Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-11 13:34 | |
![]() | mz_lzrd, Tack för ett nyanserat och träffande inlägg. Jag håller med om att regeringen inte har övertygat i inrikespolitiken och nu det senaste har de dessutom till viss del blivit oroliga och veliga i utrikespolitiken. Det verkar saknas självförtroende....... Det rubbar dock inte min framtidstro. Jag tror på Sverige och jag tror på det svenska folkets förmåga att ta hand om även svåra situationer. Jag tror även på människans förmåga att finna sig tillrätta i nya miljöer och skapa en framtid för sig. Mitt resonemang här rör sig inte i tidsspannet veckor eller månader. Det rör sig om ett längre perspektiv. | |
micro113 | 2015-12-11 13:49 | |
![]() | totravel Fram tills flyktingströmmen så vill jag minnas en allians som öppnade gränser, lovade runt, och pratade om öppna era hjärtan.. och jag ser fortfarande människor som kräver att gränserna skall vara öppna och okontrollerade-- "för vi har ett ansvar (mot hela världen)" Samma allians som gick i lag med miljöpartiet och utlovade permanenta uppehållstillstånd till hela Syriens befolkning -- bara de tog sig hit .. Det är naivt och verklighetsfrånvänt att tro att man kan ha öppna gränser och ändå behålla välfärden .. eller ens hålla landet från att gå bankrutt .. Det är inte framtidstro att inte inse att det finns begränsningar -- det är naivt och samhällsraserande. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-11 14:40 | |
![]() | Micro, Sverige har en ganska lång tradition av "öppna hjärtan" och den traditionen har varit svår för politikerna att bryta mot. Jag känner mig mer kritisk till hur EU-samarbetet har fungerat under den här tiden. Din sista mening begriper jag inte alls. Sätter du min framtidstro i relation till att inte inse att det finns begränsningar? Pådyvlar du mig uppfattningen att jag inte inser att det finns begränsningar? I så fall är du ute och cyklar ordentligt. | |
Lågintensiv | 2015-12-11 14:45 | |
![]() | Kopplingen mellan Reinfeldts vidöppna hjärta och möjligheterna för privata aktörer att göra vinster på ett flyktingmottagande kommunerna inte är förberedda på, hur ser det egentligen ut? | |
micro113 | 2015-12-11 15:02 | |
![]() | totravel När har Sverige haft "öppna hjärtan" och öppna gränser .. När? Menar du när folk gick man ur huse för att protestera mot att Sverige skulle ta emot 16 judar med kompetens som Sverige behövde under judeutrotningen? Eller menar du när Sverige bad Tyskland stämpla J i passen för att de inte skulle komma över gränsen? Menar du under Jugoslavien krisen när massor sändes tillbaka? När har Sverige haft samma vettlösa politik som idag? | |
micro113 | 2015-12-11 15:04 | |
![]() | Du kanske menar när vi samlade balter i läger för att sedan skicka hem dem till avrättning och Sibirien för de som hade "tur"? | |
micro113 | 2015-12-11 15:26 | |
![]() | Med det sagt så anser jag inte att vi hade en klok politik gällande flyktingar vare sig under judeutrotningen eller Jugoslavienkriget .. Däremot att vi aldrig någonsin tidigare har haft en så vettlös politik som sista åren fram till idag (nu skärps den ju upp)... | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-11 16:23 | |
![]() | Micro, Jag menade från 1960-talet och framåt. Det skulle jag ha specificerat. Du har fel om asylpolitiken under kriget på Balkan. Visst sändes en del som inte ansågs ha asylskäl tillbaka, men inte alls i lika stor utsträckning som sker idag. Under Balkankriget fick en betydligt större andel asylsökanden sina ansökningar beviljade än vad som är fallet just nu. Det rör sig om ca 70-80 % av de som flydde därifrån som fick stanna pga skyddsskäl. Det är svårt att ge en exakt siffra eftersom det är en eftersläpning av redovisningarna pga långa handläggningstider. Just nu, år 2015, är andelen beviljande asylansökningar 56 %. Du kan själv kolla om du vill. Då kan du få en mer rättvisande bild av verkligheten. Källa: Migrationsverket - statistik | |
janne121212 | 2015-12-11 16:35 | |
![]() | Spelar väl ingen större roll hur många som inte får uppehållstillstånd i landet. Många stannar ju kvar ändå. "Totalt har runt 22 000 flyktingar som sökt asyl i Sverige och fått avslag försvunnit. Nu är regeringens plan att de ska hittas och lämna landet – så snart det är möjligt." Är det många som tror att polisen kommer att gå iland med uppgiften, när dom redan belastats med andra uppgifter än deras primära? | |
micro113 | 2015-12-11 16:36 | |
![]() | totravel När det gäller balkankrisen så sändes de tillbaka till brinnande krig och katastrof .. Vi känner familjer som förlorade barn på grund av det och fick stanna först vid sin tredje ansökan -- tillbaka skickade två gånger.. så nej .. det fanns inga öppna gränser då .. De fick dessutom bo i tältläger utan att det ens fanns en diskussion om det i Sverige - det var vad Sverige erbjöd . och det handlade inte om någon transfervecka .. Just nu i år har vi så många asylansökningar så de flesta har inte Migrationsverket kunnat hantera -- vilket de slagit larm om .. De hinner inte ens registrera de som kommer .. Återigen - när har Sverige haft öppna gränser - det har aldrig förut hänt, vare sig under 60, 70,80,90 eller 2000 -talet | |
micro113 | 2015-12-11 16:49 | |
