Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jellyflower | 2015-10-20 16:15 | |
![]() | Moose, människor med ursprung från andra länder har ju kultur. Och deras kulturella intressen bör självklart tas tillvara. Det är bara svenskar som inte har någon egen kultur. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-20 16:36 | |
![]() | Den här nya kulturen som att slåss med järnrör och elda flyktingläger är ny och borde motarbetas. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-10-20 17:44 | |
![]() | Kultur är ett vitt begrepp som inte låter sig definieras i en handvändning. Jag är tämligen säker på att om man frågar snillena i SD:s politiska ledning om de kan redogöra för begreppet så kommer de att börja svamla värre än miljöexperten Kinnunen gjorde när han fick frågan om vad SD vill göra åt klimatförändringarna. | |
Bort - Ej medlem längre | 2015-10-20 17:47 | |
![]() | Okej, det är lite detta jag menar. Det verkar inte finns utrymme för kultur i den svenska debatten. | |
Bort - Ej medlem längre | 2015-10-20 17:51 | |
![]() | totravel: Även vädret är ett komplicerat fenomen som brukar vara svårt att beskriva i annat än generella ordalag, men ändå har folk inga problem att prata om vädret. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-10-20 18:06 | |
![]() | Vädret är inte ett speciellt komplicerat fenomen att prata om. Om man vill diskutera det så är det bara att gå ut eller kika ut och se vad det är som pågår. Klimat är däremot ett betydligt besvärligare begrepp att reda ut. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-10-20 18:09 | |
![]() | Immateriella begrepp är alltid svåra att definiera och därmed svåra att diskutera. Därmed inte sagt att det är omöjligt eller fel eller inte passande. | |
limpan__2 | 2015-10-20 18:11 | |
![]() | Så du tycker på allvar att frågan inte pratats om? Det är väl essensen i alla slöjdebatter, diskussioner om pepparkaksgubbar, psalmer i skolan, kläder i badhus eller gamla versioner av Pippi i Söderhavet och mycket mer som snurrat varv efter varv i debatten. Eller vad är det du inte tycker diskuterats? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-10-20 18:15 | |
![]() | limpan, Du slår huvudet på spiken som vanligt..... | |
Bisonbox | 2015-10-20 19:10 | |
![]() | Helt obegriplig diskussion om att behålla svensk kultur som hotas av andra influenser. Kulturen har alltid utvecklats och förändrats över tid. Skulle definitivt sakna många nya företeelser som kommit utifrån under min livstid. | |
Bort - Ej medlem längre | 2015-10-20 19:16 | |
![]() | totravel: "Immateriella begrepp är alltid svåra att definiera och därmed svåra att diskutera." Att diskutera kultur i generella ordalag borde inte vara svårare än att diskutera vädret i generella ordalag. Som sagt. Men det kan finnas andra skäl till att vi inte diskuterar kultur på samma sätt i Sverige som i t ex Danmark. limpan_2: Ja, jag hade nog väntat mig en större (seriös) kulturdebatt i det här läget när samhället förändras så snabbt. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-10-20 19:31 | |
![]() | Det är en mediahype/SD-hype att samhället förändras snabbt. Livet för de flyktingar som kommer hit förändras snabbt. Det svenska samhället består i sina grundvalar och förändras sakta men säkert. Individuellt förekommer givetvis skillnader i hur ens liv förändras i olika skeden, men samhället lunkar på i sakta mak. (generellt sett). | |
Måns_E | 2015-10-20 19:33 | |
![]() | Vad är det som förändras så snabbt kulturellt i Sverige? Jag har inte märkt av någon större förändring. | |
limpan__2 | 2015-10-20 19:35 | |
![]() | Jag tror du bara missat att den pågår varje dag runt om i landet. Att den inte mynnar ut i förslag som faller dig på läppen är ju faktiskt inte samma sak som att den inte existerar. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-10-20 19:45 | |
![]() | Rent filosofiskt pågår givetvis förändringen varje dag överallt och har så gjort sedan mänsklighetens vagga. Jag förstår inte varför den ska trendas/hypas just nu. Man kan till och med läsa om det svenska samhällets nära förestående eller redan realiserade kollaps. Det är ju helt befängt! | |
janne121212 | 2015-10-20 20:07 | |
![]() | Att du inte förstår kanske beror på att du inte bor i Tensta, Rinkeby, Alby, Fittja, Rosengård eller Bergsjön. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-10-20 20:33 | |
![]() | Alternativet till den självgående förändringsprocessen när det gäller kultur är att någon ska bestämma vilken kultur som ska gälla. Åkesson och hans kompisar kommer aldrig att få det förtroendet av mig. Tanken är absurd. - Hellre rastaflätor än hitleruniform. | |
Bort - Ej medlem längre | 2015-10-20 20:49 | |
![]() | 9-10 000 asylsökande varje vecka den senaste tiden (plus de som inte har hunnit registreras) är en oerhört snabb förändringstakt i såväl nutida som historiskt perspektiv. Nora1: Plötsligt tilltagande mångkultur genom migration är väl inte vad jag skulle beskriva som en organisk förändring. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-10-20 20:53 | |
![]() | Förändring av vad mer specifikt? | |
Bort - Ej medlem längre | 2015-10-20 20:55 | |
![]() | Av ett samhälle som består av människor. | |