Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-09-23 10:22 | |
![]() | Om man enträget ska försvara nåt som inte låter sig göras blir det lätt så, och med så lite på fötterna för att inte säga absolut ingenting kan inte denna villfarelse fortsätta ha inflytande över människors väl och ve. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-23 10:25 | |
![]() | Hur tycker du att det går i dina försök att upplysa om den (i dina ögon) rätta vägen? | |
| stuvelsberg | 2013-09-23 10:27 | |
![]() | Intressant fråga, eller? Hur går det för andra? Hur ska vi mäta? Hahaahaah | |
| Rultatultan | 2013-09-23 10:28 | |
![]() | Du har helt rätt, stuvels. Det är fan ingen lek. Människor förföljs för sin tro. Plågas för sin tro. Dör för sin tro.Och ofta börjar det i det lilla - som att när människor inte kan acceptera att det finns skillnad i trosuppfattning. Att man kan tänka annorlunda. Och att det är okej utan att man måste göra ner, förlöjliga, håna, slita isär och som nulltj skrev: dissekera. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-23 10:30 | |
![]() | "Intressant fråga, eller? Hur går det för andra? Hur ska vi mäta? Hahaahaah" Du är bara ute efter att förlöjliga; DU är typen som skapar slitningar och "vi och dom"-mentalitet. Antihumanist. | |
| stuvelsberg | 2013-09-23 10:31 | |
![]() | Både med och utan tro, allt p.g.a. en villfarelse, en skapelse av människan själv, ja människan är fantastisk. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-09-23 10:32 | |
![]() | Stuvelsberg: Jag håller med dig i mycket men jag undrar vad du tror dig kunna uppnå med evighetsdiskussionerna i denna tråd. Den store kristne (George Bush) och den store muslimen (Usama Bin Ladin) borde du ha attackerat, men jag svär på att de skulle inte ens ha noterat dig. Du kunde ju rikta din energi mot regimen i Israel och upplysa den om hur illa de beter sig i Guds namn. Sätter en slant på att du inte heller får dem att ändra sig en millimeter. Du och jag har ingen religion, men de som har en vardagstro måste väl för fasen få ha det, utan att vara professorer i teologi och ställas till svars för allt elände som religion har åsamkat världen? | |
| Claysune | 2013-09-23 10:33 | |
![]() | SpB: hej min vän. Har läst igenom det du skrev den 21/9 och det var en intressant berättelse om vad du varit med om. Att du bott utomlands delar du med mig också, jag har bott fast i 4 länder och besökt ett 50-tal länder. Du är ung och kan slå mig på det om du vill, eller redan gjort. Du jobbar med utslagna människor och det högaktar jag, jag gör också det , tillsammans med en vän har vi startat projekt i 7 länder. Att du sett misär på många platser förvånar mig inte, själv har jag varit i slummen i Manilla, Bangkok o flera andra storstäder, så nog finns det misär alltid. Skillnaden mellan oss är att du inte tror på Gud. Ok. Min syn är att jag tror att Gud finns och att Satan finns. om jag tolkat dig rätt så är det även ok från din sida. Det är ständigt en kamp mellan det goda och det onda, mellan mörker och ljus, sanning o lögn, liv o död, himmel o helvete, o s v Från Guds sida har han givit människan en fri vilja, välja det goda eller det onda. Satan, som jag ser det står för det onda, och det onda gör att mycket misär kommer in i bilden. Att som du skrev, det finns miljarder människor som lever så förvånar mig inte. Hoppas du förstår hur jag tänker, jag förstår ditt tankesätt när du ser all misär som finns, och varför Gud inte ingriper. Det som jag nu skrivit är inget angrepp på dig, bara en förklaring hur jag ser på saken. Till sist , ha en god dag. Med vänlig hälsning. C-S | |
| Rultatultan | 2013-09-23 10:34 | |
![]() | +1 nulltj Antihumanist. Det blir mitt "dagens ord" | |
| stuvelsberg | 2013-09-23 10:34 | |
