Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade68
Mobilspel
Pågående20 458

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2008-06-09 23:04
Antal inlägg: 17496

med att bete sig som en dåre menar jag typ att hon gapar och skriker, stör andra människor (än mig då) på ställen där det är allt annat än ok att hålla på så... typ utbrott på biografen skulle kunna vara ett sånt.

upa - Ej medlem längre2008-06-09 23:05
Antal inlägg: 2565

Jag tycker det verkar ganska dumt och fånigt att kräva att alla ska älska deras husdjur. Men jag misstänker att det är något du drar till med för att förstärka det du vill ha sagt. Ingen har här påstått att alla ska älska djur.

le-lou2008-06-09 23:08

nej det är du som försöker omvandla det en hund el kattägare känner och gör för sin hund/katt, är samma linje som alla andra runtomkring ska sträva efter i första hand.
Typ, att är alternativet att hålla katten inne istället för att den går in till gubben svensson i 5B, så tycker du att gubben svensson borde välja det som är bäst för katten. (vilket är att gå ute enligt er, och då kan väl gubben svensson skrämma bort katten istället).
Minta tycker det iaf. Jag uppfattade det som att du håller med.

Minta2008-06-09 23:08
Antal inlägg: 20042

Ungefär som de flesta hundägare då. Jag vill gärna gå på utekafé med min hund vilket jag kan där jag bor. Min hund är inte lös på gatorna helt enkelt därför att jag inte har den kontrollen på den. Men jag vet andra som har och där hundarna är fullständigt pålitliga och det är inga problem. Ser de en hundrädd person tar de in hunden. Man kan inte ta hänsyn till alla allergiker och tänka på dem hela tiden. De finns överallt och hundar finns det många. Det finns redan många restriktioner för hundar. Man får t ex inte ha hund med i en hyrbil, men man får åka buss och spårvagn och tåg (vissa vagnar). De får inte vara på matställen inomhus och ofta inte utomhus heller. De får inte vara på allmänna badplatser. Det finns inga särkskilda ställen där hundar får vara.

le-lou2008-06-09 23:10

hundrastgårdar?

wainis2008-06-09 23:10
Antal inlägg: 1674

Ni som tycker att "en katt är väl ingen fara om den hoppar in genom fönstret en enda gång" eller"folk kan väl ta hänsyn till att vi vill ha hunden med oss", jag tror inte ni vet hur det kan vara att leva med en astmatiker.

Jag älskar både hundar och katter, och hade förmodligen varit ägare till hund och/eller katt om jag inte för 20 år sedan valt att leva ihop med min man. Han är hyperallergisk mot alla pälsdjur, framför allt katt och häst. Och ja, han är extremt allergisk, men han är inte ensam om det. Och hans liv är rätt begränsat ändå pga hans sjukdom, så det vore trevligt om det inte blev mer begränsat av att någon vill ta med sig hunden på restaurang...

Det handlar inte om olägenheter, det handlar om hans liv. Den som liksom jag, panikslagen ringt 112 mitt i natten, och hjälplöst väntat på ambulansen, medan man ser den man älskar knappt kunna andas, och man undrar om ambulansen ska hinna fram i tid, den tycker inte att det är olägenheter eller bagateller. Får vi in en katt i vårt hus kan min man bokstavligen dö av den. Han kan t ex inte åka bil med någon som kört hund eller katt i den, bjuder vi hem djurägare måste de duscha och ta på sig rena kläder det sista de gör innan de kommer hit, är barnen hos kompisar med djur får de duscha och byta kläder direkt de kommer hem... Ja, det ÄR begränsande att leva så, men vi har inget val! Att då få höra att det nog inte är så farligt, det känns bittert.

Självklart unnar jag hundägare att få umgås med sin hund, men kanske måste man inte ta med den på kafé, om man tänker på ovanstående. Vi har mer än en gång fått lämna en restaurang eller en fest för att för många personer där har djurhår i kläderna. Min man kan inte alltid vara med på barnens avslutningar/konserter/tä vlingar för att där finns för många med djurhår i kläderna på för liten yta.

