Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:21 | |
![]() | Försök tysta en kvinna idag :)) | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:22 | |
![]() | Om gud kallar dig till en tjänst som präst, vare sig du är kvinna eller man, så ska man självklart gå den väg Gud valt åt dig. Gud planterar ofta en naturlig längtan i hjärtat efter det man är ämnat för. | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 08:24 | |
![]() | Jag inser att du inte förstår, det är själva dilemmat.Du vet likaväl som jag att det finns många inom sv. kyrkan som försvarar att kvinnan ska tiga och att homosexuella utgör en cancersvulst i samhället, och det kan jag förstå och t.o.m. tycka är rätt ehuru jag ändock icke håller med,givetvis. Och alla detta med förtryck och övergrepp och sekter som följer i spåren är och förblir ett elände som dessutom har som grund nåt så trivialt som tro? Fullständigt ofattbart. | |
| micro113 | 2013-06-12 08:33 | |
![]() | Ersatts av :))) Det som står i bibeln är alltså bara att ersätta när man har lust... | |
| micro113 | 2013-06-12 08:34 | |
![]() | Juel7272 Få kvinnor idag fogar sig efter bibeln .. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:38 | |
![]() | Även lagboken tolkas olika, varför skulle inte bibeln tolkas olika? Människor som läser har ju olika förstånd. Man gör väl på samma sätt som i den här tråden, man selekterar omedvetet och ser det man "vill se. | |
| micro113 | 2013-06-12 08:40 | |
![]() | Porla Ge gärna exempel på när det är självvalt att följa lagen... | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:41 | |
![]() | micro. Jag säger inte att man självvalt följer lagen. Jag säger att den tolkas olika. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:44 | |
![]() | Beroende på vem som läser den. (om det nu inte var underförstått för alla). | |
| micro113 | 2013-06-12 08:45 | |
![]() | Porla Vilka paragrafer kan tolkas som att de inte gäller ibland men gäller andra gånger? Vilka paragrafer kan man välja bort när man inte vill följa det som står? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:48 | |
![]() | TOLKAS OLIKA av olika jurister. Gör inte om det här till en juridisk fråga utan strunta i mitt inlägg om du inte förstår. | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:50 | |
![]() | Stuvels, jag har faktiskt inte mött på en enda i kyrkan som stödjer att kvinnan ska tiga. Jag kan inte uttala mig om huruvida kristna fördömer homosexuella eller inte. Jag vet att det finns kristna (speciellt i USA) som är väldigt drivande i den frågan och vill "hjälpa" homosexuella att bli helade på olika sätt. Jag kan bara tala för mig själv. Jag älskar alla och om jag har något emot nån människa så försöker jag förlåta den människan. Jag har inget emot homosexuella. Jag känner flera stycken som är hur fina människor som helst. Det står i bibeln att det är en synd, men jag kan inte fördöma dom. Det är en sak mellan dom och Gud. | |
| micro113 | 2013-06-12 08:51 | |
![]() | Porla Vilka paragrafer då? Religiösa tycks dock inte vända sig till "jurister" heller utan plockar lite efter eget tycke och smak.. Dock .. jag vill veta vilka paragrafer/delar som du avser. | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:54 | |
![]() | Stuvels, " Och alla detta med förtryck och övergrepp och sekter som följer i spåren är och förblir ett elände som dessutom har som grund nåt så trivialt som tro?" Det är sådant som är förutspått att hända. Det måste ske vissa saker innan Jesus kommer tillbaka. Många ska bli lurade av falska profeter. Antikrist själv, måste stiga fram innan Jesus kommer tillbaka. | |
| micro113 | 2013-06-12 08:54 | |
![]() | Juel7272 Du har alltså inte mött en enda kristen som tycker att man faktiskt behöver bry sig om vad som står i bibeln om man inte vill ... intressant.. | |
| micro113 | 2013-06-12 08:55 | |
