Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-21 17:35 | |
![]() | I bland får jag bönesvar som jag inte riktigt tänkt mig,men jag förstår tanken bakom svaren.Just nu bär Gud mig och det är bara ett par fotspår i sanden | |
| Rultatultan | 2013-09-21 17:52 | |
![]() | Det är gott att bli buren av Gud <3 | |
| SämstpåBeta | 2013-09-21 20:46 | |
![]() | Clay, jag skulle nog kunna skriva en hel bok om varför jag är ateist. Men då måste man nog börja från början, med föräldrarna helt enkelt. Mina föräldrar tycker kyrkan är en social viktig inrättning i samhället men båda är de ateister. Därav var nog min väg något utstakad och jag uppfostrades att lyssna till Bibeln men ha ett öppet sinne gentemot den. Jag har bott mycket utomlands med mina föräldrar och sett för mycket av elände som inte uppväger det goda för att bli övertygad om att det finns en allgod väsen som vakar över oss alla! Misär och onödigt lidande är i sådan mängd att tro att det finns en god Gud är för mig ett hån och respektlöshet mot all den misär jag sett med mina egna ögon! Sedan jobbar jag med så trasiga människor som har haft fruktansvärda bakgrunder och som för mig ingår i kategorien onödigt lidande, att även gentemot dom att säga att det finns en allgod väsen som trots allt övervakar dem är ett rent hån och jag skulle aldrig våga yppa i deras närhet "att trots allt du har varit med om så finns det säkert en mening med det". Livet är det v gör det till, varken mer eller mindre. När du dör så blir du inget annat än jord, och det är väl gott nog det. Det är min uppfattning. Jag tror inte att 10 mirakel skulle få mig att ändra ifrån de tusentals olyckligt drabbade jag sett! För mig är det glasklart att det inte finns någon Gud! Att tro det är respektlöst mot alla de miljarder människor som lever i tung misär, det är min orubbliga tro på ateism! Svara på pm Clay om du vill ha på ett personliga plan! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-21 20:54 | |
![]() | jag jobbar också med människor på samhällets nedre botten,och dom har tragiska bakgrunder,Dom har fått sitt liv förvandlat och en tro på Jesus,och på så sätt hittat tillbaka till ett värdigt liv fria från sina tidigare eländen och en omstart i livet på Kristen grund | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-21 20:55 | |
![]() | www.erikedin.se/119750533 | |
| siwu | 2013-09-21 20:56 | |
![]() | Varför ska det finnas en mening med allt lidande? Vem är så dum så han säger till någon i misär att det finns en mening med lidandet? Jag tror att någon som haft ett elände kan när hon kommit på fötter och mår bra, kan använda sina erfarenheter till att förstå och hjälpa andra som hamnat i samma situation. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-21 20:57 | |
![]() | www.erikedin.se/119750551 | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-21 21:08 | |
![]() | förstår inte varför någon tror att det finns en mening med lidandet | |
| SämstpåBeta | 2013-09-21 23:50 | |
![]() | Det är väl där naiviteten är så uppenbar, det finns människor som aldrig kommer ur sin inre eller yttre misär. De är väl för dem jag tycker livet är orättvist. T.ex från en gängvåldtäkt ådrar sig en 16-årig flicka hiv! Hon kanske upplever Jesus på livets slutskede, men var fanns han innan? Vad säger jag till hennes mamma när hon är förbannad på Gud efter att vi båda har lagt en sist ros på flickans kista? Jag har varit om liknande situationer på jobbet och även i privatlivet för att högst övertygad om att förbli ateist! | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-22 00:01 | |
![]() | Sämst - "För mig är det glasklart att det inte finns någon Gud! Att tro det är respektlöst mot alla de miljarder människor som lever i tung misär, det är min orubbliga tro på ateism" Vad säger du om de tusentals alkoholister världen över som har fått ett nytt, värdigt och meningsfullt liv genom att sätta sin tillit till en högre makt? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-22 00:07 | |
