Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2008-05-28 12:15 | |
![]() | Nu har jag läst och tigit i 12 sidor,, Att bli tjock eller sjukligt fet, är inte = att individen får skylla sig själv,, det finns en massa som påverkar det hela,, och då menar jag inte vilken "såkallad" klass i samhället man tillhör.. utan sjukdomar, och annat,, och INGET kommer med ursäkter för att man är fet.. Sätter in i den personens vardag i den personens liv,, hur är det att leve med etta problem ocha tt leva med att ALLA andra tror sig ha rätten att tycka att "det är väl bara att banta" Nu är det väl inte så bara eller hur,, Ni ska alla veta att har man nått ett visst BMI så är kroppen sjukligt inställd den "suger" sig alltid tillbaka dit oavsett hur mycket du än jobbar med sin vikt.. Bitte | |
| Skogsälva - Ej medlem längre | 2008-05-28 12:25 | |
![]() | Seriöst, jag blir mörkrädd när jag läser vissa personers inlägg. Är ni helt från vettet eller bara dumma i huvudet? Tror ni på fullaste allvar att bara för att man är överviktig så maler man i sig käk och sitter still? Ni måste skämta med mig, så dum kan ingen människa vara. Många överviktiga äter rätt och rör på sig, men det är ingen garanti att gå ner massor i vikt. Några kilo går man såklart ner, men för vissa är det inte möjligt att gå ner i vikt. Om en överviktig person äter rätt, rör sig och kontrollerar så att inte kroppen tar skada så är det ett betydligt bättre val än att vara smal och ständigt oroa sig för att gå upp i vikt. Många smala personer har sämre livskvalitet än en överviktig just av denna orsak. Visst finns det många överviktiga personer som mår mycket dåligt och är depprimerade. Men det handlar egentligen inte om kilon utan om en dålig självkänsla och självförtroende i grunden. Att då höra sådana som er som uttalar er om ämnet på ett nedvärderande sätt måste ju vara förjävligt, rent ut sagt. Man skall acceptera människor som de är. Det yttre är bara ett skal, det är själen som är det viktiga. Själen är människan. Det är skamligt att vuxna människor inte har mer innanför pannbenet än att de enbart kategoriserar folk i tjocka och smala. Storätare och småätare. Lata eller idrottare. Man skäms ju! | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 12:28 | |
![]() | Bitte, det är ingen här som sagt att det inte är ett problem med fetma. Får en narkoman skylla sig själv, får en alkolist skylla sig själv eller en rökare som fått lungcancer? Man anser att människor som väljer att förstöra sin kropp på det sättet bör betala för sina val antingen genom fängelsestraff eller skatter eftersom det verkar orättvist mot de som bidrar positivt till samhället annars. Nu betalar inte överviktiga något extra, då har jag min fulla rätt som medborgare och skattebetalare att lägga näsan i blöt och tycka ett och annat. | |
| Zizzi | 2008-05-28 12:28 | |
![]() | Ja du ordvältaren, vet inte vad jag ska säga. Varför erbjuder du inte forskningen dina tjänster och "kunskaper". Tänk att här sitter du med svaret på missbruket av mat. Vem vet..du kanske har svaret på hur man kan lösa alla andra missbruk också. Du kan ju dela med dig av dina ovärderliga kunskaper när du är färdig med att provocera alla överviktiga. Eller kanske du ska ta anställning på ett lasarett i din närhet. Erbjud dina "kunskaper" och du kommer att lösa "Ny-Fet-Heten". För övrigt så anar jag att du är väldigt uttråkad när du startar en sådan här tråd och till sist vill jag säga till dig att du borde skämmas. | |
| monk - Administratör | 2008-05-28 12:34 | |
![]() | Även om man är överviktig (dock inte dom som väger 200kg) är det ju ingen ursäkt för att inte ägna sig åt någon fysisk träning. Och vad jag läst är det bättre att vara tjock och tränad än smal och otränad. | |
| vulcan | 2008-05-28 12:40 | |
![]() | Jag undrar vem Skogsälva egentligen angriper i sitt inlägg. Hittar få om några inlägg som förtjänar detta barnsliga "är ni från vettet eller bara dumma i huvudet" Om man skall acceptera människor som de är, betyder det att vi ska låta folk knarka, supa och förstöra sina liv på andra sätt också? Om inte - vad är egentligen skillnaden? | |
| Zizzi | 2008-05-28 12:42 | |
![]() | "Däremot så blir man naturligtvis inte hjälpt av att få fördömande och förlöjligande kommentarer, man behöver stöd. Men precis som en missbrukare av alkohol behöver höra sanningen om sitt missbruk så behöver en som äter för mycket och fel säkert ofta också höra att sanningen för att bryta ner de psykologiska försvarsmurar man byggt runt sig själv. Men det är vänner, familj och professionella hjälpare som ska stå för det - inte främlingar på stan eller i ett internetforum." vulcan, klokt skrivet :-). | |
| baffinbay - Ej medlem längre | 2008-05-28 12:48 | |
![]() | De som vill äta sig till att dö i förtid; varsågoda! Jag tänker då INTE göra det, jag älskar livet för mycket! | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-05-28 12:58 | |
