Spelrum
Giraffen8
Krokodilen1
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade17
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Amiable2008-09-18 11:40
Antal inlägg: 1365

- finns ett talesätt som brukar funka: behandla andra som du själv vill behandlad.
Den funkar bra när de blir äldre och 'glömmer' att det ska tackas lr annat. Det visar tydligt hur de(iaf mina) tänker efter lite en längre sekund.
Det kommer och går hur de uppför sig. Det tillhör lite åldrarna.
Det som kan reta mig ännu mera är att vuxna människor kan vara otrevliga mot tonåringar bara för att tonåringar borde 'veta bättre'. Gissa vad det ger för signaler.

Pg up - Ej medlem längre2008-09-18 13:07
Antal inlägg: 1354

Jag har blivit uppväxt med att säga tack och andra diverse saker. Min mor var alltid noga med att påpeka att man ska säga tack och med tiden lärde jag mig det då jag var en liten plutt. Nu är jag 18 år och 8 månader och det sitter i ryggraden utan att jag ens reflekterar över det. Kan även nämna att jag kommer från Tornedalen där jag tror att det är en annan "jargong" än den i Stockholm t.ex.

Jag tror inte det har något med attitydförändringar hos yngre. Jag har varit med om att äldre och även lastgamla inte har tackat. En gång när jag var i Umeå hjälpte jag en tant med rullator att komma fram i bibliotekets läshörna. Inte ett tack eller en blick fick jag.

Drutten_N2008-09-18 14:35
Antal inlägg: 184

Jag skrev tidigare att man ska "lära" sina barn tacka och sånt. Självklart är det bästa sättet att få artiga barn att vi vuxna föregår med gott exempel, så det blir en naturlig del i vardagen. Pg up jag har också varit med om att hjälpa gamla damer med dörrar och rullator, utan att få ett tack tillbaka. Jag tänker som så att tanten tyckte det var pinsamt att få hjälp. I mitt fall bad hon inte om det, utan jag skulle vara hjälpsam och hon kanske tyckte hon klara sig utan hjälp.

Drutten_N2008-09-18 14:37
Antal inlägg: 184

Men hon kunde ju tacka iallafall.

y not2008-09-18 18:49
Antal inlägg: 9014

jag tycker det är väldigt oartig att gnälla över folk. Och ger man något för att få så är det inte en gåva utan ett köpslående.

--Robban-- - Ej medlem längre2008-09-18 18:56
Antal inlägg: 647

Jag är stockholmare och säger "tack" i olika former ungefärligen 30-40 gånger om dagen. Lite vänlighet tycker jag man ska bjussa på.

y not2008-09-18 19:00

jo det är väl okey och rent av föredömligt att bjuda på vänlighet, men att kräva det av andra är definitivt inte vänligt, det är grinigt.

Pg up - Ej medlem längre2008-09-18 19:03

"..men att kräva det av andra är definitivt inte vänligt"

Nej, okej. Så man ska bara sitta och låtsas att det regnar då en tant kör med sin rullator och ber om hjälp. Jag hjälper ingen utan vänlighet. Då kan de bäst klara sig själva, anser jag.

stefanf2008-09-18 19:13
Antal inlägg: 1744

Någonting som försvann (nästan) helt för tiotalet år sedan, upplever jag, är den trevliga tackvinkningen när man kör ut i väggrenen och släpper förbi någon på en motorled/landsväg.

Med en dåres envishet slänger jag upp en näve och vingar lite glatt men det händer kanske en gång på 100 att någon tackar mig då jag släpper förbi. Än mindre att någon vinkar tillbaka.

Tycker det är synd då detta gav ett lite mänskligare drag åt bilkörandet, att man liksom kunde tänka sig att det satt människor av kött och blod i de andra bilarna.

Nu håller jag med y not om att man inte ska _kräva_ vänlighet, idag ska man nog knappt förvänta sig det en gång, men visst vore tillvaron så mycket trevligare med fler leenden, öppna dörrar och mänsklig kommunikation..? =)

y not2008-09-18 19:18

Pg up om du anser att det är priset för att du skall hjälpa en med rullator som ber om hjälp så får du väl upplysa om taxan.
Tydligen är du inte villig att ge den gåvan förbwehållslöst, och ja då är det ju en affärsuppgörelse du frågar efter.

Pg up - Ej medlem längre2008-09-18 19:20

Surmulenhet, inte en tanke på att ens SE på mig eller säga hej eller tack och ändå mage att be om hjälp, då kan jag lika gärna köra upp fingret framför ögat. Det blir min taxa.

y not2008-09-18 19:23

jo och då är du med andra ord inte vidare trevlig utan bara ute efter din egen bekräftelse och det säger väl en del om din taxa, att visa fingret.

Jag kan allvarligt talat inte förstå vad det är vare sig för vänligt eller generöst med ett sådant beteende och på vad sätt det skall ge en rätt att kräva vänlighet av andra.

bizzzy - Ej medlem längre2008-09-18 19:25
Antal inlägg: 3169

Nej man kan inte kräva att folk ska vara vänliga och tacksamma. Men om en person uppför sig illa och förväntar sig att man ska vara tillmötesgående så kan de glömma det när det gäller mig i alla fall. Må vara hänt att jag är grinig. En person som säger till mig att jag ska "flytta på mig" på ett kaxigt sätt kan räkna med att inte bli behandlade med ett trevligt sätt tillbaka. Så som någon skrev, att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad är ett bra talesätt. En person som behandlar andra som skit kan förvänta sig samma tillbaka.