![]() | att tro är respektlöst säger du? om ens tro får en att uppträda vettigt då? så man inte skadar andra. om ens tro inte gör det är den inte värd namnet. att säga att man tror på Jesus bör innebära att man följer hans exempel och gör sitt allra bästa för att inte skada andra. annars är det hyckleri. Och hyckleri är inte bra i vilken form det än kommer. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-22 00:29 | |
![]() | "CM: så då är du osäker om Jesus kommer ifrån Nasareth. Har Jesus enligt dig existerat? Hur hög tillit har du till att Kol14 metoden är en tillförlitligt källa till att datera tid på föremål och döda ting? Jag skulle kunna föra denna diskussion med en troende kristen men då reflexmässiga försvarsmekanismer aktiveras så tror jag att en mer givande dialog kan utvinnas mellan oss! Om du är kristen eller inte, är av mindre betydelse, utan det är det logiska resonemanget jag är ute efter! Inte ute efter något obehagligt eller pressa upp dig emot ett hörn :)! Låt mig få dig att tänka större tankar än vad jag är förmögen till, som Socrates sa!" Jag har varit borta ett bra tag - jobb och så... - jag tror att jesus har funnits. Han har dock inget med bibeln att göra :) Det enda sättet jag kan använda bibeln på är att låta mig inspireras av berättelserna om jesus - de goda gärningar han utförde enligt författarna, och de råd han gav om hur man kan leva ett rättfärdigt liv. De som skrev bibeln får ha hur fel som helst ifht historiska fakta - det de säger om jesus är värt att minnas och beakta - ett stort exempel för hela mänskligheten. och igen - det räcker inte att säg att man tror, men att i hjärtat göra sitt bästa för att leva utan att skada andra, men hjälpa - det är värt den högsta respekt. om religionen kan hjälpa till med detta - bra! annars - åt helvete med den ;) | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-22 00:34 | |
![]() | "Sedan jobbar jag med så trasiga människor som har haft fruktansvärda bakgrunder och som för mig ingår i kategorien onödigt lidande, att även gentemot dom att säga att det finns en allgod väsen som trots allt övervakar dem är ett rent hån och jag skulle aldrig våga yppa i deras närhet "att trots allt du har varit med om så finns det säkert en mening med det". " som du ställer upp det här är gud något utanför människan. men riktig tro kommer inifrån - och bara på det sättet blir man hjälpt. | |
| SämstpåBeta | 2013-09-22 01:06 | |
![]() | CM alla de människor som upplever att de har genom tro blivit hjälpta av sin tro, är något bortom vad jag upplever för sanning! Om de upplever att de blir hjälpta av sin tro så är det utmärkt men det ändrar inte min uppfattning utifrån den misär jag sett. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-22 09:07 | |
![]() | Läs min länk ovan om Roffe,jag såg Roffe i missär och elende,jag har sätt hans förvandling från total missbrukare utan hopp,Nu har han hittat vägen som bär,Vad har du då att erbjuda föräldrarna som lägger en ros på sin dotters kista SPB ?vad ger du dom för hopp? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-22 09:08 | |
![]() | Det finns inga hopplösa fall | |
| Rultatultan | 2013-09-22 11:03 | |
![]() | Jag håller inte med dig, carlmartin. Riktig tro kommer utifrån: från Gud. Det är endast Gud, genom sin nåd, som ger oss gåvan att tro på honom. | |
| Kuralo | 2013-09-22 11:45 | |
![]() | Sämst Livet är det v gör det till, varken mer eller mindre Med den meningen besvarade du problematiken själv. Återigen bestämmer vår fria vilja det mesta av hur våra liv kommer att gestalta sig. Lidandet på jorden är, det bara är. Och det beror på oss själva alltifrån korkade politiker till egoistiska miljardärer. Summan av det heter taskig och orättvis fördelning av resurser och har ingenting med vare sig Gud eller religion att skaffa. Rultan Du har lite fel och CM har rätt;) Gud är inte utifrån han finns i oss alla. | |
| Rultatultan | 2013-09-22 12:06 | |
![]() | @Kuralo Nej, jag kan inte se hur jag har fel (ur kristen synvinkel vill säga). Tron kommer av evangelium och ingen annan än Guds ande kan ge oss den. | |
| SämstpåBeta | 2013-09-22 12:08 | |
![]() | Kuralo: Förutsatt att man tror på honom ja! | |