Jag vill inte klaga, och jag vet att tråden från början inte riktigt handlade om detta, men jag kände efter att ha läst alla inlägg att jag vill beskriva hur livet kan vara för en astmatiker.

oceano - Ej medlem längre2008-06-09 23:10
Antal inlägg: 1563

Är det ingen som bryr sig om min hamster?:-))

Minta2008-06-09 23:12

Nej, det finns inga i Göteborg. Det finns skogsområden och en stor plan där jag bor där hundarna enligt en oskriven regel får vara. Men inga ställen som är bara för hundar. Möjligen en i Mölndal vilket är ganska långt bort.

upa - Ej medlem längre2008-06-09 23:12

Jodå, oceano, jag blev glad att höra att du lyckades rädda hamstern :) Katten fick nog gott käk när den kom hem.

oceano - Ej medlem längre2008-06-09 23:13

Finns det inga hamstrar i Göteborg?

oceano - Ej medlem längre2008-06-09 23:13

Tack upa!! Trodde jag blivit osynlig:-)

Minta2008-06-09 23:14

Jo, det gör det. Jag vet en hund som bet ihjäl en hamster innan nån hann reagera.

le-lou2008-06-09 23:14

jag menar inte att ni enbart ska vara där. Men nog ser jag hundar överallt varje dag, så illa är det väl inte?
Husdjuret kan vara hemma, på promenader och de är med ute på stan och lite här och där, men att kräva liksom att de ska få vara med på fik och liknande är lite att ta i enligt mig. Det behövs faktiskt inte, om man tänker på för och nackdelar med det så vinner ju nackdelarna....
Fördelen är väl en, och det är bara för dig som har hunden : det är trevligt.

Nackdelarna för människor på cafet är desto fler som sagt, allergiker, folk som inte gillar hundar, folk som är rädda, folk tycker det är ohygieniskt osv.
Inget konstigt, lite underligt bara med uppfattningen att bara för att man själv tycker nåt är liksom trevligt...så har man all rätt i världen att vara där med sin hund. När nån opponerar sig så kommer argument som att "hundar är trevliga djur".

le-lou2008-06-09 23:15

kära oceano : JAG känner oerhört för dig och din hamster, sicket trauma :). Glömde skriva det bara, ber om ursäkt hihi.
Men jag förstår dig.

upa - Ej medlem längre2008-06-09 23:18

Jag tycker heller inte det ska ses som någon rättighet att ta med hunden på café. Jag ställer mig emot det. Däremot tycker jag det är lika bra att förbjuda husdjur generellt om det nu är så att man inte kan samsas och kunna hålla en hund på ett sätt som gynnar hunden. Att alltid behöva gå kopplad är inget kul hundliv.

le-lou2008-06-09 23:28

upa - inte alltid gå kopplad. jag blir inte förvånad eller arg om jag är ute och promenerar i skogen och ser en hund komma.

Jag var ute med min brorson på 9 mån på en lekplats inne i gbg och lekte. Ett par kommer med barnvagn OCH den största amstaff jag nånsin sett (hurray för mig) lös och släppte såklart ut den hunden lös på lekplatsen. Där satt jag med babyn i sanden, och hade en hund på en meters avstånd som sakta närmade sig. Jag trodde jag skulle få hjärtsnörp, när jag kände hundens andedräkt i nacken.
Stammade fram till dem om de kunde koppla hunden för jag var rädd för hundar, och fick skrattande till svar att hunden inte var farlig.

Jag tog mig därifrån men sånt gör en både besviken på folk och ärligt förbannad. Hänsyn var det ja. Eller jo, det är ju jag som bör jobba med min fobi ja!

upa - Ej medlem längre2008-06-09 23:34

Le-lou, det är ledsamt att du kände så och det är ledsamt att de skrattade åt dig. Folks attityd kan man gärna önska ändrades men jag ställer mig starkt kritisk till att reglera det med olika bestämmelser i det här fallet då det verkar gå ut över djuren.
Om en hund kommer springande fram till dig när du går i skogen blir du väl lika rädd? Jag börjar fundera på om det ändå inte handlar om en principsak för dig?

le-lou2008-06-09 23:38

självklart blir jag rädd i skogen också, men eftersom jag vet att i skogen finns risken att det kommer en hund springande lös, så går jag sällan i skogen.
Principsak? Hur menar du? att jag inte är rädd för hundar? Min princip är att jag inte vill utsätta andra för saker jag själv väljer.

le-lou2008-06-09 23:39

Är inte allt vi bestämmer nåt som går ut över djuren ? Att hålla fåglar i bur är väl knappast nåt som är till fågelns fördel?

upa - Ej medlem längre2008-06-09 23:45

Att ha husdjur har vi ju inte för djurens skull utan för vår egen. Det har vi accepterat. Fåglar har man oftast i bur och har man inte det så har man förmodligen ingen fågel som husdjur längre och det är ju det fågelägaren vill? Djuren lever på våra villkor men det betyder ju inte att vi ska begränsa dem onödigt mycket.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?