Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2011-05-26 02:08 | |
![]() | Jag äter som en vanlig människa, alltså inte som en vegan eller vegetarian, men äter ovanligt lite rött kött och ganska mycket fibrer, frukt och grönt. | |
| le-lou | 2011-05-26 02:09 | |
![]() | och öhmnö, jag hittade en artikel på illustrerad vetenskap som förmodligen kan förklara det jag försöker säga enklare än det jag skrev. illvet.se/fraga-oss/...l- ata-kott | |
| le-lou | 2011-05-26 02:12 | |
![]() | Ja minta, poängen är just den att det är bra att äta blandkost. Och det är inte nyttigt att trycka i sig rött kött, det har jag aldrig skrivit heller iofs. | |
| le-lou | 2011-05-26 02:14 | |
![]() | och ja, visst kan det finnas oäkta vegetarianer. Jag kallar de iofs inte så. En vegetarian är iaf enligt wikpedia detta: "Vegetarianism är en näringslära enligt vilken endast födoämnen från växtriket bör ätas" | |
| slånbär | 2011-05-26 08:07 | |
![]() | Le-lou-på jobbet kallar vi dom för hobbyvegetarianer:-) Dom klämmer tom ner en korv med bröd nån gång ibland för att det är gott men kallar sig ändå vegetarianer-det är ett skämt tycker jag. Minta-Jag äter kyckling och rött kött i princip varje dag, självklart mycket grönsaker och rotfrukter också men aldrig fisk och skaldjur .Jag har också toppenvärden och hela min familj är kärnfrisk-aldrig sjuka nån av oss. Så då bevisar det att det är bra att äta rött kött nästan varje dag eller? Nej-det visar bara på att just jag och de mina mår bra av den kosten, någon annan kanske inte skulle göra det. | |
| magnusito | 2011-05-26 19:32 | |
![]() | Men frågan om vad som är mest optimalt att äta en en sak. Att avstå kött och försöka kompensera dt av politiska skäl (miljö, djurrättsfrågor m.m.) är en annan. Jag kanske kan avstå det mest optimala för en viktig och god saks skull. Eller är det så omöjligt att tänka sig. | |
| magnusito | 2011-05-26 19:35 | |
![]() | Vegofia! Bra skrivet! | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-05-26 21:58 | |
![]() | le-lou Jag kan inte fortsätta att dividera det här (just nu) för det blev ju rörigt värre. Jag hänger nämligen inte med på ditt sätt att föra en dialog när du börjar med att argumentera för EN sak, men växlar sedan så väldigt plötsligt den till att gälla något annat. Sen missförstår du mig också gång på gång. Det kan förstås bero på att jag är för otydlig, men hur det än är så storknar jag av sånt. | |
| bruttan60 | 2011-05-26 23:29 | |
![]() | Kasst! | |
| Jymden2_0 - Ej medlem längre | 2011-05-26 23:33 | |
![]() | Bra! | |
| le-lou | 2011-05-27 00:01 | |
![]() | Något säger mig att du och jag har stött den här frågan innan. | |
| Vegofia | 2011-05-27 23:57 | |
![]() | le-lou skrev: "vegofia - menar du att det är fel att äta kött? eller fel att äta industriellt kött? Som vanligt är det lite luddigt. Att bli förbannad på hur vi behandlar djur inom industrin är en sak. Verkar vara oerhört svårt att skilja på sak och sak här, från vegetarianernas sida." SJÄLVKLART är det fel att äta kött, generellt sett. Mestandelen av de djur som förtärs och bajsas ut av människan är uppfödda på helt sjuka grunder. Ser du inte det så är du blind. Vad som var luddigt i mitt inlägg får du gärna precisera. Visst tycker jag att "självskjutet" är att föredra framför industriellt (om man måste välja), och jag har själv tillgång till det, men jag vurmar så pass för djuren att jag ser ingen vits med att äta upp dem. Saken är den att jag har en stor respekt för djur, och anser att de ska behandlas på ett respektfullt sätt. Självklart är jag förbannad. De som inte har egen mark att odla kan åka till affären, där finns ett grymt urval av vegobiffar, quorn etc. Är man i fas med djuren och vill deras bästa så finns inte mycket, rent livsmedelsmässigt, att skylla på. Finns massvis köttsubstitut på marknaden för den som inte nöjer sig med att knapra grönt. Personligen är jag Låååååångt ifrån renlevnad. Jag både röker, dricker vin och äter mängder bearnaise-sås. Vad gäller metabolism så har jag en bättre fungerande sådan än många i min omgivning, trots att jag inte äter döda djur. Är dessutom både smal, hyfsat snygg och saknar rynkor trots mina 40 kvinnoår och brist på kött. | |
