Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-12-18 11:00 | |
![]() | Minta - saxat från scb: "Av de utrikes födda i Sverige, i åldern 20–64 år, var 58 procent förvärvsarbetande 2012, att jämföra med 82 procent av de inrikes födda." | |
Minta | 2014-12-18 11:02 | |
![]() | Ja, det tar längre tid för utrikesfödda att få arbete. Oftast. | |
mz_lzrd | 2014-12-18 11:05 | |
![]() | Jag blir lite trött över dem här (ingson och nora) som absolut vill hävda av min bekant, svensk medborgare som har bott och arbetat här i 30 år, är afrikan och ska skickas "hem". Det är en jättekonstig idé. Mitt tips är att ni försöker komma till rätta med er inre rasist. Ett jättestort problem med invandringen/flyktingmott agandet är att den/det skapar socioekonomiska ghettosamhällen med hög kriminalitet. Det beror inte på att de som kommer hit har afrikanska gener. Det beror på att de hamnar i ett utanförskap, och det kostar för alla inblandade. I min stad går man inte ut ensam efter att det blivit mörkt. I förrgår blev en person på väg till livsmedelsbutiken rånad av 3 gärningsmän kl 16 på eftermiddagen, och det var inte i ett socialt utsatt område. Vi har gaturån varje vecka. Det är jättemånga svenskar som inte vill ha det så. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-12-18 11:05 | |
![]() | Man får nog ta med i beräkningen då det gäller den statistiken att många från andra länder har kvar vår gamla tradition att mannen jobbar och försörjer och kvinnorna är hemma med barn. Det påverkar procenttalen väsentligt. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-12-18 11:06 | |
![]() | Undrar om Ferm tycker att det är en målande beskrivning att använda siffror från Statistiska Centralbyrån ? :) Vad tycker du Minta? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-12-18 11:07 | |
![]() | Ramble - absolut :) | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2014-12-18 11:08 | |
![]() | Just nu sänds Sverigedemokraternas presskonferens om Hägglunds utspel. Och det är märkligt vad lite de har att säga nu, när de inte längre lyckas gömma sina dunkla avsikter bakom den fråga de vet att de kan få stöd för: att integrationspolitiken misslyckats. Det är det som gör Hägglunds initiativ så bra och viktigt: det handlar om att ta över frågan om hur invandringen till Sverige ska se ut från ett antidemokratiskt parti. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-12-18 11:08 | |
![]() | det borde betyda att alla män förvärvsarbetar | |
Minta | 2014-12-18 11:10 | |
![]() | Jag kan inte läsa Ferms artikel så jag förstår inte vad du menar. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-12-18 11:13 | |
![]() | Här är hela artikeln: ”Kan förpesta hela samhällsdebatten” Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson Maria Ferm är kritisk emot tonen i Göran Hägglunds utspel om minskade kostnader för flyktingmottagande. – Han sänder signalen att människor som kommer hit är ett problem, säger hon. – Jag tycker det är en mycket problematisk ton i utspelet. Det utmålar flyktingar som kostnader. Och det sänder signaler om att människor som kommer hit är ett problem, säger Maria Ferm. Hon anser att förslag liknande Kristdemokraternas – ”som föreslår att politiken ska bli mer restriktiv” – slår emot de mest utsatta. – Det drabbar de människor som flyr. Och det är också något som riskerar att förpesta hela samhällsdebatten på samma sätt som vi sett i många andra europeiska länder. När vi börjar diskutera människor på flykt som hot blir det till en negativ spiral. Vad förväntar du dig av övriga Alliansen? – Jag hoppas verkligen inte att de anpassar sig efter de här förslagen eftersom de bara handlar om att sända signalen om människor som problem. Dessutom är det flera förslag som skulle försvåra integrationsprocessen. Maria Ferm pekar på användandet av tillfälliga uppehållstillstånd som orsak. – Vi ska se till att de människor som tvingas hit på flykt snabbt kommer in i samhället, får ett arbete och lär sig språket. Det skulle bara försvåras av användandet av tillfälliga uppehållstillstånd. Det är inte positivt överhuvudtaget. | |
Minta | 2014-12-18 11:20 | |
