Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rultatultan2013-09-23 01:37
Antal inlägg: 2446

Du vet mycket väl att det inte funkar så.

Om du vill veta vad Gud har att säga dig, så måste du vända dig till honom. Det kan ingen göra åt dig.

Gr3en - Ej medlem längre2013-09-23 01:49
Antal inlägg: 930

Gud kan inte säga mig något för han finns inte. Allt som står i bibeln är luddiga metaforer och symbolik och du påstår att man måste ha hjälp av den helige ande för att kunna förstå vad som står där.

Därmed är bibelns budskap helt individuella för varje person som läser den.

Ok, fint. Men om det är så, så ska man även vara medveten om att man aldrig kan säga att något är si eller så för att det står i bibeln. För det är bara din tolkning av en luddig text som kan tolkas hur som helst.

Om det INTE är så att den kan tolkas hur som helst, så borde jag ju bara kunna testa det genom att ställa samma fråga till alla personer som säger sig ha fått hjälp av dha att läsa bibeln korrekt. Om dha är sann och gör det du säger borde jag få samma svar på min fråga varje gång.

Till exempel vad Gud anser om homosexualitet. Ska vi ta en liten snabb titt på vår omvärld och se om alla som påstår sig ha den rätta tron även alla håller med varandra om Guds syn på homosexualtet?
...
Nej, det gjorde dom inte.

Så med andra ord så är bibeln opålitlig som källa för några som helst svar på någonting alls.

Rultatultan2013-09-23 02:10

@Gr3en
Då så.

Eftersom du har bestämt dig så är vidare diskussion meningslös.

Gr3en - Ej medlem längre2013-09-23 02:38

Är det meningslöst att diskutera med någon som man inte verkar kunna övertyga?

Är det meningslöst att diskutera med någon som har en bestämd åsikt?

1. är det din bestämda åsikt? ;)
2. vad gör du själv i tråden då? du är ju övertygad kristen, eller hur? du har en bestämd åsikt om din tro? Om det inte är lönt för folk att diskutera med dig, varför är du själv här?

Gr3en - Ej medlem längre2013-09-23 02:44

Grejen är att du säger att Gud måste vara en entitet utanför skapelsen av den och den anledningen som står i bibeln. sen säger du att bibeln inte ska tolkas bokstavligt utan med hjälp av den helige ande.

eftersom den helige ande verkar göra ett dåligt jobb med att vägleda alla kristna till att tolka bibeln på rätt sätt så undrar jag naturligtvis hur du kan säga att Gud är si eller så, utifrån din tolkning av bibeln. Den helige ande har ju då sannerligen inte tolkat saken likadant om man frågar någon annan kristen om just din tolkning är den rätta.

Rultatultan2013-09-23 02:48

@Gr3en
Absolut inte! Det handlar inte alls om att övertyga. Men du är inte ett dugg intresserad av att ta till dig vad jag skriver - du går direkt in och säger "Gud kan inte säga mig något för han finns inte" och "därmed är bibelns budskap helt individuella för varje person som läser den"

Fine, det får ju du tro. Men det gör diskussion meningslös.

Jag hävdar att så inte är fallet. För mig är bibeln något levande och inte något individuellt, utan en sanning. Samma sanning som Jesus själv hävdar att han är.

Då du avfärdar bibeln, så har vi inget mer att tala om. Vad jag än säger så kan du slänga fram "bibeln är inte sanning. Det är något individuellt. Den är opålitlig som källa". Och så kan vi hålla på att tugga fram och tillbaka i all oändlighet. Och det har inget intresse av.

Rultatultan2013-09-23 02:51

Jag är i tråden för att jag lär mig saker om min tro och om tro generellt. Och jag lär mig att veta när det är dags att lägga ner en diskussion. Som nu.

Om du verkligen vill veta, om du verkligen undrar hur jag tänker, då är det en annan sak. Men det är sannerligen inte den känslan jag får när jag läser det du skriver. Allt du gör nu är att vända och vrida på mina ord och lägga in betydelser in dem som inte existerar. Så fruktansvärt tråkigt. Du sjönk ungefär en mil som debattpartner i mina ögon.

Gonatt.

Gr3en - Ej medlem längre2013-09-23 02:52

Ja, jag avfärdar bibeln för den ger inga raka svar.

Och det kan väl knappast du heller hålla med om att den gör, eftersom man behöver en helig ande som hjälp för att tyda den?

Jag ifrågasätter inte bibeln för jag vet redan att jag avfärdar den. Jag ifrågasätter dig. Då avfärdar du mig. Ok, va sån då.

Rultatultan2013-09-23 03:04

Tutt! Bidde han lite purken? ;)

Ja, jag tänker va sån. Inte för att du ifrågasätter mig eller min tro. Utan för att du inte visar prov på att verkligen vilja veta. Hade du velat det, hade du slutat tjafsa om hur icke-trovärdig bibeln är, och respekterat att för mig är den det. Jag behöver inte höra hur du dissar sanninshalten i den. Jag VET redan. Jag har vetat länge. Du ställer en fråga, och jag hänvisar till den skrift jag håller helig. Direkt hugger du till med hur otillförlitlig källan är enligt dig. Och så kan vi hålla på i cirklar. Meningslöst.

Om du vill verkligen vill veta något om min tro - så fråga. Och nöj dig med svaret. För jag lär inte ändra min ståndpunkt. Jag tror det jag tror. Basta.