| Marashgolgol - Ej medlem längre | 2011-05-28 00:18 | |
![]() | I mina ögon är det lika okej att äta en människa som det är att äta ett djur, människans egoism och självgodhet kommer vara vårt fall. | |
| _athena - Ej medlem längre | 2011-05-28 00:23 | |
![]() | Katt? | |
| le-lou | 2011-05-28 06:38 | |
![]() | Vegofia ok. Nu påpekar du iofs att det är fel att äta djur pga uppfödningen men också att det är fel att äta djur eftersom du vurmar för djur. Det första är jag med på och det kan man lösa genom att köpa kött på annat håll. Det är en aspekt. Men sedan skriver du att du vurmar så för djur att du inte ens vill käka dem oavsett och därför är det fel - varför ska den principen gälla andra? Det är väl ditt personliga val och inte mitt? Det är lika märkligt att använda det som ett "självklart" argument som bör gälla alla, ungefär som att bara för att jag tycker att grönt är så fult så borde alla gröna kläder förbjudas. En annan fråga: om man vurmar så för djur - hur ska man bete sig om man har en hund då, om man nu ska följa den principen? ger man den vegetarisk hundmat också eller hur tänker ni där? Vilket djur vurmas det för mest? | |
| bomah - Ej medlem längre | 2011-05-28 06:44 | |
![]() | Hur i helvete har denna tråd blivit så populär? (nu blir jag antligen borttagen pga "offensivt språk") | |
| le-lou | 2011-05-28 06:52 | |
![]() | ska säga att de vegetarianer jag känner ger INTE sina hundar veggo mat, trots att det finns att köpa. för de tror inte på att det är bra... i längden och att hunden är gjord för att käka kött. Då är det tydligen ok ändå att låta andra djur lida för sitt eget trots att det finns ersättningsprodukter. Ett annat vanligt svar är "det är jag som valt att inte kött, min hund har inte gjort det". Duh? Vad sägs om att applicera det tänket på oss människor som också äter kött, det är vårt val och inte ert? Använder jag samma argument på mig och säger att min kropp inte mår inte bra utan kött så får jag onda blickar, det märks både här och där. Jag har varit vegetarian för övrigt och mådde inte bra, och hur dåligt jag mådde visste jag inte förrän jag hamnade på sjukhus. Den där moraliska gränsen verkar rätt godtycklig, märkligt bara hur det är ok i vissa fall att stödja köttindustrin medan andra får slängt på sig att kött är mord. Problemet med att diskutera detta med veggosar, är att allt annat man tar upp omkring, typ det vi har pratat om här i tråden .. det vill man sällan gå in på vilket också märks här. Istället upprepar man att bara det är fel att äta kött. | |
| le-lou | 2011-05-28 06:52 | |
![]() | det är en ball tråd bomah. | |
| le-lou | 2011-05-28 07:02 | |
![]() | eftersom alla skriver hur fantastiskt de mår av sin vego mat, så ringde mitt ex i går och berättade att han fått veta att han har fått nåt som heter sjögrens syndrom. Enligt läkaren var det solklart att det var hans vegetariska kost som orsakat detta då hans b12 värde var katastrofala. Han har varit vegetarian i över tio år men han har käkat de här vitaminerna som finns att köpa på burk. | |
| le-lou | 2011-05-28 07:44 | |
![]() | för övrigt har jag större respekt för den som är en moralisk vegan än den som är moralisk vegetarian i såna här debatter, oavsett om jag fortfarande tycker att argumenten är tämligen svaga. mejeri- och köttindustrin kompletterar varandra eftersom de tjänar pengar på precis samma produkt (om man nu ska kalla djuren produkt) och pengar till mejeriindustrin gör det därmed mer lönsamt att producera kött. Och de djur som mjölkas föder kalvar som går till slakt. och vad händer med mjölkkor när de inte längre kan mjölkas? eller inte är profiterande? Det blir till kött. kan det bli mer ömsesidigt än det? att konsumera mejeriprodukter är ett stöd även för köttindustrin. ska tilläggas att mjölkkor behandlas dåligt rent allmänt, så det är inte bara slaktdjur vi pratar om. Mjölkkor får i regel 2-4 månaders utevistelse och står sedan 8-9 månader uppunden vid en två meter lång båspall. Vid de flesta fallen. | |