Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 71 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-13 20:51 | |
![]() | Tanken från statens sida var nog att stärka incitamenten för att återvända frivilligt. Troligen kostar en tvångsavvisning mer? | |
Lågintensiv | 2015-12-13 20:56 | |
![]() | Och att det är verksamt finns det svaga eller inga incitament för. Hur kan en tvångsavvisning kosta mer? | |
Lågintensiv | 2015-12-13 20:59 | |
![]() | Och framförallt: stödet i sig lockar. Fler att avvisa då så de pengarna sparar man knappast. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 21:03 | |
![]() | Det beror såklart på vad "tvångsavvisning" betyder. Handbojor, baksätet på polisbil och avsläppning på andra sidan närmast gräns är ju billigt, men det uppskattas inte av våra grannländer. Så det gäller ju att få folk hela vägen tillbaka, ofta i specialchartrade plan mm. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 21:06 | |
![]() | Är det verkligen så att stödet i sig lockar annat än ytterst på marginalen? Det är ju rätt rejäla kostnader och personliga umbäranden att ta sig över halva världen för att kunna kvittera ut 30k när man är hemma igen. Tycker just detta känns lite som en icke-fråga även om symbolvärdet såklart är högt i vår inrikesdebatt. | |
janne121212 | 2015-12-13 21:13 | |
![]() | Det är inte primärt stödet som lockar, det finns ju en livslång försörjning i potten om man får PUT. Uppenbarligen så tycker många det är värt risken att komma hit, och får man inget PUT får man i alla fall pengar med sig hem. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 21:16 | |
![]() | Gnagel, hemresan är betald ändå för den som "saknar tillgångar" så vitt jag förstår. Stödet är separat. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 21:16 | |
![]() | Gnagel, det är inte 30 k utan Max 75 k per familj. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 21:22 | |
![]() | Menar givetvis att stödet bidrar till en känsla av "nothing to lose". Det ges till alla som får avslag eller drar tillbaka sin ansökan självmant enligt liminals dokument. Tycker ni detta är rimligt? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 21:32 | |
![]() | Ja. Men då ska man också lyckas ta hit tillräckligt mycket familj, till ökat umbärande och kostnad. Jag tror helt enkelt att det är en icke-fråga. Vi skulle kunna spara lite pengar på den posten, men det har sannolikt försumbar effekt på Sveriges attraktivitet, i sig själv. PUT, möjlighet att ta hit familjen, möjlighet att jobba, bra bostad - de skäl som mannen i artikeln tog upp - är helt avgörande. Den som har "lurat" honom är ju smugglarna eller andra ryktesspridare hemma i Irak - vi erbjuder ju inte "bra bostad" (våningssäng i Pajala avskuren från all samhällskontakt), "möjlighet att jobba" (nej), och nu inte längre de andra faktorerna heller. Vi kan älta att människor borde vara "tacksamma", men så jäkla fantastisk är inte tillvaron på förläggning. Problemet är inte främst flyktingkollektivets otacksamhet eller andra påstådda obehagliga egenskaper debatten ofta kommer att handla om. Problemet är helt enkelt antalet. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 21:38 | |
![]() | "Nothing to lose", förutom livet under resan då. Och bortavaron från familjen under en lång period för de sannolikt har det rätt jävligt hemma. Alternativt risken att även familjen förlorar livet. Jag tycker det är läskigt hur debatten så ofta glömmer bort att det inte är en semesterresa att ta sig till Sverige, alldeles oavsett vilka trygghetssystem vi har här. Det gör det lättare att ta de hårda besluten, men det blir inte sant för det. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 21:43 | |
![]() | Om problemet är antalet så ger det vansinniga signaler att ersätta folk som kommer hit på eget initiativ. Då får man istället göra det valet mindre attraktivt. Som det varit nu så har lockat med generös flyktingpolitik med ena handen men haft fingers crossed med andra och hoppats bli av med så många som möjligt som ansöker om etableringsstöd? Jag fattar inte, men börjar misstänka att det är mig det är fel på. Världen känns så skruvad. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 21:46 | |
![]() | Gnagel, jag tror du missförstår min vinkel. Läs mitt senaste inlägg så förstår du mer. Ingenstans ifrågasätter jag flyktingarna så vet inte varför du låter som om de misstänkliggörs. Det är väl rätt uppenbart varför man vill lämna ett land i krig. Jag ifrågasätter varför Sverige sänder ut signaler om att de skall välja att komma just hit. Mindre mödosamt ta sig till andra platser om nu skyddsbehov föreligger. | |
janne121212 | 2015-12-13 21:51 | |
![]() | gnagel skriver "Vi kan älta att människor borde vara "tacksamma", men så jäkla fantastisk är inte tillvaron på förläggning." Flyr man från ett krig är tillvaron på en svensk flyktingförläggning något av det bästa som kan erbjudas i världen oavsett var denna förläggning ligger. Känner man ingen tacksamhet, väljer jag att tro att man inte flytt för sitt liv utan enbart av ekonomiska skäl. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 22:00 | |
![]() | Jag tror dig, och jag menar inte dina inlägg som specifikt vinklade. Det jag dock ser vid en sammantagen bild av hur många debattörer på "minska invandringen"-sidan konsekvent gör sitt urval av vilka historier som tas upp så är bilden ganska klar - fall av otacksamhet, bedrägeri, brottslighet tas upp oerhört mycket oftare än statistiken ger stöd för. Ett agendasättande språkbruk används konsekvent. Det är lite skojande om skäggbarn, det är lite glidande på statistik, det är förfasande över händelser som skulle vara hemska "om de vore sanna", det är ett allmänt nednötande av flyktingar som individer med individuella egenskaper. Det tröttar mig. Du fick ta en släng utan att jag egentligen tycker du skulle vara nån jättedel av problemet, eftersom du var den som var här samtidigt som jag idag :) | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 22:01 | |
![]() | Till lågintensiv. | |
Lågintensiv | 2015-12-13 22:14 | |
![]() | Det tröttar mig att förknippas med människor som har en helt annan syn på saken än jag. Jag har konsekvent skrivit att jag förstår valet att söka sig hit, och jag har aldrig efterlyst tacksamhet. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 22:19 | |
![]() | Fair enough. Det var onödigt och slarvigt att haka på min allmänna reflektion i ett inlägg som också var ett svar på ditt. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2015-12-13 22:20 | |
![]() | Två gånger i rad dessutom. Både 21.32 och 21.38 är tvådelade i ett svar och ett "allmänt rant:ande" | |
micro113 | 2015-12-14 01:31 | |
![]() | gnagel Jag tycker det är skrämmande när man pratar om den "långa resan" och alla umbäranden och väljer att blunda för att vare sig Tyskland eller Sverige är närmaste säkra land - inte ens efter turen över Medelhavet. | |