![]() | Helt rikgtigt, så länge den håller sig på ett personligt plan är det inga problem, vilket jag så många ggr har skrivit nu. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-23 10:36 | |
![]() | Du skriver det om och om igen, men ändå försöker du ideligen sätta folk på plats. F ö håller jag helt med pink. | |
| stuvelsberg | 2013-09-23 10:38 | |
![]() | Det är inte bara jag som skriver saker om igen, dessutom är dom troende i forumet också här för att diskutera, försvara sin inställning etc. Det blir liksom omöjligt att diskutera med nån som inte själv vill. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-23 10:39 | |
![]() | stuvels,det är missförhållanden i världen pga av människor,det är mäniskor som gör ont mot varandra,Jesus uppmuntrar oss att göra gott,tänka på vår nästa,Och du ska behandla andra som du vill bli behandlad själv.är en av grunderna i kristen tro | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-23 10:39 | |
![]() | Där sade du det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-23 10:40 | |
![]() | Till stuvels. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-23 10:43 | |
![]() | behöver jag försvara mig,Nä jag tror inte det.jag är Kristen av fri vilja,och jag har gjort ett val,behöver jag försvara det valet,Nä inte det heller | |
| Kuralo | 2013-09-23 11:17 | |
![]() | Det skulle vara så enkelt om folk kunde se Gud som en kraftkälla istället för i mänskliga drag. Tänker man sig Gud som en källa av ren kraft så blir det väldigt ologiskt att beskylla den kraften för att små barn svälter ihjäl, för att folk får lida osv. Vidare tror jag att allt blir fel om man väljer att läsa Bibeln bokstavligt rakt upp och ner. Då missar man poängen. Att Jesus levt och verkat är en sanning som jag tycker att det är mycket konstigt att folk kan/vill förneka. Jag säger sanning för att jag delar den med miljoner andra människor. Men Gud är ren kraft och kan således inte ställas till svars för vad som händer bland oss levande. Vi är födda med vår fria vilja det är endast upp till oss själva vad vi väljer att göra med den. På det sättet är och förblir vi ensamma så länge vi är i kött. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-23 11:47 | |
![]() | @ Rultan Nej, det var inte något inlägg 8:31 jag kommenterade. Du skrev för några sidor sedan "Att mena att Gud finns i allt och alla är inte kristendom." Jag (och åtminstone en till) reagerade på det och ville ha ett förtydligande vad du menade. Sedan hade jag ett par följdfrågor (utifrån dina svar) som såg ut så här: - Varför skulle man inte kunna vara en del av sin skapelse? - Du påstår att man måste _vara_ skapelsen för att vara en del av skapelsen, vad grundar du det på?¨ Ditt svar kokar ner till "Gud fanns innan människan. Som en separat varelse [...]. Så ser den kristne Guden ut enligt bibeln." När du läser mina frågor tillsammans med ditt svar kanske du ser att det i vart fall inte är mina frågor du har besvarat. Sedan händer märkliga saker, du börjar prata om viskningar och dån(?) och påstår att jag har sagt följande: "Då jag insåg att jag antagligen inte skulle få bättre svar än så gick jag vidare till att fråga om dha hjälpte alla att tolka bibeln på samma sätt eller om allas tolkningar var individuella. Vilket du inte heller lyckas svara på." Ähum, var fick du det ifrån att jag skulle ha sagt så? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-23 11:50 | |
![]() | Det jag först och främst ville ha sagt var att påståendet "Att mena att Gud finns i allt och alla är inte kristendom." var väldigt kategoriskt och säkert ganska stötande för de kristna som tror att det förhåller sig så. Det var därför jag ville ha lite belägg - från Bibeln eller nån annanstans ifrån. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-23 11:51 | |
![]() | (Kuralo var för övrigt den som inte heller riktigt hängde med i dina resonemang.) | |