Pg up - Ej medlem längre2008-09-18 19:27

Den som ber om hjälp på ett ovänligt vis kan omöjligt ha siat om att jag visar fingret om inte personen ens ser på mig men ändå ber om hjälp.

Viktigt att poängtera ironin om du kan se det, y not.

y not2008-09-18 19:32

nej pg up jag har inte uppfattat att det var ironisk att du förväntar dig ett tack som bekräftelse på att du varit duktig.

och bizzy det är ju det jag säger om du är grinig kan du knappast förvänta dig något annat av andra heller.

Sotfinger2008-09-18 19:32
Antal inlägg: 22361

Bizzy, du motsäger dej själv lite där, om jag ska vara grinig. Om du tycker att man ska uppföra sej mot andra så som man själv vill bli bemött - gäller det då bara andra gentemot dej och inte du gentemot andra? För om du fräser åt någon som i ditt tycke inte är tillräckligt trevlig mot dej, genererar inte du då surhet som får nästa person att surna till?

Pg up - Ej medlem längre2008-09-18 19:37

Kan inte personen se på mig eller visa någon form av att personen ens ser mig så kan den personen klara sig bäst den vill så slipper jag anstränga mina arma muskler till att börja röja undan möbler för en bitter gamling som i sin tur förväntar sig att hon äger golvet hon går på och att hon är drottning av palatset.

bizzzy - Ej medlem längre2008-09-18 19:38
Antal inlägg: 3169

Nej jag anser inte att jag motsäger mig själv. En person som är vänlig mot mig bemöter jag med vänlighet. En person som behandlar mig på ett otrevligt sätt bemöter jag på ett otrevligt sätt tillbaka. Svårare än så är det inte. Om jag tar första steget och är otrevlig så kan jag inte förvänta mig att någon är trevlig tillbaka heller..

--Robban-- - Ej medlem längre2008-09-18 19:42
Antal inlägg: 647

Målet måste vara att vara trevlig oavsett hur den andre uppför sig.

RåzaMåln2008-09-18 19:47
Antal inlägg: 132

Tycker också att många yngre känns betydligt MER otrevliga än vad man var i min ålder. Däremot tror jag inte att det är en dramatisk ökning av otrevliga ungdomar eller barn, tror snarare att sättet man är otrevlig på har blivit lite mer vulgärt. Vad det beror på? Knappast troligt att det beror på att man inte längre tillåter barnaga, eftersom många mellan 20-30 är riktigt artiga & bra människor & de flesta i min bekantskapskrets vuxit upp utan hot & våld- de som ändå vuxit upp på de sättet är nog de med mest problem. Mig veterligen avskaffades rätten att aga sina barn någon gång under 70-talet så det vore ju konstigt om detta påverkat, eftersom alla yngre än 35 då borde vara sjövilda idioter.

Nej, jag tror snarare att det har att göra med hur stressat samhället är & att föräldrar knappt har tid för sina barn. Det skall jobbas, jobbas, jobbas & när man väl är med barnen kallas det för kvalitetstid- som ofta består i att springa runt i leksaksaffärer eller pyssla med andra aktiviteter. Det kan aldrig vara lugn & ro eller 'vanligt' umgänge i dessa föräldrars värld. I övrigt skall barnen ha så många aktiviteter som möjligt i form av sporter eller dans eller musik. Bra aktiviteter kan ju tyckas, men när det måste vara någonting varje dag & mellan aktiviteterna & skolan/dagis skall barnen passas av en barnvakt eller dylikt... det blir så många som skall fungera som uppfostrande vuxna. Lärare, tränare, barnvakter & ledare. Överhuvud är det väldigt många krav i samhället- dock inga krav på hur man skall bete sig. Man skall vara snyggast, trendigast, högst utbildad, coolast, mest populär, rikast, självsäkrast osv. osv. Det finns däremot inga krav på hur man skall bete sig för att komma dit. Däremot verkar det vara väl accepterat att vara bitchig, för att vara bitchig är samma sak som att ha bra självkänsla. Att vara ärlig är numera detsamma som att vara elak i somligas värld.

Sedan finns det ju så klart de ack så populärt kallade curlingföräldrarna. De som vill underlätta så mycket som möjligt för sina barn & som aldrig kan erkänna att deras barn gjort något fel. Men sådana fanns ju även när jag växte upp & när mina föräldrar växte upp. Det kanske känns som om ungdomar är ouppfostrade slynglar i större utsträckning nu än då, men det är väl bara att inse att vi har blivit äldre & att det kommer med vuxenlivet att klaga på den yngre generationen. >_< Det har alltid klagats på ungdomar & förts någon sorts vapenfritt krig mellan "de äldre" & "de yngre".

Men givetvis var de där tjejerna ohyfsade. Fast jag tycker det är snäppet värre med människor som helt saknar civilkurage. Sådana som inte åtminstone frågar hur det går när människor ramlar & slår sig, som inte ens ringer en ambulans när någon tuppar av i en folksamling, som drar ned sin rullgardin när de klart & tydligt kan se att någon blir misshandlad på gatan utanför men inte ens bemödar sig om att kontakta polisen, som hellre låter berusade människor frysa ihjäl i en snödriva då de förlorat medvetandet än att ringa 112, som tom. SKRATTAR när någon drabbas av en panikattack på bussen... och dessa människor är ALLA sorters människor! Barn, ungdomar, medelålders, pensionärer, män, kvinnor... fy f-n.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?