![]() | När det gäller kostnader så går det att diskutera om det är lönsamt eller inte på lång och kort sikt. Men kostnaderna är ändå så små i ett rikt land så att det inte innebär att det hotar vår välfärd vad jag förstår (hur stor andel av vår bnp är det?). Däremot är integrationen ett problem, fler behöver få arbete eller utbildning, unga och äldre. Ett förslag som Massi (tror jag hon heter) lanserat kan jag vara positiv till; att den som invandrar får en provperiod på ca 5 år innan man kan få medborgarskap. Om man begår brott under den tiden (av viss allvarlighetsgrad) får man inte medborgarskap utan kan istället bli utvisad. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-12-18 11:53 | |
![]() | Integrationen - av de som redan är här är inte lätt och oproblematisk. Stor arbetslöshet och utanförskap. Blir det lättare av att vi fortsätter att ta höga kvoter? I ärlighetens namn bör man siga att man inte vet vad flyktingpolitiken kostar - eftersom det beror på hur det går med jobben i framtiden. Det är gambling - jag har inget problem med det från politikernas sida - om de säger det rent ut. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-12-18 12:05 | |
![]() | Hela livet är gambling. Man vet inget om framtiden med säkerhet. Inte på något område. Däremot skulle det nog förvärra om våra politiker ställde sig och sade det :) | |
ingson | 2014-12-18 12:23 | |
![]() | mz_lzd 11:05 Du vägrar ta till dig vad jag skrivit. Jag tycker verkligen inte att din afrikanske bekant efter 30 år ska skickas iväg. Vad jag menar är att om man sympatiserar med SDs invandringspolitik och röstar på dem så får man även tokerierna med att inte blanda etniciteter och kulturer på köpet. Din kompis hade inte kommit in då | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-18 12:34 | |
![]() | Minta: en försiktig tidigare uppskattning är kring 2% av BNP. | |
Minta | 2014-12-18 12:38 | |
![]() | Är det inte svårt att göra en bedömning av vinster och kostnader på lång sikt? | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2014-12-18 12:44 | |
![]() | Ramble ärlighet varar inte längst? Problemet är att de gör det motsatta - och kallar andra prognoser än deras egna för nonsens. Många här inne gör det samma :) Jag tycker att man bör försöka se hela bilden när man försöker se framåt - och inte bortse krampartat från att många svenskar är kritiska till rådande flyktingkvoter. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-12-18 12:53 | |
![]() | Jo, det gör det. I min bok. Men ett yttrande av det slaget skulle nog skapa onödig turbulens. Vilket i sin tur skapar utrymme för oseriösa aktörer. | |
Minta | 2014-12-18 13:15 | |
![]() | Känns det bra att SD säger "Vi pressar de övriga partierna". "KDs utspel är ett steg på vägen och betyder mycket för vilken budget vi kommer att stödja"? | |
mz_lzrd | 2014-12-18 13:22 | |
![]() | Men ingson, SD fanns inte för trettio år sedan. Och det är dessutom inte sant att SD idag vill "skicka hem" svenska medborgare. Att erbjuda ett repatrierieringsbidrag är inte samma sak som att "skicka hem" någon. Och vi har redan idag återetableringsstöd för den som har ett annat hemland de önskar återvända och bosätta sig i. Men vi kan väl bara stryka att min bekant har osvenska gener och låtsas att han har fina svenska gener. Vore det i så fall rätt att tvinga honom att säga upp sig för att han har en svårbehandlad nackskada? En person (genetiskt ursprung åsido) som har arbetat och betalat skatt i Sverige under hela sitt arbetsföra liv har ingenting att vara väldigt tacksam över, han har betalat. Jag har påpekat förut och påpekar därför igen: Jag är inte Sverigedemokrat. Jag har aldrig röstat på Sverigedemokraterna. Jag önskar att något annat parti ville ta upp frågan om massinvandring/flyktingmo ttagning. Nu har KD gjort det, men för mig är ett religiöst antiabortparti lika konstigt som SD, så för mig är det inget alternativ. Det är dessutom ett parti som ligger på omkring 3,9% så de säger väl vad som helst nästan. Men det är väldigt väldigt svårt att ta upp den här frågan i svensk politik. Jag kommer ihåg när Folkpartiet tyckte att invandrare skulle lära sig svenska. Reaktionerna blev som om de krävt att alla med mörkt hår och bruna ögon skulle sättas i koncentrationsläger. | |