning? Vetenskap är stort och behöver säkert benas ner i de olika ämnen som inbegrips. Matematisk vetenskap hävdar ju förespråkare att den är omöjlig utan korrekta svar, direkta sanningar. Medan beteendevetenskap kan vara mer godtycklig och där vissa anser att det aldrig kan utgöra sig för att vara sanning.... | |
| Rultatultan | 2013-09-18 23:02 | |
![]() | Som gnageraml skrev (eller om det var Resurrection), konsensus råder att Jesus, den som kallade sig Messias, har funnits som faktisk person. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2013-09-18 23:02 | |
![]() | Beteendevetare ska nog akta sig för att uttala sig om sanningar då deras arbete baseras på tolkningar. | |