![]() | Juel7272 "Det är sådant som är förutspått att hända. Det måste ske vissa saker innan Jesus kommer tillbaka. Många ska bli lurade av falska profeter. Antikrist själv, måste stiga fram innan Jesus kommer tillbaka." ------------------------- ------------------------- ----------- Är du helt säker på att det är bibeln och inte Isfolket du läst? | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:58 | |
![]() | Stuvels, Mannen och kvinnan ska respektera varandra i kärlek. Båda måste hela tiden vara mån om varandra, mer än man är mån om sig själv. Utan kärlek, är handlingar ingenting. | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 08:58 | |
![]() | micro, det vara vara du som läst isfolket eftersom du tar upp sådant. Jag har personligen inte läst isfolket och vill inte läsa den. | |
| stuvelsberg | 2013-06-12 08:59 | |
![]() | Om gud bestämmer vad som är moraliskt spelar det ingen roll vad Gud gör,Guds vilja är ALLTID moralisk oavsett vad Gud vill,och allt han gör är moraliskt därför att det är HAN som gör det.Gud behöver aldrig rättfärdiga sina handlingar eftersom det är gud som bestämmer vad som är rättfärdigt.Gud kan mörda, våldta och terrorisera för guds vilja är lag.Resultatet blir oundvikligt en auktoritär etik.Om gud är den högsta domaren och källan till all moral spelar det ingen rollvad du tycker.Gud har alltid rätt, för annars är han ingen gud.Att vara moralisk innebärdärmedatt underkasta sig guds vilja,att lyda honom blint, och inte kritisera, bedöma eller betygsätta honom.Men detta är en farlig åsikt som har orsakat stora mänskliga lidanden.Om guds vilja ärdet moraliska är moralen blind eftersom gudstron är blind.Etik baserad på guds vilja innebär att man kan rättfärdiga vilka handlingar som helst om man tror att gud vill det.Och man kan lägga ansvaret på gud."Det är guds vilja"har ofta används som en ursäkt för att rättfärdiga destruktiva handlingar inkl. krig och terrorism.Dom som tror att det är guds vilja att döda hedningar kan mörda med gott samvete.Men en etik baserad på tro duger icke.Vi måste VETA vad som är rätt och fel, och detta är endast möjligt om vi fokuserar på verkligheten och använder vårt eget omdöme.Även om guds vilja är det rätta kan vi inte veta vad gud vill eftersom gud är outgrundlig.Att påstå att guds vilja är det som står i bibeln gör inte saken bättre eftersom bibeln är full av destruktiva och människofientliga budskap.Att söka sanningen kräver intellektuell frihet att ifrågasätta, analysera,kritisera och acceptera som fakta bara det som kan demonstreras och bevisas.Detta innebär att vara rationell.En rationell människa tror inte blint på guds existens, och eftersom det inte finns några bevis för guds existens måste människor vara irrationella för att religionerna ska överleva.Därför fokuserar relig. så mycket på tron.Om folk istället för blind tro tänker själva och använder sitt eget omdöme kommer relig. förlora sin makt och därför är det vanloigt att religionerna angriper förnuftet och motarbetar den rationella etikens dygder.Enl bibeln var människans första synd att äta av kunskapens träd. Kunskap om gott och ont är en synd därför att det innebär att ta guds plats. Om vi utvecklar en egen moral om vi själva kan skilja på rätt och fel behöver vi ingen gudomlig vägledning och därför är blind tro och lydnad en religiös dygd. | |
| Juel7272 - Ej medlem längre | 2013-06-12 09:09 | |
![]() | stuvels- ".Gud behöver aldrig rättfärdiga sina handlingar eftersom det är gud som bestämmer vad som är rättfärdigt." -Sant. Gud är ju skaparen. Han är helig. Jag är leran och han är krukmakaren. Man bestämmer själv om man vill tillhöra Gud och ge äran åt Honom. Det var precis så som Lucifer, morgonstjärnan, Guds största ängel, FÖLL. Han ville ha Guds makt. Han ifrågasatte precis på samma sätt och det ledde till att han och hans anhängare blev utkastade från himmelriket. Faktum är att Gud själv har skapat det onda också, för att det goda ska bestå. Men Gud är en rättvis gud. Han älskar sin skapelse, människan. Om du inte känner att du tillhör Gud och inte vill tillhöra honom, så tvingar inte Gud dig. Han gav dig en fri vilja. Han vill att du av fri vilja ska välja att älska honom, så att han kan visa dig av sin oändliga nåd. | |