![]() | Gällande 70-talet så minns jag också en fyraårig pojke som utvisades med sin mamma-- trots att pojken hade tortyr .. bränn, skär och elmärken över hela sin kropp ... Det kablades ut i massmedia och opinionen för pojken var stark .. Han fick till slut stanna - benådad på Arlanda av Palme (tror jag) .. resten av alla barn som skickades tillbaka talar vi gärna tyst om .. För så gör Sverige . framhäver sig gärna som goda . Och det handlade då inte ens om 1000 eller 500 i veckan som kom hit .. Vi har en kultur av invandring - där vi tagit hit den kompetens vi behöver - vi har inte en kultur av öppna gränser. Det är självbedrägeri att låtsas det .. Det har också varit så tidigare att de flyktingar vi tagit emot kunnat gå från ankomst till industri .. eftersom de oftast haft en utbildning som motsvarar vår och en grundförståelse för det samhälle vi är .. Så ser det inte ut idag. | |
Bort - Ej medlem längre | 2015-12-11 16:52 | |
![]() | "Jag tror även på människans förmåga att finna sig tillrätta i nya miljöer och skapa en framtid för sig." Viktigt att inse att Sveriges situation - välståndet, tillitskulturen, världsrekordet i fred osv - är undantaget och inte regeln. Saker kan bli mycket mycket sämre. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-11 16:57 | |
![]() | janne, Under vilken tidsperiod har de 22000 försvunnit? Bara i år? Som sagt, Micro, det är bara att kolla statistiksidan. Det finns statistik från 1980 och framåt. Jag fattar inte din argumentation. Påstår du att jag har sagt att vi har (har haft) öppna gränser? Det har givetvis aldrig funnits några öppna gränser och det har det inte gjort under de senaste åren heller. Det är en myt som gärna dras fram av de främlingsfientliga krafterna. Asyllagstiftningen var i stort sett densamma under 1990-talet som den är idag. Asylrättens definition har heller inte ändrats. | |
micro113 | 2015-12-11 17:21 | |
![]() | totravel Nej, det är inte bara att kolla statistiken om och prata procent om du vill ge det som händer idag en relevant analys .. Ja, eftersom det var just "öppna gränser och öppna hjärtan" inlägget du vände dig emot... så är det vi diskuterar.. Jo, sedan Alliansens och MP:s överenskommelse att alla från Syrien får PUT i Sverige bara de tar sig hit så är det öppna gränser vi diskuterar.. Och eftersom skärpt gränskontroll går emot att alla släpps in och människor tycker det är fel - så är det öppna gränser vi diskuterar ... Nej, om du tror att inga förändringar skett sedan på 90-talet då har du verkligen förlorat din förankring i verkligheten när det gäller den frågan .. Var i Asyl-lagstiftningen står det att de som flyr ett specifikt land skall få PUT i Sverige? Det är däremot vad överenskommelsens mellan Alliansen och MP 2012 innebar .. Alla från Syrien-konflikten - bara de tar sig hit .. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-11 17:34 | |
![]() | Micro, Jag menade med mitt inlägg att "öppna hjärtan" betyder en generös flyktingpolitik. Att du sedan översätter detta till "öppna hjärtan och öppna gränser" kan inte jag hjälpa. Du lyssnar inte och jag känner att jag inte har någon anledning att diskutera mer med dig. Du har i flera fall "lagt ord i min mun" och det fungerar inte att diskutera med någon som väljer att förvränga på det viset. Har regeringen någonsin pratat om framtidstro? Det var jag som sa att jag fortfarande har framtidstro. Kolla ditt eget inlägg från 13.49 idag. Förvräng inte. Läs vad jag skriver istället och gör ett försök att förstå vad det betyder och vad det innebär. Jag anstränger mig för att skriva en mycket klar och lättförståelig svenska för att undvika att bli missförstådd. I ditt fall räcker tydligen inte min ansträngning. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-11 17:37 | |
![]() | janne, Du är skyldig några svar på frågor. Är man idiot för att man har framtidstro. Hur var det med de 22000. Är det bara i år? | |
micro113 | 2015-12-11 18:51 | |
![]() | totravel 22 000 då pratar vi inte "i år" utan hösten... | |
janne121212 | 2015-12-11 18:53 | |
![]() | Helt ointressant om det är i år eller inte. Faktum kvarstår, det finns 22000 personer i Sverige som inte borde finnas här. Faktum är att det finns långt fler eftersom många flyktingar inte har asylskäl, och kommer att få avslag på sin ansökan. IKEA-mördaren, som dödade två personer, var en sådan. Mannen som nyligen mördade två personer i Oslo befann sig i Norge trots att han för länge sen skulle ha lämnat landet. Vad är det du tycker är problematiskt? Man är givetvis ingen idiot för att man har framtidstro, men man kan fatta idiotiska beslut, eller argumentera för idiotiska idéer. | |
micro113 | 2015-12-11 18:59 | |
![]() | totravel "öppna hjärtan" innebar rent politiskt "öppna gränser" -- det är inte min tolkning .. Det är vad som var konsekvensen av den politik som fördes .. Nej, du anstränger dig för att inte svara på frågor .. Den som inte inser att vårt samhälle har begränsningar har ingen verklighetsförankring -- det kvarstår .. Vår regering talar om framtidstro -- att vi skall kunna hålla vårt samhälle intakt och skydda det .. och ta hand om de problem som nu uppstått .. men det kräver begränsningar .. och själv inser jag att om vi vill behålla "framtidstron" så måste man nu ta itu med illegala och man måste vara beredd att börja kontrollera och gör snäva bedömningar .. Ett samhälle som lovar mycket måste i slutändan alltid svika massor .. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-11 19:02 | |
![]() | janne. micro. Hur tycker ni att det ska vara? Ska vi stänga alla gränser? EU? | |