Och nu ÄR det faktiskt godnatt.

Gonatt!

Gr3en - Ej medlem längre2013-09-23 03:29

Men snälla lilla nån... haha nä jag blir inte purken på dig. jag finner det roande när du försöker göra dig lustig och förlöjligar dig själv med sådana utspel, speciellt när du nyligen har skrivit inlägg som handlar om att sjunka mil i andras ögon när man inte är en bra debattpartner. Men jag blir inte purken. :)

Gå tillbaka och läs, ställer jag frågor om bibeln eller ställer jag frågor om din tolkning av bibeln? Ställer jag inte frågor om hur den helige ande hjälper dig att tolka bibeln? Är inte det att verkligen vilja veta något om din tro? Sen att du gissar dig fram vart jag ska komma får väl stå för dig.

Du gav inga svar. "ibland som en viskning ibland som ett dån" (eller liknande jag skriver som jag minns det) var allt du hade att komma med när jag frågade dig direkt om hur dha hjälper dig att tolka bibeln. Då jag insåg att jag antagligen inte skulle få bättre svar än så gick jag vidare till att fråga om dha hjälpte alla att tolka bibeln på samma sätt eller om allas tolkningar var individuella. Vilket du inte heller lyckas svara på.

Efter allt detta så lyckas du hänga upp dig på att jag "dissar sanningshalten i bibeln" och avfärdar mig som debattmotståndare. Fortfarande utan att ge några som helst svar på någonting av det jag frågat dig. Trots detta säger du åt mig att det är bara att fråga.

Här är en verklig fråga om din tro: eftersom du har fått hjälp av dha att tolka bibeln, är din tolkning av bibeln den rätta och sanna?

ha en bra morgon/dag/kväll när du nu läser det här. Gonatt.

stuvelsberg2013-09-23 06:56
Antal inlägg: 954

Ytterligare en person som med relevanta frågor blottlägger religionens brister, på ett väldigt klargörande sätt. Det visar på den troendes vilja att tro, att verkligen lägga förnuft åt sidan, självbedrägeri givetvis.

Rultatultan2013-09-23 08:31

@Gr3n
Mitt svar ang. den helige ande var det bästa jag kunde åstadkomma. Ett mycket personligt svar dessutom. Jag hade på känn att det skulle bli hånat, och ville inte lämna ut mig själv mer än så. Du frågade - och jag svarade så gott jag kunde. Jag är ledsen om det inte var det svar du letade efter. Men jag SVARADE. Är det så svårt att godta ett svar från en troende, att när man får en personlig redogörelse så möts man av "är det allt du har att komma med?"

Din andra fråga, huruvida man kan tolka bibeln åt någon annan, besvarade jag också. Det funkar inte så. Jag vet inte vad det är för svar ang. skapelseberättelsen DU är ute efter. Vill du veta, så fråga Gud själv. Det var MITT svar. Är det så svårt att läsa det svaret och godta det som ett svar?

Nu ställer du ytterligare en fråga. Jag drar mig för första gången för att svara. Kommer det svaret inte heller att räcka för herrn? Kommer det också att avfärdas som ett "icke-svar" för att det inte är tillräckligt för dig eller för att det inte är som du tänkt? Eller får jag bara svara och så får mitt svar stå där som det svar det är?

Och godmorgon på dig!

Rultatultan2013-09-23 08:32

@stuvelsberg
Gu va löjlig du är.

Rultatultan2013-09-23 08:34

Meh...menade faktiskt inte löjlig. Menade tröttsam. DET är vad där. Doh!

stuvelsberg2013-09-23 08:40

Rultan; som jag sagt tidigare, när argumenten tryter är det bara personen kvar att angripa.

Rultatultan2013-09-23 08:43

bla bla

Du tuggar bara om, stuvels. = tröttsam. Really, efter tre månader, har du inget nytt att tillföra?

(och jag menade inte att skriva löjligt. Multitaskande på morgonen innan kaffe funkar INTE för Rultan...)

Resurrection - Ej medlem längre2013-09-23 09:00
Antal inlägg: 11463

Rultan, det stod ju inte ett ord om det du påstod i ditt citat.

Rultatultan2013-09-23 09:04

Ah...äntligen tillbaka som den du är! Gillar dig bättre såhär *nicka*

Inte?

Du skrev: "Du gav inga svar. "ibland som en viskning ibland som ett dån" (eller liknande jag skriver som jag minns det) var allt du hade att komma med"

Du skrev: "Då jag insåg att jag antagligen inte skulle få bättre svar än så gick jag vidare till att fråga om dha hjälpte alla att tolka bibeln på samma sätt eller om allas tolkningar var individuella. Vilket du inte heller lyckas svara på."

Mina svar räknas inte som svar för herrn. (eller om det är frun). Mina svar är "allt jag har att komma med", när jag ger ett svar utifrån mina personliga erfarenheter.

Så vad är det som det inte stod ett ord om? Eller missar jag något?

Resurrection - Ej medlem längre2013-09-23 09:08
Antal inlägg: 11463

Vem pratar du med?

stuvelsberg2013-09-23 09:16

Rultan; du fortsätter med att rikta in dig på person vilket är bra, för det tydliggör mer din brist. Sen, snacka om att inte tillföra något mer?? Hahahahahahahahahahahahah , tillåt mig asgarva, dina brister på att svara angrips på punkt efter punkt efter punkt av ett flertal, då gör du som dom flesta, vänder dig till person.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?