![]() | Upa: Det har väl aldrig någonsin varit fängelsestraff på att förstöra sin kropp? Vad pratar du om? Får akolholister eller nikontiniskter fängelse? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:01 | |
![]() | Zizzi, jag förstår inte hur du kan prisa vulcan och samtidigt förkasta ordvältaren. Sannerligen, godhet kan vara svårt att känna igen om det inte kommer i ett paket med sidenband. Det är en brist att inte kunna känna igen godhet. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:03 | |
![]() | Little_Red, nej, de betalar extra skatt. Narkotika är förbjudet och där kan inte staten reglera marknaden så då får man fängelse istället. | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:06 | |
![]() | Är vulcan ett paket med sidenband? :-) Det jag tycker är konstigast i den här tråden är att så många verkar tro att folk går upp i vikt för att dom är lata och bara sitter och käkar chips framför TVn, jag kan inte i min vildaste fantasi tro på det, så jävla gott är det inte med chips och godis att det är värt problemen som övervikt innebär...inse att problemen ligger på andra håll, om det nu är genetiskt, hormonellt, psykologiskt eller vad det nu kan vara... | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:06 | |
![]() | upa: får man fängelse om man är påverkad av knark? Det är väl bara om man säljer eller innehar? | |
| E_Cantona | 2008-05-28 13:08 | |
![]() | Måste fan lägga mig i trots att jag sa att jag inte skulle det... Självklart är man medveten om att det inte är bra med den ev övervikt man har men att få höra att man skulle vara en mindre vetande människa är så diskriminerande så det inte är klokt. Att dessutom få höra att det bara är att lägga av visar på en uppenbar övertro på sin egen person att man blir illamående. Jag lyckades sluta snusa efter 22 år och till min förvåning gick det enkelt, la dock på mig ca 35 kilo extra och det hade ingenting med matintag att göra, åt precis som tidigare(för matdagbok eftersom jag tränar 5 pass i veckan) så nu har jag ÅTERIGEN fått lägga om kosten för att gå ner i vikt...för tredje jävla gången i mitt liv. Jag förstår att det måste vara otroligt givande för alla smala människor att sitta bakom sina datorer och formligen ösa ur sig den ena dumheten efter den andra utan att ha en aning om vad det handlar om, för även feta människor har hjärtan och såras oxå av rena elakheter. Tacksam för dem som defacto visar empati och på det sättet vill hjälpa och även i viss mån förmana(tack vulcan) men att bara sitta och vräka ur sig spydigheter gör mig förbannad, vem är ni att ifrågasätta en tjock människas intelligens för det är vad ni gör...Tycker det om något visar brist på densamma. Vill tillägga att jag nu bara har tio kilo kvar till matchvikt och fortfarande är snusfri, men jag vet vad mina tjocka medmänniskor går igenom och jag hävdar fortfarande att om ni byter ut feta, överviktiga, tjocka mot invandrare eller homosexuella så skulle det bli ett jävla liv...Otroligt att jag som varit så tjock har ett intellekt som klarar av att spela betapet... Tack igen vulcan o matinkan för seriösa och givande inlägg, ni har förstått att tjocka vill bli smala men att fördömanden(eller att fördummas) knappast är rätt väg att gå... | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:13 | |
![]() | Little_Red, det är förbjudet med knark eftersom man tror att droganvändandet i stort har en negativ effekt på samhället som innebär stora kostnader. Just därför har man valt att förbjuda det. Alkohol för med sig oerhörda konsekvenser men det är inte lika lätt att förbjuda varför man straffskattar istället. På samma sätt med tobak. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:15 | |
![]() | Jag ville dra en parallell mellan det här och fetma eftersom vissa ansåg att man inte ska lägga näsan i blöt. Vi har i andra avseenden lagt näsan i blöt när det gäller andra faktorer som förstör kroppen och kräver vård. Jag hoppas du förstår. | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:16 | |
![]() | Hur ska man straffa anorektiker då tycker du Upa? | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:18 | |
![]() | Jag säger inte att man ska straffa de med fetma. Tycker det är viktigare att tala om det som det stora problem det är. Vågar vi inte tala om det slutar det med att vi på något sätt måste betala igen för all skada som skett. Då kanske straffbeskattning kommer på tal. Jag önskar att man kan komma åt problemet innan det. | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:21 | |
![]() | Jag fattar ändå inte ditt sätt att tänka när du säger att du har rätt att tycka ett och annat när överviktiga inte betalar någon straffskatt! | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-28 13:23 | |
![]() | Ska vi inte ha någon rätt att lägga oss i hur andra lever sina liv i det samhälle vi gemensamt rår över kan vi lika gärna slopa allting och gå in i något naturtillstånd där alla krigar mot alla för frihetens skull. | |